Dreamsteation pro en opgeblazen buik

1
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag de trotse gebruiker van een dreamstation pro met een F&P Eson 2 nasal mask.
Ik dacht, ik zet het masker op en gebruik het apparaat om er aan te wennen. Nu begint de druk bij 5 en gaat dan in 20 minuten naar de 8, zo is dit ingesteld.
Op 5 is het goed vol te houden, maar 8, dan begint de buik toch echt op te zwellen. Schijnbaar slik ik toch veel lucht in.

Hoe gaan jullie daar mee om, lijkt me niet dat ik de enigste ben die daar last van heeft...

Mvg Louis

Re: Dreamsteation pro en opgeblazen buik (nieuwe gebruiker)

2
Bij mij ging het lucht inslikken na een week wel over. De inzet van een bevochtiger was ook gunstig, omdat de droge keel een soort slikreflex veroorzaakte.

Bij welke leverancier zit u?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamsteation pro en opgeblazen buik (nieuwe gebruiker)

3
Hoi Louis, het is vaak een kwestie van wennen. Lees dit Bericht eens door.

De Dreamstation heeft ook een flex functie waarbij de uitademingsdruk verlaagd kan worden tov de inademingsdruk met circa 1 of 2 of 3 cmh2o. Bij Philips hangt dit ook af van de eigen kracht van de inademingsdruk. Je kunt in dit Bericht meer vinden over de flex en EPR functie.

Maar het kan tijdens de slaap wel eens meevallen.

Dus nog even uitproberen en onthoud, je hoeft niet meteen de hele nacht trachten te slapen met cpap. Liefst wel, maar lukt het niet, dan morgen weer proberen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamsteation pro en opgeblazen buik (nieuwe gebruiker)

5
RuudJ schreef: 28 okt 2019, 21:54 Hoi Louis, het is vaak een kwestie van wennen.
Het probleem is dat ik buikpijn/maagpijn krijg, zo veel lucht krijg ik binnen. Nu ben ik een leek en weet niet waar het aan kan liggen, maar als leek zou ik zeggen dat de druk te hoog is. Ik wilde het masker uitproberen tijdens tv kijken om er alvast aan te wennen en merkte vrij snel dat er te veel lucht in de buik kwam.
Ik zal ze morgen eens bellen en eens kijken wat we kunnen doen.
Tevens zal ik die link eens gaan bekijken :grin:

modedit RM: quotes ingekort
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Dreamstation pro en opgeblazen buik (nieuwe gebruiker)

6
Hoi,

Was bij die goede man van vivisol geweest en heb uitgelegd wat ik ervaar met die druk van 8 e.d. ook heb ik het neusmasker aangekaart, daar ik last heb van claustrofobie. De druk is (tijdelijk) verlaagd naar max 6 zodat ik er beter aan kan wennen en misschien is 6 al goed voor mij want als ik de berekening doe die ik hier ergens op dit forum vond, kom ik uit op 6.05 druk. Was nog vergeten te vragen of het iets uitmaakt dat ik hyperventileer, maar dat vraag ik de volgende keer wel.

Wat ik nog niet gevonden heb is het volgende: Het neusmasker wat ik nu heb is een Airfit P10 nasal pillows system
Hoe stel ik dat in op de dreamstation pro dat ik zo'n masker heb of hoeft dat niet?

Heb me ook aangemeld op dreammapper en zelfs daar staat het masker niet in de lijst. (dreammapper leek me wel handig om alles uit te kunnen lezen)

Mvg Louis
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Dreamsteation pro en opgeblazen buik (nieuwe gebruiker)

7
Louis66 schreef: 30 okt 2019, 15:55 Wat ik nog niet gevonden heb is het volgende: Het neusmasker wat ik nu heb is een Airfit P10 nasal pillows system
Hoe stel ik dat in op de dreamstation pro dat ik zo'n masker heb of hoeft dat niet?
De dreamstation staat standaard in een "neutrale" stand die werkt met alle maskers, dus er hoeft niets bijgesteld te worden.
Louis66 schreef: 30 okt 2019, 15:55 Heb me ook aangemeld op dreammapper en zelfs daar staat het masker niet in de lijst. (dreammapper leek me wel handig om alles uit te kunnen lezen)
Haha, dat kan inderdaad. De AirFit serie is van de concurrent :grin:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamsteation pro en opgeblazen buik

9
Net even gelegen met de cpap aangesloten. Ik heb oscar om de sdcard uit te lezen, heb niet lang gelegen, maar toch.
Wat ik me nu afvroeg, hoe moet ik dat lezen, ik bedoel apneus e.d. snap ik nog wel, maar
leksnelheid, minuutventilatie, terugvolume??

Leksnelheid staat hier: 0.00 0.00 1.00 1.00
minuutventilatie: 0.50 8.50 14.88 31.00
terugvolume: 33.33 520.00 860.00 2140.00

Help ? :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Dreamsteation pro en opgeblazen buik

11
Na een eerste echte nacht geslapen te hebben met de cpap, valt het me 100% mee.
Ik ben trots op mezelf dat het me gelukt is :grin:

Waar ik voorheen nog een ahi van 20 had, heb ik na mijn eerste nacht een ahi van 0,8
5 uur en 23 minuten heb ik het neusmasker gedragen en het is me zo mee gevallen, dat had ik niet verwacht.
Waar ik bang voor was is niet gebeurd, namelijk: wakker worden met een verstopte neus, naar het toilet te moeten, benauwd wakker worden omdat ik slang dubbel geklemd had of zoiets. ;)

Maar ben er wel achter dat het masker wat ik nu heb wel bevalt, alleen ... als die aansluiting voor de slang nu ergens anders zou zitten, bijvoorbeeld op het hoofd, dan zou ik een tevreden gebruiker zijn.

Ook ben ik er nu achter hoe het kwam dat ik een opgeblazen buik had de eerste keer dat ik het gebruikt had. Namelijk ik praatte met het masker op en de machine stond ook nog eens aan, Heb toen heel veel lucht ingeslikt waardoor het een ongemakkelijk gevoel gaf.
Mijn tip als je het draagt en je wilt iets zeggen, trek het masker ff van je gezicht af of zet de machine ff uit :mask:

Al met al ben ik een tevreden mens, maar bovenal ben ik een trots mens :slightly_smiling_face:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10