Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

1
Tja sorry jullie zien me alleen op het forum wanneer ik wat vragen heb maar ik heb al veel aan de antwoorden gehad. In oktober 2012 is bij mij het balletje gaan rollen dit door een wakkere internist. Als kerstcadeautje heb ik Cpap gekregen. Slaap er ondertussen lekker mee met nu een gemiddelde van 3 stops komend van de 79. (HEERLIJK). Nog steeds ontzettend moe na twee uurtjes werken lijkt het alsof mijn hele gezicht opzwelt en wanneer ik niet oppas komt er ook nog een gezellige hoofdpijn achterna maar het gaat al beter.

Vandaag terug geweest naar de internist. Cholesterol was hetzelfde gebleven en suiker was gedaald maar alles was wel goed (de vorige keer ook al). Wat niet goed was is het gewicht. (115 kg bij 1,65 meter). Nu dus een foldertje meegekregen over de behandelmogelijkheden bij obesitas. Dit moet ik doorlezen en de internist zou over twee weken terug bellen met de vraag of ik interesse had om dit traject te volgen.

Nu ben ik ontzettend aan het twijfelen. Zit namelijk dus nu net vijf maanden de Cpap. Is het verstandig om dat traject nu al te gaan volgen of moet ik gewoon afwachten wat het lichaam zelf doet en wat ik zelf kan doen. Langzaam maar zeker verdwijnen er ook al een paar kilootjes. Elk advies is welkom.

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

2
Hallo,

Wat is het te volgen traject in het foldertje? Mijn vrouw heeft precies hetzelfde lichaams lengte en het gewicht was 116 kg. Jouw BMI is 115 kg/ 2.7225 (=1.65 x 1.65) = 42.24

Bij een BMI van 40 kom je in aanmerking voor een maagverkleining. (doe absoluut geen maagband, helpt een paar jaar en daarna niet meer)

Mijn vrouw heeft een maagverkleining ondergaan en weegt nu 89 kg. Een jaar na de operatie treed een stabilisatie op en dan gaat het afvallen verminderen.

Zij eet nog steeds lekker, maar zit eerder vol. Je moet wel meer vitaminen pillen slikken e.d. maar zij is blij dat zij het gedaan heeft. Ze had eerst een maagband 5 jaar lang, echter het hielp niet meer en kreeg veel last van maagzuur.

Nu niet meer. Zij wordt goed begeleid door het instituut in Beverwijk die dit allemaal regelde.

Dus als het traject een maagverkleining is, denk er dan idd eens goed overna. Het helpt wel.

Door het gebruik van de CPAP zul je op den duur een stuk beter gaan voelen, echter je moet dus wel naar de sportschool om blijvend af te vallen. De Cpap doet dit namelijk niet voor jou.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

3
Hallo,
Mooi bericht dat je cpap je al aardig op weg aan het helpen is.
Klachtenvrij worden is een ander verhaal maar dat kan ook niet na ruim een half jaar als je bedenkt hoe lang je die apneu misschien al had....(?)

Afvallen is beter mogelijk als je hormoonhuishouding op orde is.
En dat is meestal wel het geval als je apneu's onder controle zijn en je dus geen aanmaak meer hebt van veel teveel adrenaline 's nachts door alle stress vanwege al die stikmomenten. Een veel te hoge adrenaline spiegel verdringt je andere hard nodige hormonen zoals o.a. lipiciden om je vet af te breken.

Je hebt de mogelijkheid om de maagverkleining te laten doen.
Er zijn hier meerdere mensen die over hun ervaringen geschreven hebben. Gebruik de zoekfunctie even.

Ook is het mogelijk voorlopig een dietist te raadplegen en meer te gaan bewegen. Super idioot sporten hoeft niet altijd en zou ik ook niet doen als apneu patient, tenzij je wel kan sporten zonder problemen.
Ik kan helemaal niet sporten maar probeer wel dagelijks ca. 30 min. (zo stevig mogelijk) te wandelen en afwisselend 30 min. te fietsen.
Dit zal de vetverbranding in je lijf aan de gang zetten en samen met de verminderde inname van foutieve koolhydraten (o.a. koek en snoep) zorgen voor gewichtsvermindering zo heb ik het afgelopen jaar ervaren. Het DHMV dieet help ook wel (De Helft Minder Vreten dieet dus... [bigsmile] )

Ik ben nu een jaar bezig wat meer op m'n eten te letten zonder te dieten. Ik raak vrij snel oververmoeid als ik me te lang of teveel inspan.
We eten o.a. gewoon wat meer groente en verminderen de (gekookte en gebakken) aardappeltjes en letten er wat meer op wat gezondere tussendoortjes te eten. Zoals b.v. een cracker met zalmfilet of een plak ontbijtkoek ipv een dikke cocos macroon of dikke mergpijp van de Aldi. Overheerlijk allemaal, en op z'n tijd zeker nemen maar niet dagelijks. (helaas want ik lust er ook wel pap van)
Resultaat is dat ik het afgelopen jaar zonder echt te dieten en zonder sportschool 8 kg ben kwijt geraakt....
En als ik nou zou kunnen sporten dan zou ik nog veel meer afgevallen zijn.

Het kan dus allemaal wel maar je moet er de tijd voor nemen.
Ik wens je veel wijsheid in je beslissing.
groeten Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

4
Hallo,
Bij mij werd in april vorig jaar slaapapneu vastgesteld en ik heb sindsdien met een cpap geslapen.
Die heeft me enorm geholpen want daardoor was ik helemaal niet meer moe overdag en werd ik gelukkig niet meer wakker met hoofdpijn.
Omdat ik ook veel te veel woog (122 kg voor een lengte van 1m74, dus BMI 40) en nog een boel andere klachten had door dat overgewicht, heb ik toen besloten om een gastric bypass te laten uitvoeren. Daarbij wordt een groot stuk van de maag en de dunne darm overbrugd.
Die operatie is in augustus gebeurd en ik ben ondertussen al 40 kg afgevallen.
Gisteren heb ik nog eens een slaaponderzoek laten doen om te zien of ik nog apneus heb en of ik eventueel zonder cpap zou verder kunnen.
Het is nog enkele weken wachten op het resultaat.
Ik wil hier zeker geen reclame maken voor een operatie. Ik heb die alleen maar laten uitvoeren omdat ik al op zoveel andere manieren geprobeerd had gewicht te verliezen zonder blijvend resultaat zodat ik geen andere uitweg meer zag.
Het blijft een zware operatie en het is ook alleen maar een hulpmiddel want je moet er vrede mee nemen om de rest van je leven weinig te eten, op te letten met suikers en vetten en alle dagen supplementen van ijzer en multivitamines in te nemen.
Ik ben super blij dat ik het gedaan heb en mijn gezondheid is er stukken beter van geworden.
Maar of ik daardoor nu volledig van mijn apneus verlost ben en kan beginnen slapen zonder cpap, dat blijft nog af te wachten.

Groetjes, Veertje.

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

5
Hallo Veertje

Mijn vrouw heeft de GB ook laten doen en is sindsdien 28 kg kwijtgeraakt.
Er is goed mee te leven, maar zoals jezelf zegt moet je op bepaalde zaken letten.
Uit etengaan kan, echter je voorgerecht en vaak het toetje overslaan.

Mijn vrouw heeft gelukkig geen apneu.

Groet RUUD J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

6
Ondertussen heb ik het resultaat van mijn laatste slaaponderzoek : ondanks gewichtsverlies heb ik nog altijd slaapapneu. Mijn AHI is wel veel minder.
Dankzij mijn 40 kilo minder ben ik van AHI gezakt van 77 naar 25 maar het resultaat blijft voor mij eigenlijk hetzelfde, namelijk dat ik toch nog steeds mijn cpap zal moeten blijven gebruiken.
Ik ben lichtjes teleurgesteld maar kan er wel mee leven.
De druk is gelukkig opnieuw aangepast en staat nu op 7.
Groetjes, Veertje

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

8
Heleen, mijn vrouw heeft ook een Gastric Bypass ondergaan. Zij zit in een project waar je acht jaar onder controle staat. Ik heb wel in de gaten dat dit een aardige geldklopperij aan het worden is. Elk jaar moet zij voor controle en enkele werkshops terugkomen en daarna volgt de rekening weer voor soms meer dan € 1000 tot € 2500.

Je hebt een BMI nodig tussen 35 en 40 voor dat je in aanmerking komt. Mijn vrouw had eerst een maagband voor vijf jaar, maar dat werkte niet meer. Ze kreeg last van oprispingen en refluxen en toen werd besloten voor een GB. Door het project werd zij uitvoerig gecontroleerd en ook op slaapapneu. Door een heel team wordt zij en nog 9 anderen begeleidt.

Zo GB operatie is, net als een maagband operatie, niet zonder risico. Gelukkig gaat het vrijwel altijd goed. Als je geopereerd wordt, zeker je cpap meenemen en dit bespreken.

Na zo GB operatie kan je veel afvallen en is je manier van eten heel anders. Uit eten gaan lukt wel, maar vaak neem je alleen het hoofdgerecht, of het voorgerecht met een nagerecht.

Soms vind je het zonde van je geld, daar je vaak niet eens alles op kan. Zes keer eten op een dag wordt het parool en dan alleen met kleine beetjes. Teveel kan een dumping veroorzaken en dan ben je voor een uurtje of 1,5 goed misselijk.

Wat je wel krijgt zijn complimentjes [bigsmile] en je kunt er minder apneu van krijgen. Soms zelfs apneu vrij, maar dat is voor weinigen weggelegd.

Zit je al in het traject of moet je het nog aanvragen?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

9
Mijn broer heeft het al ondergaan (-71 kg!) En ik overweeg het. BMI is ruim boven 40, dus dat zal wel gaan. Ik geef alleen nog enkele malen borstvoeding, dus kan niet meteen onder het mes (maar zo werkt het ook niet, weet ik, er gaat wat tijd overheen)
Bovendien moet ik nog starten met de cpap. Dat lijkt me het meest belangrijk.

De angst voor compilaties is groot. In mijn omgeving is er iemand overleden, dat hakte er wel in.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Re: Vraagje bariatrische chirugie/slaapapneu

11
Hans,

Mijn vrouw heeft ook een Gastric Bypass gehad.

Uit eten gaan kan, maar dan vaak alleen het hoofd gerecht. Of je moet een klein voorgerecht nemen.

Wel is het zaak om goed op te letten op vettig eten e.d. want een dumping na de maaltijd kan je zo voor een uurtje of twee uitschakelen.

Op dit forum heeft mijn collega Boedha ook een maagverkleining ondergaan en is daarmee 60 kg lichaamsgewicht kwijtgeraakt. En niet alleen dat, hij is ook zijn Apneu kwijtgeraakt. Helaas lukt dit niet bij iedereen.

http://www.apneuvereniging.nl/forum/sea ... mit=Zoeken

Kijk eens onder zijn naam hier op het forum dan kun je zijn ervaringen lezen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar