Afvallen

1
Wat ik zo jammer is, dat je bij je apneu diagnose, geen verdere behandelingen worden aangeboden, zoals afvallen, beter slapen etc. Etc.
Nu loop ik er tegen aan om af te vallen, maar ja wie help me, die ook van slaapapneu weet. Mijn diëtiste zeker niet, jammer genoeg. Zeker nu ik ook db2 nu heb ontwikkeld. Ik moet echt minder gaan wegen, maar ja wie gaat me helpen, dus als iemand iets weet. Heel graag jullie advies.

Bedankt alvast

Re: Afvallen

3
Mij hielp een koolhydraatbeperkt dieet. Ik ben er 40 kilo mee kwijt geraakt.
Veel mensen volgen dit dieet via internet/facebookgroepen, waarbij wordt aangegeven dat je niet meer dan 50 gram koolhydraten per dag mag eten.
Mijn diëtist waarschuwde mij hiervoor. Minder dan 50 gram zorgt voor haaruitval en splijtende nagels.
Ik moest minimaal 50 gram en maximaal 25% koolhydraten gebruiken. Een heel fijne app om dit te volgen is myfitnesspal. Heel prettig in gebruik.
Waarom werkt voor een apneupatient het koolhydraatbeperkt dieet zo goed? Doordat wij vaak vermoeid zijn door slaapgebrek, vraagt het lichaam om brandstof=koolhydraten. Vaak gaat het dan om suikerrijke voeding. Het lichaam moet dan veel insuline aanmaken om het lichaam in staat te stellen, die suikers op te nemen in de cellen. De bloedsuiker zakt snel, wat vermoeidheid geeft. Het lichaam vraagt weer om suiker en de cirkel is rond.
Minder koolhydraten/suikers in de voeding voorkomt die hongerklap.
Ikzelf heb met name brood, aardappelen, pasta en rijst (plus snoep,koek e.d.) geschrapt.
Ik eet veel groenten (minstens 600/700 gram per dag), vlees/kaas/ei/vis (voor de eiwitten). Ik begin en eindig de dag met een schaal Turkse yoghurt (100gram/10%vet), kwark (100gram/0%vet), noten (20 gram, ongezouten, geen pinda's of cashewnoten) en fruit (diepvries 50 à 100 gram).

Er zijn weinig diëtisten te vinden die met dit dieet werken, maar ze zijn er wel. Je kunt diëtisten bellen en vragen of zij hiervoor open staan en dan kiezen voor zo'n diëtist.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Afvallen

4
Er is een zeer fijne Facebook groep verbonden aan deze site:

https://gobento.nl/

Hier worden vele week en dag recepten aangeboden gericht op koolhydraatarm/beperkt eten.

Hou in gedachte dat Apneu vaak levenslang is en zo is het ook met het eten. Het is geen dieet, maar een levenslange Leefstijlwijziging. Echter als je eenmaal het gewenste gewicht bereikt hebt, dan kun je door te balansen, hier wel eens van afwijken. Dit in tegenstelling met Apneu, daar altijd je hulpmiddel blijven gebruiken ook bij een power nap of middagdutje.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Afvallen

5
ik Zoek geen koolhydraat arm dieet, dat werkt bij mij niet. Dus zoek ik echt iemand die mij kan helpen om wel af te vallen. Ook een operatie is zeker niet aan de orde hoor. Ik zoek eigenlijk een goed team, die ook kan onderzoeken, waarom mijn lichaam anders reageerde op het een en ander, is niet reageren dus.
Ik ben geen overeten, en eet gezond, geen snoeper en eter, probeer zout en suiker te beperken.ook sport ik, maar afvallen hoe maar....
Laatst gewijzigd door Alaska2 op 19 aug 2019, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.