Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

1
Is er al iemand die ervaring heeft met het updaten van de firmware van een DreamStation?

Als ik er 's-nachts even uit moet en de Cpap uitzet lijkt het display wel een soort vuurtoren. En dat terwijl de DreamStation een lichtsensor heeft die ervoor zou kunnen zorgen dat de intensiteit van de schermverlichting wordt afgestemd op het lichtniveau in de slaapkamer.
Op het Apnea Board Forum vond ik meerdere berichten van gebruikers die zelf een firmware update hadden uitgevoerd http://www.apneaboard.com/forums/Thread ... brightness waarna deze dimfunctie wel werkt.
Uiteraard staan de berichten bol van de waarschuwingen dat je het updaten volledig op eigen risico uitvoert en dat er altijd iets mis kan gaan http://www.apneaboard.com/forums/Thread ... r-OWN-RISK.
Mijn DreamStation heeft firmware versie 1.0.6 en volgens de berichten zou vanaf versie 1.1.1 het automatisch dimmen wel werken.

Overigens is op dit moment firmware versie 1.1.8 al beschikbaar en vraag ik mij af welke verbeteringen daarin inmiddels beschikbaar zijn waar ik, en velen met mij, geen gebruik van kunnen maken.
Uiteraard heb ik geïnformeerd bij mijn zorgverlener maar daar kreeg ik, overigens bijzonder vriendelijk, te horen dat zowel het lichtprobleem als het bestaan van de firmware updates onbekend waren.

Ben ik dan de enige die me aan dit soort dingen kan 'ergeren'? (ben overigens zeer tevreden met de DreamStation).

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

2
Ja hoor heb hier ervaring mee en kan ook bevestigen dat het licht in een nieuwere versie inderdaad aangepast is.
Inmiddels heb ik mijn Dreamstation een keer of 3 ge-upgrade.
Het is heel eenvoudig.

Zet het apparaat uit (stekker er uit).
Zet het upgradebestand op het SD kaartje met een PC (het heeft de extensie .EBU).
Kaartje er in, CPAP aan en hij zal zelf het bestand herkennen en upgraden.
Tijdens het upgraden vooral het apparaat NIET uitzetten want dan gaat het mis.

Firmware V1.1.8 Update via SD card V1.1.8 03/08/2019

Dit is inderdaad de nieuwste.

Groeten, Bram

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

3
Wat is er ge-update :

Version 1.1.5 supports the following:
• Features:
o Added a Software Up-To-Date pop-up message to help users identify that the firmware on the
device is newer or equal to the version on the MicroSD card.
Why? When a standalone humidifier is deployed, it contains a firmware update kit. The
firmware update in the kit may not be necessary, depending on the timing of the sale of
the device versus humidifier. The message will help users understand when the firmware
kit is necessary.
• Improvements:
o Improved firmware update process and on-screen progress feedback, including the Software UpTo-Date pop-up message detailed above.
o Reduced the instances of an “SD card busy” popup messages experienced while handling the
device.

Version 1.1.4 supports the following:
• Improved Adaptive Humidification by improved modeling of ambient conditions and improved
compensation to ambient conditions and patient flow.
• Now displaying the 4 digit software version number when this information is accessed via the Device Info
screen of the My Support menu.
• Bluetooth BLE connections are now possible during therapy.
• Improved pressure performance by allowing higher speeds when the humidifier is attached.
• Improved triggers for Tank Misaligned popup message.

Version 1.1.3 supports the following:
• Support for the DreamStation Go Humidifier
• Detection of unsupported (future) accessories
• Provider Personal Identification Number (PIN) to restrict access to Provider menu (Provider PIN is not set
by default)
• Updated Performance Check Codes
• Encryption of data at rest in non-removable media
• Support for encryption of data at rest in removable media
• General quality improvements

Voor de andere versies zijn de release notes wat vaag.
Stuur me anders even een PB met je email adres.

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

4
bprosman schreef: 12 feb 2020, 01:48 • Provider Personal Identification Number (PIN) to restrict access to Provider menu (Provider PIN is not set
by default)
Het is een beetje offtopic, maar wil toch even kwijt dat ik hier echt een probleem mee heb :rage: Hopelijk nemen andere fabrikanten dit truucje niet over. Als leveranciers deze mogelijkheid inzetten, dan is de patient helemaal machteloos tegenover de leverancier. Wellicht een onderwerp voor de Apneuvereniging?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

5
Tja, het is hoe je er tegenaan kijkt. Aan de ene kant, het (de druk) is een "recept", en recepten ga je zelf meestal niet mee experimenteren zonder overleg met de arts. Van de andere kant, mensen die insuline spuiten kunnen dit zelf ook (binnen grenzen) regelen.

Voorlopig , als de leveranciers niets (willen) weten van Firmware upgrades, gezien de ervaringen van TS komt dit er voorlopig niet in. En.. er zal altijd wel een soort "PUK" code blijven , het kan niet zo zijn dat een vergeten of slecht geadministreerde PIN code een apparaat onbruikbaar maakt.

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

6
bprosman schreef: 12 feb 2020, 08:54 Van de andere kant, mensen die insuline spuiten kunnen dit zelf ook (binnen grenzen) regelen.
Daar heeft u 'm te pakken. De vraag is: Hoe waardig voel je je als mens, onder een dergelijk regime?

Daarnaast maak ik mij zorgen om de secundaire markt, waar wereldwijd veel mensen van afhankelijk zijn, met name in de VS.
bprosman schreef: 12 feb 2020, 08:54 En.. er zal altijd wel een soort "PUK" code blijven , het kan niet zo zijn dat een vergeten of slecht geadministreerde PIN code een apparaat onbruikbaar maakt.
Dat zal wel, maar dat is voor de onderdrukte patiënt geen troost.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

9
Geen ervaring met een mislukte upgrade dus, het ging gewoon direct goed.

Toch nog wel een opmerking: ik probeerde het eerst met een 'kopie kaartje', een SD kaartje waarop ik een kopie had gemaakt van het originele Philips Respironics (voor de zekerheid), maar dat werkte niet, kaartje werd niet herkent. Dus toen het .EBU bestand maar op het originele kaartje gezet en dat werkte wel prima.

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

10
Noorder schreef: 13 feb 2020, 12:26 Heeft iemand hier ervaring met het repareren van een mislukte update?
Gezien het feit dat dit een modern apparaat is denk ik dat we er wel vanuit kunnen gaan dat er twee parallelle geheugen banks worden gebruikt. Oude firmware staat op bank A, je schrijft de nieuwe firmware op bank B, en de wissel van A naar B wordt pas omgezet als de kopie volledig is. Ik heb geen Dreamstation om mee te testen, maar ik heb online nooit iets gezien van dat iemand z'n Dreamstation had "gebrickt."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

14
Ik snap heel goed dat je dit als een risico ziet en ik wil echt niemand 'overhalen' om iets met zijn of haar CPAP te doen wat je niet echt wilt, maar ik ben super tevreden met de dimfunctie zoals die nu werkt met de software update.

De kans dat er iets misgaat is naar mijn idee bijzonder klein. Je moet je realiseren dat de software van dit soort apparaten, zoals dat ook geldt voor PC's, telefoons, tablets, etc, juist ontworpen is om te kunnen worden bijgewerkt of gerepareerd door middel van een update.
Het zou immers veel kostbaarder zijn voor een fabrikant om bij een noodzakelijke update alle machines te moeten terughalen.

Als iemand meer info wil, stuur maar een PB

Re: Dimmen schermverlichting DreamStation met firmware update

15
Ik zou mijn leverancier vragen om de update te doen, of als zij de update toesturen zodat je het zelf kunt doen. Bedenk wel, je hebt het toestel in bruikleen, het is niet jouw eigendom, ik heb dan ook niet het recht om te zeggen dat ik die update ga doen zonder toestemming van mijn leverancier. Net nog gekeken op mijn apap, die zit op 1.1.8 zo "out of the box" dus updaten is niet nodig hier. En toch als ik in de nacht de apap uitzet omdat ik naar het toilet ga dan nog is de kamer verlicht van het display, het dimt alleen wat sneller denk ik.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10