Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

181
Hier gaat het sporten lekker. Een uur in de week bij de fysiotherapeut en regelmatig een stuk wandelen helpen ook bij het afvallen. Het gaat niet meer zo hard maar ik ben al heel blij met de 23 kilo die er nu af zijn. Verder maar rustig doorgaan zoals het gaat.
Momenteel speelt de vermoeidheid weer wat op. Slechter slapen, erg druk op het werk en gevoelsmatig te weinig tijd voor mezelf.
Ik probeer om wat minder met telefoon en tablet bezig te zijn. Dat is een slechte gewoonte die veel tijd kost. Ik hoop daardoor meer ruimte te gaan ervaren.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

182
Helaas, geen fitnesscentrum meer voor deze jongen.
Na de laatste prijsverhoging kan ik het niet meer betalen.
"Dan ga je toch fietsen of joggen", zou je zeggen?
Hmmmja.
1) Dat vind ik saai, dat doe je toch in de omgeving van je huis. En die ken ik op mijn duimpje.
2) Veel te vrijblijvend. Niemand die zegt: "Waar was je nou?" Als je een keertje overslaat.

Gelukkig heb ik nog zo'n poepfabriekje op pootjes, ook wel hond genoemd, die graag naar het bos wil.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

183
Ik heb 'n Resmed Mirage Micro, en het viel me op dat er twee optionele openingen in zitten met plugjes. Ik vermoedde al dat dit is voor zuurstof onder de neus (wellicht efficienter dan bij de machine aan de luchtstroom toevoegen omdat die luchtstroom ook ter "spoeling" van de dode ruimte dient)

Veel andere interfaces bieden ook deze mogelijkheid, zie https://www.cpap.com/productpage/resmed ... s-cap.html
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

184
Menno M. schreef:Helaas, geen fitnesscentrum meer voor deze jongen.
Na de laatste prijsverhoging kan ik het niet meer betalen.
"Dan ga je toch fietsen of joggen", zou je zeggen?
Hmmmja.
1) Dat vind ik saai, dat doe je toch in de omgeving van je huis. En die ken ik op mijn duimpje.
2) Veel te vrijblijvend. Niemand die zegt: "Waar was je nou?" Als je een keertje overslaat.

Gelukkig heb ik nog zo'n poepfabriekje op pootjes, ook wel hond genoemd, die graag naar het bos wil.

Die kosten, ja, dat herken ik inderdaad. Vandaar dat ik ook maar een keer per week ga. Dan is het €50,- per maand. Schrikbarend veel geld. Als het me lukt om minimaal twee keer per week een flinke wandeling te maken hoeft ik niet meer naar de sportschool van mezelf. Vaak lukt het me wel maar nog niet iedere week.
Een hond, dat zou wel een goed idee zijn maar zit er voor mij ook niet in. Gelukkig vindt mijn kleinzoon het nog leuk om mee te gaan, mits hij even mag schommelen in het park hahaha.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

185
50 euro p/m voor 1x p/ w? :shock:
Poppulupee!
En ik had al moeite met 37,50 p/m....

Ik ben ook eens wezen kijken bij dat Basic Fit.
Niet duur, inderdaad.
Maar ik had het gevoel dat ik een Van der Valk onder de sportscholen binnenliep.
Enorme zaal volgepropt met toestellen en zwetende mensen.
Nee, dat was me even een beetje té basic.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

186
dat is ook niks voor mij Menno, te massaal en nauwelijks begeleiding. Zoek het maar uit. Dat is ook de reden dat ik hier nog blijf. Altijd even een gesprekje met een fysiotherapeut, checken of het goed gaat, of er iets aangepast moet worden. Die zorg is fijn.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

187
Even een teken van leven. Het is nu 3-1/2 weken sinds de gastric bypass. Het herstel gaat in de grote lijnen heel goed; je moet natuurlijk wel aan van alles wennen en je maag-darmstelsel is flink van slag, maar ik heb niets ernstigs gehad. Ik moet nog op mijn rust letten, maar dat enorm slappe lijkt wel voorbij.

Ben nog niet aan sporten toe, maar ik fiets elke dag en doe steeds meer in de huishouding. Mijn sportschool is trouwens wel prettig and klein, met goede begeleiding. Ik was een week na de operatie even binnengelopen om mijn gezicht te laten zien en we zaten gezellig even bij te praten bij een kopje koffie.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

188
Klinkt als een goed begin Carina. Fijn dat je niet tegen dingen aanloopt en al vooruitgang ziet.

Ik ben gisteren maar weer eens bij de diëtist op de weegschaal gestapt. Ik weet dat ik nog steeds afval, redelijk beweeg maar ik had mijn vraagtekens bij de spiermassa. Ik heb vrij snel last van verzuurde spieren en was bang dat ik spiermassa aan het verliezen was in plaats van vetmassa. Mijn vermoeden klopte wel maar het verlies is maar 4 kilo op de 24 kilo gewichtsverlies. Volgens de diëtist ligt dat ook in de lijn der verwachting als je zoveel afvalt. Belangrijk is dat de spiermassa meer dan de helft van het gewicht bedraagt. Met een gewicht van 82.9 en een spiermassa van 46.4 voldoe ik ruimschoots aan die norm. Geen zorg dus.
Mijn BMI zit nu onder de 30 en is daarmee uit de gevarenzone, zeker gezien mijn leeftijd. Dat voelt goed.
Al met al gaat het dus goed, al gaat het afvallen nu wel minder snel. Ik merk dat ik wat makkelijker een stukje kaas pak als ik trek heb. Het past wel in mijn dieet maar levert natuurlijk extra calorieën en dat helpt niet bij het afvallen. Sinds een paar dagen ga ik daar wel weer bewuster mee. Toegeven aan snoepdrang is nu nog een hellend vlak. Nog even een paar maanden doorzetten. Een kilo of 10-15 te gaan. Eens zien of dat gaat lukken.

Sporten is op dit moment wat moeizaam. Het is erg druk op het werk. Ik werk nu regelmatig 5 dagen, soms zelfs 6 per week. Tegenover die 6 dagen staat dan wel weer een week van 4 dagen maar dat is mijn normale hoeveelheid. Ik draai ook alleen nog 8 uurs diensten, de 6 uurs diensten zijn geschrapt. Daarnaast nog mijn cursus voedingsleer en een dag per week op mijn kleinzoon passen. Het gaat gelukkig goed maar ik moet wel zorgen dat Ik ook mijn rust krijg. Ik schrap dan het sporten in de sportschool maar ga wel met regelmaat een flink stuk wandelen. Acht kilometer levert geen problemen meer op.

Ik ben wel wat vermoeider (dat mag ook als je 57 bent en dit schema draait) maar kan het nog wel goed aan. Ik ben wel alert op voldoende rust maar ik voel me nog steeds beter dan de 20 jaar voorafgaande aan mijn diagnose
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

190
Weer een maand verder.
Het lukt me steeds vaker om 10.000 stappen per dag te lopen zonder merkbaar vermoeid te zijn.
Voor mij het moment om de laatste strippen bij de sportschool weg te werken en er dan mee te gaan stoppen.
Inmiddels 26 kilo kwijt. Nog 10 te gaan om een BMI van 25 te bereiken. Ik heb wat kleine aanpassingen gedaan in mijn dieet om het afvallen te ondersteunen. De Turkse yoghurt met 10 % vet vervangen door die met 2 %. Geen peer meer in de yoghurt maar bessen (minder koolhydraten), waardoor ik minder calorieën binnen krijg. Ik zit nog steeds op 2 kilo gewichtsverlies per maand en draag nu broeken maat 42 (was 52) en dat is kicken, zeker als ik zie dat ik (nog) geen loshangende stukken huid heb. Door het bewegen ben ik gespierder geworden en dat helpt ook.
Eind van het jaar ben ik 4 jaar bezig met de CPAP. Ik denk dat ik dan ga vragen om een slaaponderzoek. Niet omdat ik denk dat ik de CPAP niet meer nodig heb maar omdat er vast iets moet gebeuren met de druk. Ik ervaar nog steeds luchtbellen die via de mond ontsnappen en word daardoor steeds wakker met een droge mond. Vervelend en niet goed voor mijn gebit.
Al met al voel ik me echt stukken beter en kan ik heel veel meer aan.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

191
Hoi allemaal, het gaat hier nog steeds goed, drie maanden na de gastric bypass. Inmiddels 17 kg kwijt (plus de 6 die ik voor de operatie afviel). Ongeveer een maand na de operatie kreeg ik een griep, en de combinatie herstel van de operatie + griep belette mij om weer te trainen. Een paar weken geleden ben ik weer begonnen, onder leiding van een fysiotherapeut.
CPAP druk is verlaagd van 8,6 naar 7,4. Bloeddrukmedicijnen inmiddels afgebouwd.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

192
Goed bezig Carina. Vervelend dat de griep roet in het eten gooide. Wel verklaarbaar want dan ben je opeens heel veel aan het herstellen en trekt je lijf het ook even niet.

Ik ben nu een jaar bezig. Ik loop momenteel minimaal 70.000 stappen per week. Meestal een dag wat rustiger, de rest ruim 10.000 p.d.. Een grote stimulans hierin is de facebookgroep van fitbit eigenaren waar je in groepen van 10 personen je doel probeert te halen. Deze week in 4 dagen bijna 60.000 gelopen.
Inmiddels 27 kilo kwijt, van maat 54/56 naar 42/44 gegaan. Ik ben benieuwd waar het stopt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

194
Ja, dat gaat het absoluut. Ik merk dat het ook mentaal heel goed gaat. Veel meer zelfvertrouwen. Mijn collega's benoemen dat ik straal. Dat is fijn om te horen, al had ik dat liever 20 jaar geleden zo ervaren :wink: .
In december moet ik voor controle. Tegen die tijd hoop ik ruim 30 kilo kwijt te zijn en ga ik om een slaaponderzoek vragen. Zou wat zijn als ik ook nog van de apneu af kom (al reken ik daar niet op en is dat ook niet het ultieme doel van het hele gebeuren).
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

195
Maar weer eens een update.
Inmiddels 31 kg kwijt. Nu op een gewicht van iets meer dan 75 kg. Hoewel ik nog op een BMI van 28 zit heb ik besloten mij nu toe te gaan leggen op "op-gewicht-blijven". Zou ik nog meer afvallen dan zou ik een ziekelijk uiterlijk krijgen met los vel en veel rimpels in mijn gezicht. Dat gaat me te ver.
Ik loop gemiddeld 17 000 stappen per dag en dat is goed vol te houden.
Afgelopen zomer heb ik drie maanden lang vrijwel constant 40 uur per week gewerkt (contract van 28-32uur). Doordat ik op woensdag mijn vaste vrije dag heb, had ik zelden twee aansluitende dagen vrij. Bovendien moest ik op vrijwel alle vrije dagen ook nog op mijn kleinzoon passen (schoonzoon op oefening). Dat ging heel lang goed maar na twee en een halve maand begon het er toch in te hakken. Goed om te weten waar mijn grenzen liggen zodat ik eerder op de rem kan trappen.

Volgende week heb ik mijn slaaponderzoek. Dan zal blijken of met de kilo's ook de apneu verdwenen is. Ik geloof er niet echt in maar je weet maar nooit.
Uit de registratie van de fitbit blijkt dat ik vaak wakker ben en weinig rem- en diepe slaap heb. Misschien dat dat verdwijnt als ik geen CPAP meer nodig zou hebben, of een lagere druk krijg, maar dat moet nog blijken.

Keep you all posted
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

200
Dit topic zo'n 3 jaar geleden gestart.
Inmiddels ben ik 38 kilo lichter, beweeg nog steeds regelmatig, al doe ik dat niet meer in de sportschool.
Dat betekent niet dat het allemaal van een leien dakje is gegaan. In februari 2018 stortte ik in, burn out, waardoor ik weer zonder energie op de bank hing. Ik kwam weer wat aan, ging in therapie, waar bleek dat mijn leven mij dusdanig geknauwd had, dat ik over moest stappen naar een zeer intensieve behandeling.

In januari gestart met dat heftige traject. Inmiddels werkte ik nog maar 12 uur en voelde het allemaal behoorlijk uitzichtloos.
De therapie sloeg aan, ik voelde me langzamerhand wat beter, kon mijn werk weer in een rustig tempo opbouwen en ik kon weer wat meer bewegen.
Ergens gedurende dit proces kwam mijn 26 jarige dochter weer thuis wonen. Ook zij had een burn out en kon niet meer voor zichzelf zorgen. Ik was dus "gedwongen" voor ons beiden te koken, en wel zo gezond mogelijk, om ons lichaam in een zo goed mogelijke conditie te brengen. Samen gingen we ook wat meer bewegen, wandelen, de natuur in.
Op 1 april besloten we samen een challenge aan te gaan. Wij zouden de hele maand april geen ongezonde voeding nuttigen en we zouden ons eten loggen in My Fitness Pall. Voor mijn dochter was met name chips verboden, voor mij waren dat drop en chips. Daarnaast zouden we ook bewust meer bewegen.
Lang verhaal kort, mijn dochter is sinds 1 april bijna 10 kilo kwijt, ik bijna 12, wat voor mij het totaal dus op 38 kilo brengt. Ik ben van maat 52 naar maat 42 gegaan en heb nu een gezond BMI.
Ik ben er trots op dat mij dit is gelukt, ondanks alle tegenslag.
Ik ben er nog niet helemaal, werk wel mijn uren maar doe nog niet helemaal alle taken. De therapie zal nog een behoorlijke tijd in beslag nemen. Ik wil graag nog een paar kilo kwijt. Toch heb ik ook al veel bereikt en dat voelt goed.
Helaas heeft het gewichtsverlies niet geleidt tot een vermindering van de apneu, integendeel, zonder CPAP ben ik van 22 naar 33 gegaan, met CPAP van <1 naar >3. Ik ben met mijn consulent bezig met aanpassingen in de druk, omdat ruim de helft bestaat uit centrale apneu, vaak geclusterd, daarbij met regelmaat stops van een halve minuut. De apneu wordt dus eigenlijk alleen maar slechter.
Ik hoop dat dit eind van het jaar ook onder controle is.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP