nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

1
Beste,

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik gestart met de cpap.
Doordat ik veel te veel woog bestaat er een kans dat de apneus verminderen en/of zelfs verdwijnen als ik voldoende afval.

Het afgelopen jaar heb ik hier op verschillende manieren hard aan gewerkt en ben er in geslaagd om een redelijk aantal kg af te vallen (er moet nog af maarja, mager zal ik nooit zijn).

Tijdens de consultatie op 6 maand wist de prof me te zeggen dat als ik bleef afvallen we een nieuw onderzoek zouden doen.

Nu vraag ik me hoe dat in zijn werk gaat.

ttz ik ben ondertussen zo gewoon aan slapen met de cpap dat slapen zonder cpap 'raar' is; ik ga er van uit dat je ook opnieuw moet gewoon worden om te slapen zonder cpap net zoals je gewoon moest worden om te slapen met cpap.

Dan kan ik toch moeilijk 1 nachtje zonder cpap in het ziekenhuis gaan slapen en dat onderzoek als volledig correct beschouwen?
Moet ik misschien eerst terug X tijd zonder cpap slapen? maarja..als er dan toch geen verbetering is ligt de vermoeidheid op de loer..

Iemand wat meer info hierover? Hoe doen ze dat?

Bedankt!

Groeten
cpke

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

2
Welkom terug, cpke

Als je opnieuw een registratie krijgt zonder CPAP is het van belang om toch eerst thuis ook te slapen zonder CPAP. De invloed van het slapen met CPAP kan anders ook van invloed zijn op je eerste nachten zonder CPAP. Ik heb een dergelijk onderzoek ook gehad. Ik mocht indertijd (oktober 2007) 7 of 9 weken niet met CPAP slapen. Veel te lang! Na 3 dagen, eigenlijk nachten, verlangde ik al terug naar de door mij zo gehate CPAP en na 7 nachten werd het echt een drama (voor mij want het ging niet om mijn gewicht, ik woog 48 KG). Na dat slaaponderzoek bleek dat ik wel degelijk met CPAP moest slapen.

Als het gaat om afvallen gelden bij een normale lengte, dus niet extreem klein zoals ik, de normale BMI regels. Een BMI van 25 is gezond. Mocht je afwijken in lengte, dan is je tailleomvang belangrijker.

Groetjes, Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

3
Dank voor de snelle reactie Theab!

Het is net daar dat ik ook zo'n schrik voor heb.

Ik ben wel redelijk wat afgevallen maar weeg nog altijd te zwaar. Het zal ongetwijfeld wel enige invloed hebben op de AHI.. maar als het inderdaad niet genoeg is of het is inderdaad niet op te lossen door af te vallen dan zal ik gedurende die weken zonder cpap opnieuw doodsmoe zijn/worden en daar zie ik echt niet naar uit.

Het zou natuurlijk wel leuk zijn moest er een verbetering vastgesteld kunnen worden, dit zal me dan alleen maar extra motiveren om verder te doen met hetgeen ik bezig ben, maar die vermoeidheid zie ik niet graag terugkomen :?

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

4
Hoi cpke

Ik kan natuurlijk van hieruit niet beoordelen of je gewichtsverlies genoeg zal zijn, maar iedere stap naar een gezond gewicht is winst! Hou dat voor ogen. Bespreek met je behandelaar of het gewichtsverlies voldoende is om weer een onderzoek te rechtvaardigen.

Groetjes, Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

6
Hoi cpke
cpke schreef:
Bespreek met je behandelaar of het gewichtsverlies voldoende is om weer een onderzoek te rechtvaardigen.
staat op agenda om komende week eens te bellen voor een afspraak.

ben benieuwd! :)
Ik ben ook benieuwd. Laat je horen hoe het verder gaat? Niet onbelangrijk hier voor velen die dezelfde vraag hebben.

Groetjes, Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

7
Hoi Cpke,

Een onderzoek heeft in jouw geval altijd zin. Door je gewichtsverlies heb je op zijn minst een veranderde, lagere druk nodig van je CPAP. Misschien kun je wel zonder, maar dat lukt maar in weinig gevallen. Je arts zal je kunnen vertellen hoe je je het beste kunt voor bereiden op dat onderzoek: Met of zonder CPAP en voor hoe lang. Ga in gesprek met je arts. Je kan bovendien aan hem vertellen of het wel acceptabel is om lang zonder CPAP te slapen.

Groet, Jan

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

8
Hoi, Jan
mosklwd schreef:Hoi Cpke,

Een onderzoek heeft in jouw geval altijd zin. Door je gewichtsverlies heb je op zijn minst een veranderde, lagere druk nodig van je CPAP. Misschien kun je wel zonder, maar dat lukt maar in weinig gevallen. Je arts zal je kunnen vertellen hoe je je het beste kunt voor bereiden op dat onderzoek: Met of zonder CPAP en voor hoe lang. Ga in gesprek met je arts. Je kan bovendien aan hem vertellen of het wel acceptabel is om lang zonder CPAP te slapen.
Klopt, helemaal gelijk. Reden waarom ik dit bericht plaatste. 7 tot 9 weken was gewoon te lang. Echter, thuis met CPAP blijven slapen is ook geen goed idee. Ik kan hier niets bewijzen maar na 7 dagen werd het voor mij een doffe ellende. Vandaar mijn reactie. Ik heb wel onderzoek gelezen dat de CPAP invloed heeft op je nachten vlak erna. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoeveel nachten je zonder zou moeten slapen. In mijn geval veel te lang.

Groetjes,Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

9
Cpke, Ik heb eens een PG onderzoek moeten doen met het gebruik van een Apap.

Kastje op de borst, de gebruikelijke banden op buik en borsthoogte en oximeter op de vingertop.

In plaats van het gebruikelijke zuurstof brilletje moest ik toen nog met mijn Full face masker slapen.

Het meetpunt op het kastje waar het slangetje voor de zuurstof bril zit, werd voorzien van eenzelfde slang en deze werd bevestigd aan een koppel stuk, welk geplaatst werd tussen slang en masker aansluiting.

Op deze wijze werd vergeleken of het kastje hetzelfde registreerde als mijn Cpap apparaat.

Wil je zonder Cpap gemeten worden, dan denk ik dat je een week zonder Cpap moet gaan slapen voor het onderzoek

Mocht je nog apneu hebben dan zul je dit na twee, drie nachten wel merken denk ik.

Gr. Erwin

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

10
Dank voor jullie reacties!

Ik moet het idd nader bespreken met de arts.
Want 7 weken zonder slapen zal ellende geven als ze inderdaad niet weg zijn
Ik mag ook niet te optimistis zijn, de kans dat ze weg zijn is waarschijnlijk erg klein maar misschien zijn ze wel verminderd en ook dat zou positief nieuws zijn!

Vrijdag ga ik proberen te bellen voor afspraak, hopelijk is er snel een plekje

laatste nachten waren trouwens niet super, door allerhande oorzaken (oa dochtertje dat wakker werd 's nachts, lekkage waardoor ik wakker werd van het geluid, etc)

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

16
Hoi CPKE
cpke schreef:ben ook al effe bezig met de conditie :)
1x per week kine (cardio + kracht)
1x per week fitnes (vooral cardio)
Super hoor! Ik heb net deze week mijn intensieve revalidatie van 6 maanden met goed succes afgesloten. Mijn conditie is met sprongen vooruit gegaan en ik heb mijn liefde voor het sporten weer ontdekt. Gewicht blijft keurig op peil maar de tailleomvang neemt nog steeds af en ik krijg veel complimentjes. Nu zorgen dat het niet versloft.

Groetjes, Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

17
proficiat! en volhouden he!

Soms is het idd wel moeilijk om 's avonds na het werk na een slechte nachtrust nog de enerie, moed, zin,.. te vinden om naar kine / fitnes te gaan hoor.

Kine meestal nog wel -> je kan niet elke keer de afspraak afbellen eh
fitness druf ik wel al eens over te slagen na een slechte dag

1ste x, na 15j niets doen, was het wel serieus afzien.. 3 dagen last gehad van allerlei spieren waar ik het bestaan uberhaupt niet eens van wist

Lopen zou ik eigenlijk graag doen.. maar heb er nog beetje schrik van.. is nogal belastend voor knieën e.d. en schrik dat ik blessure ga krijgen dus hou ik het voorlopig maar bij de crosstrainer

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

19
Hoi CPKE

Ik doe Nordic Walking en het kan mij geen donder schelen of anderen dat gek vinden. Ik heb een stevig looptempo want vanwege een springscheen mag ik niet meer rennen. Het was bij mij chronisch geworden. Mijn looptempo (met stokken) was 6,8 KM per uur. Ik zit nu weer aan 6,2 KM per uur en hoop nog verder op te bouwen. Met de stokken blijk je 30% meer energie te gebruiken. Hier heb ik nooit bewijs van opgezocht maar feit bij mij blijft dat ik met stokken onbelast harder kan lopen dan zonder.

Ik heb een tijd met een groep gelopen maar ben niet sociaal genoeg om me aan te passen aan het tempo van de groep of om steeds weer te wachten tot de groep weer bij mij was. Bovendien vind ik alleen lopen heerlijk om mijn hoofd lekker leeg te maken. Ondanks mijn geringe lengte ben ik altijd een goede hardloopster geweest en heb veel wedstrijden gewonnen. Ik kom uit een hele sportieve familie. Van mij 7 broers waren er 5 marathonlopers waarvan er een, 20 jaar ouder dan ik, genomineerd was voor de Olympische Spelen. Goede zwemmers ook allemaal en dat vind ik nog steeds heerlijk.

Eventjes een uitleg over de Springscheen: Periostitis is een overbelasting van het bot of botvlies. Tegenwoordig wordt over Medial Tibial Stress Syndromen (MTSS) gesproken. In de volksmond wordt dit ook wel shinsplints of springschenen genoemd. Artsen zijn het er niet helemaal over eens wat precies de oorzaak is. Springschenen is eigenlijk een verzamelnaam voor klachten aan de schenen die ontstaan door overbelasting.

Springschenen gaan gepaard met een zeurende of stekende pijn aan de binnenkant van het onderste deel van de schenen. De pijn ontstaat tijdens het trainen en verdwijnt meestal na een poosje rust. Na verloop van tijd houdt de pijn langer aan, en als het ernstiger wordt, verdwijnt die helemaal niet meer. Periostitis ontstaat vaak door overbelasting. Specifieke factoren die tot springschenen kunnen leiden zijn:
– veel lopen en dan ook nog op harde ondergrond
– een piekbelasting of plotselinge toename van de belasting
– veel springen (landen) en draaien
– een verkeerde stand van de voeten (doorgezakte voeten, X-benen)
– onvoldoende kracht en stabiliteit van de bovenbeen en heupspieren
– een beenlengteverschil
– overgewicht

Ik deed in die tijd fanatiek aan sport; 3 tot 4 maal per week aerobic en zodra het even kon nog hardlopen. Overgewicht had ik niet, integendeel.

De moraal van het lange verhaal. Sporten is gezond maar hou je grenzen aan. Pijn is een signaal dat je niet moet negeren. Ik heb na al die jaren nog steeds last van die springscheen, loop wel op de loopband maar ren er niet meer op. Ik ga zeker door met sporten maar herken mijn grenzen beter. Ik ga vooral niet door met pijnklachten maar vraag advies. Ik kan gelukkig op mijn werk verder gaan met sporten en heb fysiotherapeuten genoeg daar en in mijn netwerk om advies te vragen als het minder gaat. Dat ga ik ook zeker doen deze keer!

Groetjes, Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

20
Het lastigste merk ikzelf is de drempel om verder te gaan....door vermoeidheid is die hoger!
Beaam ik volledig! :(
Daarom dat via kine wel goed is.. de drempel om af te zeggen is er dan ook :)
Bij de fitness is die drempel er veel minder (ga wel met goede maat)

Het lopen zie ik ook een beetje als een doelstelling.
Als ik nog wat meer afval, conditie en spieren opbouw, cross trainer opbouw etc.

Ik stap nu af en toe ook op loopband, maar gewoon een toertje lopen in de buurt (tussen de velden die je hier nog voldoende vind) zou ik wel leuk vinden.