Waterverbruik

1
Slaap sinds kort met een DeVilbiss DV6 met bevochtiger.
Ik lees hier dat het watervakje ‘smorgens bijna leeg moet zijn.
Ik verbaas me dat bij mij het amper zichtbaar is dat er water uit is.
De bevochtiger staat op standje 1.
Iemand een idee of dit normaal is?

Re: Waterverbruik

2
Hans, ik denk dat de stand van de bevochtiger dan hoger is ingesteld.

Bij mijn Resmed bevochtiger op stand 4,verwarmde slang op auto = 27 graden Celsius. Het bakje vul ik tot aan de vulling. Het is dan voor zo 60 % verminderd.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waterverbruik

3
Mij is het de laatste tijd ook opgevallen dat het waterverbruik van mijn Devillbiss minimaal is. Zelfs als ik de vochtigheid op 4 heb gezet.
Toen ik hem net had (oke dat was met warm weer, ik weet niet of dat ook van invloed is??) had ik wel een redelijk water verbruik.
Ik heb dit al gemeld bij de leverancier, die een nieuwe onderkant opgestuurd heeft, omdat het plaatje niet warm werd.
Merk nog niet echt veel verschil......... Wel zijn de AHI waarden weer iets gezakt
Met vriendelijke groet, Cor

Re: Waterverbruik

4
Ligt inderdaad ook aan de relatieve vochtigheid van de omgevingslucht. In de zomer zag ik ook amper waterverbruik, nu de temperatuur buiten tegen het vriespunt ligt 's nachts is mijn huis knetterdroog (<30% RLV) en verbruikt de bevochtiger veel meer op dezelfde stand.

Re: Waterverbruik

5
Maar bij mij is het dus blijkbaar net andersom.... ik verbruik nu nagenoeg niets, terwijl in de zomer er juist veel water verbruikt werd..... Ik moest heb bijna dagelijks bijvullen toen.
Met het kleine water reservoir van de DeVilbiss doe ik bijna een week, op standje 3 (van de 5)
Met vriendelijke groet, Cor

Re: Waterverbruik

6
Zou het verschil ook te verklaren zijn door de drukhoogte? Hoe lager de druk, hoe lager het waterverbruik?

Ik krijg de indruk dat daar een relatie tussen is als ik de grafieken bekijk. Bij mij is de druk gemiddeld 7 en ik verbruik op stand 3 in ongeveer 7 uur ca. 80-100 cc per nacht (= vulstreepje 60%). Als ik een hogere druk heb (gemiddeld 10-14) wordt er meer geblazen - dus hoger waterverbruik. Of klopt deze redenatie niet?
Ik blijf trouwens last hebben van die hogere druk met een neusmasker. Het masker gaat dan meer lekken en daar word ik dan weer wakker van etc. Enfin, bekend verhaal zo denk ik - maar dit terzijde :)

Re: Waterverbruik

7
Dat klopt. Alle lucht wordt bevochtigd, ook de lucht die direct door het roostertje ontsnapt. Bij een hogere druk ontsnapt meer lucht uit het roostertje.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i