Vreemd Gaan!!

1
Ik ga vreemd en daar ben ik nog blij om ook.

Sinds september 2011 slaap ik met de F&P ICON AUTO. Eerst 13 maanden met een full face masker en een voor mij te hoge AHI.

Uiteindelijk na goede resultaten van Aart (Geaaart) met zijn Swift FX neusdoppenmasker, ben ik ook overgestapt op dit masker en vervolgens op de Resmed Airfit P10 neusdoppenmasker en nu met de Philips Respironics Nuance Bluegel neusdoppenmasker.

Toen ik in 2011 begon met een AHI van 16 cmh²o kreeg ik de F&P Icon Auto en had daar geen zeggenschap in.
Even heb ik nog geprobeerd om de Resmed S9 te krijgen, maar de Zorgverzekeraar ging daar niet in mee.

Nu slaap ik met de F&P Icon wel goed en de druk is ingesteld op 7,5 cmh²o en op 12 cmh²o. De 90 % druk is soms 7,5 , af en toe 8,0 of 8,5 maar vaker 9,0 of 9,5 cmh²o

Mijn AHI is daar bij soms onder de 1 maar meer tussen de 1 en de 3 per uur. Jaargemiddelde 2,54 per uur.

Wij hebben bij de ApneuVereniging als coördinatoren van de Gebruikersclubs een project dat heet "Slapen met een ander".

Niet dat wij met elkaar slapen of met elkaars vrouwen [bigsmile] maar wel mogen wij verschillende merken Cpap's uitproberen. Zo leren wij hoe deze apparaten zich gedragen en wij leren hoe wij deze kunnen instellen en ook uitlezen.
Zo kunnen wij de leden van de ApneuVereniging met onze ervaring helpen met technische vragen over de apparatuur en de werking en ook met het uitlezen van hun cpap's.

Nu slaap ik sinds een paar dagen met de Resmed AirSense (S)10 en is mijn wens om met een Resmed te gaan slapen eindelijk uitgekomen. Hoewel dus tijdelijk ben ik toch blij dat ik deze eens mag testen.

Het bevalt mij goed. Wat opvalt is dat het geluid vrijwel hetzelfde is als bij de F&P Icon, dus daar is geen verschil in.

De bediening is niet moeilijk, maar om meer slaapgegevens te kunnen zien moet je wel het medisch menu selecteren.
Je kunt dan de slaapgegevens zien, maar ook in het medisch menu komen. Wat is er daar veel in te stellen.

Hoe slaap ik met de Resmed S10?

Nu, wat opvalt en wat al vaker is beweerd, is dat de Resmed na een korte inlooptijd, inderdaad naar de maximale druk instelling gaat. Ik heb de instelling op 7,4 - 12 cmh²o gezet en in SleepyHead niet voor de 95 % druk instelling gekozen, maar de 90 % aangehouden van F&P Icon.

Wat blijkt, de medium, maar vooral de 90 % druk instelling zit op 11,38 - 11,64 cmh²o niet 1 nacht, maar tot nu toe elke nacht.

Ik heb de maximale druk van 12 cmh²o verlaagd naar 11 cmh²o en de 90 % druk was toen 10,82 cmh²o.

Dus tot nu toe klopt het verhaal dat de druk tegen het maximum aanloopt.

Wat deed mijn AHI?

Wel, die daalde spectaculair. De eerste twee nachten was deze 0,8 en 0,7 per uur (7,4 -12 cmh²o) De derde nacht daalde deze verder tot 0,5 per uur (7,4 - 11 cmh²o)

Natuurlijk, drie nachten is nog vrij kort om een goed oordeel te vellen, maar ik heb nog nooit drie dagen achter elkaar zo lage uitslag gehad. In al die jaren met de F&P Icon heb ik hooguit 6 keer een uitslag onder de 1 per uur gehad.

Wat ook op valt is dat de Apneu's , 1 of 2 per nacht uitsluitend uit Centraal Apneu bestaat. Vaak wordt gezegd, dat de Resmed's ten onrechte Centraal Apneu aangeeft. Daarom sta ik nog wel sceptisch over deze vorm. Je ziet wel de kleine druk pulsjes na 4 seconden van de start van de adem stop, die controleert of er een echo volgt of niet.

Wel echo = obstructieve apneu
Geen echo = open luchtweg = centraal apneu.

De F&P Icon registreert geen CA en geeft in hun InfoSmart Uitleessoftware alleen Obstructieve apneu's en Hypopneu's weer.

Wel zag ik regelmatig dat de druk niet omhoog ging bij bepaalde apneu's en vermoedde ik dat dit dan wel eens een Centraal apneu kon zijn geweest, maar bewijzen kon ik het niet. Nu met de Resmed zou ik dit nader kunnen bekijken.

Afijn, ik ga de Resmed S10 eens goed testen en ben benieuwd of ik mij fitter erdoor ga voelen als de AHI onder de 1 blijft.

Wordt vervolgd.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vreemd Gaan!!

2
Hoi Ruud,

Wat een mooi verslag.

Prachtig dat je nu al een lagere AHI hebt met deze nieuwe ResMed op je nachtkastje.
Hoelang mag je deze cpap gebruiken? Wordt deze ook al via de leverancier uitgegeven?

Veel succes met deze test.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Vreemd Gaan!!

3
Beste Ruud,

Het is gewoon een genot om jouw verhaal over de testmachine ResMed AirSense (S) 10 te lezen!
Ik meen dat deze machine een stuk kleiner is, dan die van de vorige serie.
Zijn er ook nog andere bijzondere verschillen?

Tot nu toe meende ik, dat alle `paps` zorgen voor hetzelfde resultaat, maar dat lijkt toch niet zo te zijn..
Misschien gebeurt dat, wanneer ResMed nog eens slachtoffer wordt van bedrijfsspionage.
Nee, dat moet maar niet, onderlinge concurrentie lijkt me toch beter...

Ruud, je AHI is lager, maar voél je je nu ook anders, dan na de nachten met je eigen apparaat?

Heb je enig idee hoe duur deze S10 is?
Ja, ik weet dat onze paps door de zorgverzekeraars betaald worden, maar ik kan me ook indenken dat apneuers met een slechte slaapkwaliteit dat er graag voor over hebben, als ze zich dat kunnen veroorloven.

Beste Ruud, geniet nog maar van de komende nachten met je testapparaat.
Ik zie uit naar de rest van je vervolgverhaal.. zo vaak gaat dat niet over `VREEMD GAAN!!`

Alle goeds, en hartelijke groeten,
Annie

Re: Vreemd Gaan!!

4
Ruud,

Mooi dat dit project is gestart.
Met deze ervaringen kunnen de leden een goed overzicht krijgen van de eigenschappen van de verschillende pap' s.
En daarmede een gefundeerde keuze maken, als zij tenminste die vrijheid hebben.
Dat brengt mij meteen op jou opmerking dat je zelf niet hebt kunnen kiezen in 2011.
Iets wat eigenlijk vreemd is; de (lease) prijs zal onderling toch niet zoveel verschillen?
Ik heb begrepen dat de leverancier hier (vaak) ook een stem in heeft.
Terwijl m.i. dit een zaak is tussen patiënt en arts ( of Slaapcentrum).
En wie heeft ook al weer de premie voor de ziektekostenverzekering betaald ?
Er is dus nog werk aan de winkel.

Re: Vreemd Gaan!!

5
Even een Update:

Annie, de Resmed AirSense 10 kost in Amerika USD 883,00 = EUR 788,00 , maar alleen in de USA krijgt men van Resmed na aanschaf USD 50,00 retour. Dit is met waterbevochtiger.

Ook is er een speciale Resmed AirSense 10 voor de dames. Deze is wit van kleur en heeft een ander algoritme voor de ademhaling.

De afgelopen twee dagen heb ik met een druk van 7,4 - 10 cmh²o geslapen. De 90 % druk was beide nachten ook 10 cmh²o.

Ik voelde mij daar goed bij, maar had de afgelopen twee dagen wel last van wat hoofdpijn, maar dit kwam meer door de stress van mijn werk en de temperatuur op de werkvloer.

Vanochtend stelde ik mijn vrouw de volgende vraag: "Hoe vind je het geluid van deze cpap?"

Zij heeft namelijk regelmatig de klacht dat de F&P Icon tijdens een drukverhoging meer geluid produceert door de hogere toeren van de motor in de cpap. Ik zeg dan vaak dat dit onzin is en dat ik niets hoor [bigsmile] maar dan krijg ik toch kwade blikken terug [depri] met de opmerking "Je gelooft mij nooit".

Haar antwoord vanochtend was, kun je deze niet houden? Hij maakt veel minder geluid dan jouw F&P Icon.

Dus dat wil zeggen dat deze nieuwste Resmed Cpap op volle toeren draaiende, immers de druk is vrijwel op zijn maximum, vrij stil is.

Dan nog even over de AHI van de afgelopen twee nachten. De slaaptijd was beide nachten 5h44 en 5h46 dus vrijwel gelijk.
druk 7,4 - 10 cmh²o

De AHI = 0,35 en 0,7 per uur.

Door de juiste verslaglegging ben ik er nu ook achter dat in SleepyHead de TTIA, ofwel de Totale Tijd In Apneu, berekent wordt door de tijd van alle apneus en hypopneus bij elkaar op te tellen.

Op zich logisch, maar bij de F&P Icon staat in Versie 0.9.8.1 nooit de Flow Rate grafiek en dan geeft SH bij elke apneu en hypopneu het getal 1 weer. Dit bij elkaar opgeteld geeft dus geen juiste weergave aan van de totale tijd.

Als ik over een jaar of twee cq. drie een andere cpap ga krijgen, dan neem ik hoogst waarschijnlijk de Resmed S11 tegen die tijd.

Nog even geduld hebben dus.......

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vreemd Gaan!!

6
Beste Ruud,

Dank voor je nieuwe informatie!
Begrijpelijk, dat je vrouw blij is met het geringe geluid van deze cpap.
En nu moét je voortaan je vrouw wel geloven, als zij last heeft van het geluid..dat heb je nu ervaren..
Alleen daarvoor is deze test al waardevol.

Ruud, stel dat je een cpap in Amerika bestelt..hoe staat het dan met de service.
Kun je ook dan bij een leverancier terecht voor onderhoud, en onderdelen als slangen, filters, enz.?

Fijn, dat je met deze machine een mooie AHI hebt, en je je er goed bij voelt.
Je schrijft dat er ook een speciale uitvoering van dit apparaat voor dames is, met een ander algoritme(?) voor de ademhaling.
Is de ademhaling bij mannen en vrouwen verschillend?

Ik heb respect voor al die mensen die steeds nog maar weer verbeteringen en vernieuwingen voor onze machines weten te ontdekken.
Dat komt onze gezondheid ten goede..

En nu maar sparen dan voor de Resmed S 11.

Alle goeds voor iedereen, en hartelijke groeten,

Annie

Re: Vreemd Gaan!!

7
Weer even een update.

Resmed AirSense 10 nu negen dagen in gebruik. En...........

Jawel, als ik niet vrij was vandaag, dan had ik om zes uur opgestaan en had ik een AHI van 0,00 gehad. Het is dat ik om zes uur weer terug ging naar bed tot half acht. Toen had ik een AHI van 0,13 ofwel 1 CA van een tijdsduur van 13 sec volgens SleepyHead.

Dit is voor het eerst sinds de start van mijn therapie in september 2011.

Als ik de Resmed weer in moet leveren, dan ga ik mijn F&P eens als cpap instellen op een vaste druk van 10 cmh2o.

Ben dan benieuwd of ik dezelfde resultaten behaal als nu.

Mijn dag kan al niet meer stuk.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vreemd Gaan!!

8
Hoi Ruud,

Wat goed zeg!

Nu maar proberen of je voor altijd een ResMed mag.

Ruud ik haal ook betere resultaten met een vaste druk dus zo gek vind ik het niet wat er nu bij jou gebeurt.
Toen ik de cpap variabel had kreeg ik zeer veel apneu's waar van er veel centraal waren. Ook liep de druk snel hoog op.
Met vaste druk voelt het ook veel anders. Mooi dat jij dat nu ook mag ervaren.

Hoelang mag jou experiment met deze nieuwe ResMed 10 duren?

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Vreemd Gaan!!

10
bij mij is het omgekeerd. De vaste druk zorgt voor meer apneus, al heeft de verhoging van 7 naar 8 dat wel weer wat verminderd. Toch zit ik ook met de vaste druk nu onder de 1 AHI per uur. Ik vind de vaste druk prettiger dan de variabele druk, dus laat ik hem mooi zo staan.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Vreemd Gaan!!

11
Beste Ruud,

Jammer dat je de Resmed AirSense 10 al de volgend maand al moet inleveren!
Wat zul je die dan missen.

Mocht jouw werkgever weer eens bonussen willen verstrekken, dan ben jij vast blij te maken met deze prachtige cpap.
Mag het zo zijn..

Hartelijke groeten,
Annie

Re: Vreemd Gaan!!

12
Weer even een laatste Update: Morgen 4 juni lever ik de Resmed AirSense S 10 weer in. Inmiddels slaap ik al weer drie nachten met mijn F&P Icon Auto, echter nu ingesteld op een vaste druk van 9 cmh²o, dus als cpap.

33 dagen sliep ik met deze Resmed en ben ik dus "Vreemd Gegaan". Ik heb er veel van geleerd. Inderdaad loopt de druk direct na de aanloopperiode op naar de maximum ingestelde druk en blijft deze daar ook de gehele nacht op zitten.

Verder kwam ik er achter dat ik veel meer Centraal Apneu had dan ik verwacht had. Zoals al eerder gezegd, de F&P Icon geeft dit niet weer. In die 33 nachten had ik slechts 3 nachten een lage Obstructieve apneu index met Hypopneu en CA.

11 nachten stond de Resmed als Autopap ingesteld.
2 nachten vast op 10
3 nachten vast op 9.6
17 nachten vast op 9.0

19 dagen was mijn AHI dik onder de 1,0 per uur
10 dagen was mijn AHI tussen 1 en 2 per uur
3 dagen was mijn AHI tussen 2 en 3 per uur
1 dag was mijn AHI 5,2 per uur

Deze laatste stand was opmerkelijk, ik was zo moe van mijn werk (9,5 uur gewerkt + 2 uur cursus op het werk en 2 uur reizen), dat ik eerder naar bed ging en de tv aanzette.

Mijn dochter vond mij slapend in bed en zette de tv uit, toen werd ik wakker, deed mijn kinband om en .... viel weer in slaap.
's ochtend om 4h39 werd ik wakker... zonder masker en zonder mijn tweede kinband om en het licht nog aan.

Dit was voor het eerst sinds de therapie dat dit mij spontaan gebeurde. Gauw alles opgedaan en nog 3 uur geslapen.

Resultaat 1 Hypopneu en 15 CA en een een AHI van 5,2 per uur dus. [depri]

Maar vooral de 1 na laatste nacht met de Resmed AirSense S 10 was voor mij het Ultieme : 6h20 geslapen met een AHI van ..... 0,0 per uur. Ik kon het niet geloven, in SleepyHead een :lol: te zien en dat voor de eerste keer sinds ik met de therapie in september 2011 ben begonnen.

Nu dus weer verder met de F&P Icon. Als cpap op 9 cmh²o.

nacht 1 AHI 0.36 (alleen Hypopneu)
nacht 2 AHI 1,75 (AI 0,18)
nacht 3 AHI 2,60 (AI 0,55)

Het "Vreemd Gaan" is mij uitstekend bevallen, mag ik als conclusie trekken.

Ik heb aan de consulente van Resmed nog enige vragen gesteld en zal in het volgende bericht deze vermelden met de antwoorden van haar erbij.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vreemd Gaan!!

13
Zoals beloofd, hier mijn vragen en haar antwoorden.

De Resmed stuurt de druk direct de hoogte in en gaat vrijwel de gehele nacht tegen het maximum aan zitten. De AHI daarentegen zat meteen op een 0,7 per uur en zelfs lager.

Het apparaat doet dit niet voor niks, blijkbaar is er toch flow limitatie/obstructie aanwezig waardoor je een hogere druk nodig hebt. Je ziet direct het resultaat zoals je zelf al benoemt: een lagere rest AHI!

Wat mij opvalt, is dat de Resmed geen Obstructieve apneu aangeeft in het display, alleen CA's. Ook Hypopneu wordt nooit weergegeven.

Onze apparatuur geeft wel degelijk zowel de OA als CA aan, in het slaaprapport in het display zie je de AHI en vervolgens AI en CI. HI=AHI-totaal AI en OA=total AI-CA.
Op basis van de FOT (forced oscillation technique) technologie wordt bepaald of de luchtweg open, danwel gesloten is, dit is een zeer betrouwbare methode.


Het AB Filter is dit een pollen filter die op de plaats komt van het witte filter?

Nee, het AB filter is een filter die tussen de luchtuitlaat van het apparaat en de slang wordt geplaatst bij gebruik van het apparaat door meerdere patienten (bv in een instelling). We hebben wel hypoallergene filters beschikbaar voor onze apparaten, deze komt dan ipv de witte filter die standaard in het apparaat zit.

Is er een speciale USB stick nodig, daar er een USB ingang aanwezig is. Vervangt deze dan de SD kaart?

Nee, de USB ingang is enkel bedoelt voor de technische dienst om het toestel uit te kunnen lezen/upgrades te kunnen verrichten

De Basisinstelling is standaard of Plus. Wat houden deze termen in en wat is het verschil dan? Ik heb eerst op standaard geslapen en nu op Plus, maar merk niets.

Dit heeft te maken met welke toegang de gebruiker heeft in het slaaprapport. Selecteer je Standaard dan ziet men in het slaaprapport enkel gebruik, maskerpas en bevochtiger en wanneer je deze op Plus zet ziet de patient een zeer uitgebreid slaaprapport met naast bovengenoemde zaken tevens AHI, AI, CA, kun je periodes selecteren etc.

Er is een draadloos teken in het display zichtbaar, maar nergens zie ik iets waar je dit zou kunnen activeren. Hoe werkt dit?

Klopt, in al onze Airsense (CPAP en APAP) en Aircurve (Bi-Level en ASV) zit nu standaard een data module die, na activatie, dataverkeer en hiermee uitlezen op afstand mogelijk maakt. Voordat dit geactiveerd mag worden moet de patient altijd een consent formulier ondertekenen. We zijn met een aantal ziekenhuizen in NL druk bezig dit verder uit te rollen.

Nog één vraag van een forumlid: Is het ademhalingspatroon van vrouwen anders dan die van mannen, daar jullie een speciale witte Resmed AirSense 10 voor vrouwen aanbieden?

Klopt, vrouwen hebben veel vaker een meer oppervlakkige ademhaling en een lagere AHI. Ook zie je bij vrouwen vaak RERA´s voorkomen. Onze Autoset For Her heeft een specifiek algortime die hier m.n. op inspeelt. Dit apparaat is echter nog niet verkijgbaar in NL en we zijn nog aan het bekijken of we deze uberhaupt hier op de markt brengen.

Zijn er nog meer vragen onder jullie, laat het dan weten. Stel ze gerust.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar