Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

1
Ik heb al bijna 2 jaar een Dreamstation en heb daar nog steeds een haat/liefdeverhouding mee. Ik weet dat ik hem nodig heb maar nog steeds gaat het nog niet echt goed. Mijn ademhaling is van nature net iets langzamer in ruste dan het apparaat zou willen. Niet problematisch rustig maar om in mn diepste slaap te komen heb ik die rustige ademhaling echt nodig. Alleen komt t zelden tot mn diepste slaap omdat ik dan continue die blaasimpulsen krijg wat mij uiteindelijk elke nacht wakker maakt. Dan blaast hij steeds kleine beetjes lucht totdat ik wakker wordt. Ik snap ook wel dat dat is om mij een teken te geven dat ik moet ademhalen, maar na bijna twee jaar merk ik dat dat het is waarom het nog steeds niet lukt om door te slapen en steeds wakker te worden. Echt een probleem. Ik kan niet zonder maar zo ondertussen zou een oplossing fijn zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en kan er een instelling worden gewijzigd die dit probleem oplost, weet iemand dit misschien?

Re: Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

3
Heb je de flex functie in gebruik? Als het echt niet lukt met je huidige apparaat, overleg dan eens met je arts of je een ander merk mag uitproberen zoals bijv de Resmed of een Devilbiss Blue.

Een ander merk kan een ander ademhalingsritme (algorithme) hebben dan jouw huidige apparaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

4
Dank je wel voor je reactie. De flex-instelling helpt mij niet echt maar wellicht een ander merk wel. Al gaat dat in de praktijk natuurlijk niet zo makkelijk en daar zal mijn behandelaar niet meteen mee akkoord gaan denk ik. Toch misschien wel wijs om dat gesprek maar weer aan te gaan want dit gaat ook heel slecht zo. Ik dacht misschien zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hadden. Dus nog meer reacties zijn erg welkom. :blush:

Re: Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

6
Dat had ik inderdaad ook en t was ook over na t uitzetten van de flex-functie. Maar wat blijft is als ik slaap en een, volgens t apparaat, te langzame ademhaling krijg. Dan gaat ie kleine beetjes lucht geven maar voor mij betekend dat, dat ik wakker wordt. Dat is ook wel de bedoeling voor mensen die tijdelijk geen adem halen maar ik ben er achter na bijna 2 jaar dat ik daardoor nooit doorslaap. In mn diepste slaap adem ik langzamer dan de dreamstation goed keurt. Gek maar waar.

Re: Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

7
Zou het kunnen zijn dat je last hebt van centraal apneu? Bij centraal apneu geeft de hersenen geen ademhalingssignaal af, waardoor je dus stopt met ademen. Bij centraal apneu mag het apparaat de druk van de toegevoerde lucht niet wijzigen, dus niet verlagen of verhogen bij een variabele druk instelling. Is je apparaat ingesteld op een vaste druk, dan kan de druk sowieso niet gewijzigd worden.

Wat wel zal gebeuren is het volgende: het apparaat weet niet van tevoren of de ademstop veroorzaakt wordt door obstructieve apneu (blokkade door de huig, slap weefsel of de tong die de keel inzakt) of door centraal apneu. Om dit te weten ter komen, volgt er vaak na een sec of vier na de start van de ademstop een periode van kleine drukpulsjes die gelijktijdig met de luchtstroom wordt meegevoerd.

Komt er een echo van deze drukpulsjes terug, dus de keel is geblokkeerd, dan is het een obstructieve apneu en zal bij een variabele druk instelling de druk verhoogd worden tot aan de maximum ingestelde druk. Is er geen echo te meten, dan is de luchtweg open en is er sprake van een centrale ademstop. Het zou dus kunnen zijn dat je gevoelig bent voor deze drukpulsjes. Als dit zo is, dan zou dit bij het uitlezen zichtbaar moeten zijn. Je moet dan veel centraal apneu en obstructief apneu moeten zien. Veel apparaten proberen op deze manier centraal apneu aan te tonen.

Andere apparaten hebben vaak een ander algoritme, en dit zou dus ook een oplossing kunnen zijn voor het probleem wat jij ervaart.

Een kwestie van bespreken met je arts en dus een ander merk cpap proberen te krijgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

8
De dreamstation staat op Cpap en van al mijn apneus is ongeveer 45% is obstructief, 15% centraal en 40% zijn hypopneus. Daarbij komt dat ik de ene dag een AHI heb van 25 en de andere dag 3 dus dat klopt al niet echt. Meestal kan ik na ongeveer 4,5 uur mijn masker niet meer op omdat mn neus geirriteerd is van de impuls drukjes. (? :yum: ) Ik heb al veel mogelijkheden geprobeerd en het maakt ook niet uit of ik mijn druk op 5,5 heb of op 8. Het AHI resultaat blijft hetzelfde, gevarieerd, dat maakt het juist zo gek. De reden waarom ik denk dat het best kan liggen aan mijn lage ademhalingsfrequentie is omdat ik dat uiteraard ook snachts bewust ervaar maar ik weet ook dat ik door de jaren heen op sommige dingen heel anders reageer dan "normaal". Bijv. bij de fietstest in het ziekenhuis, zei de arts, dat ik bij de weinigen hoor waarbij de test niet goed af te lezen is omdat mijn lichaam langzamer warm wordt dan "normaal". Mijn huid is ook op bepaalde plekken altijd koud. :grimacing: Niks ernstigs maar wel anders. Het is daarom ook lastig om iemand te overtuigen dat ik het echt wel probeer maar t niet gaat zoals verwacht. Ik ben dus nog steeds na 2 jaar nog steeds supermoe. Daarom ben ik ook heel blij met jullie reacties, dan kan ik dit misschien laten lezen door mijn behandelaar want het is nl moeilijk om uit te leggen. :upside_down_face:

Re: Is dat blazen van kleine beetjes lucht ook instelbaar?

9
Ik heb dezelfde CPAP, ik ervaar die pulsen die je beschrijft niet bij normaal gebruik. Alleen als ik een obstructie simuleer voel ik het apparaat hiermee beginnen. Dat je hiervan ontwaakt zou suggereren dat het de CPAP niet lukt om jouw obstructies (tijdig) weg te blazen. Ik zou je nogmaals aan willen raden om na te gaan of eea correct functioneert en/of ingesteld is. Ook de Flexinstelling gaat bij mij gewoon in het ritme van mijn eigen ademhaling.