AHI afwisselend te hoog en goed

1
Mijn AHI is afwisselend te hoog en dan weer goed. Snap er niets van. Contact opgenomen met firma (RKZ). Zij heeft de druk verhoogd naar 5-12,5(was 5-11) Resultaat: afgelopen week: maandag 3, dinsdag 36, woensdag 28, donderdag 2, vrijdag 8, zaterdag 25, zondag 6, maandag 26!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Heb af en toe een beetje lekkage (1%).
Ik heb een Devilbiss Blue en een neusdoppenmasker ResMed Airfit P10.

Ik ben november 2017 begonnen met 38 AHI. Dus ernstige osas.

Kan iemand mij raadgeven?

Vriendelijke groet van Elisabeth

Re: AHI afwisselend te hoog en goed

2
Het is maar de vraag of het verhogen van de maximumdruk effect heeft. Wellicht overschrijdt u de eerdere grens van 11 cmH2O nooit. Dat moet blijken uit de data die uw apparaat opslaat. Helaas is DeVilbiss niet goed ondersteund door Sleepyhead. U zult aan de officiele software van DeVilbiss moeten komen om dat te zien.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI afwisselend te hoog en goed

3
persluchtpiraat schreef:Het is maar de vraag of het verhogen van de maximumdruk effect heeft. Wellicht overschrijdt u de eerdere grens van 11 cmH2O nooit. Dat moet blijken uit de data die uw apparaat opslaat. Helaas is DeVilbiss niet goed ondersteund door Sleepyhead. U zult aan de officiele software van DeVilbiss moeten komen om dat te zien.
Aangezien de Devilbiss blue iedere ochtend nog steeds veel te hoog ahi aangeeft ben ik weer bij de medewerkster van TotalCare geweest. Ik moet niet meer kijken naar wat het apparaat aangeeft. Zij heeft blue uitgelezen en geconstateerd dat de druk te laag is. Is nu op 13 gezet. Ahi is acceptabel! Verder heeft zij geconstateerd dat de lekkage veel te groot is. Volgens haar is het neusdoppen masker te groot. Moet nu van s naar xs. De blue gaf echter nooit een hoog percentage lekkage aan. Heel soms 0.1 - 1%.
Het kan toch niet zo zijn dat de blue ahi veel te hoog aangeeft (vanochtend met xs neusdoppenmasker 36 en 0 lekkage) maar dat dat niet klopt en misschien slechts 2 kan zijn? Ik zou dan denken dat de blue defect is. Maar dat mag ik niet denken. Ik word er doodnerveus van en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor een lage apneu. Ik weet het even niet meer. Ik ben nu vanaf november 2017 bezig en mijn blue heeft misschien 10 x op lager dan 8 gestaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Re: AHI afwisselend te hoog en goed

4
[/i]
Ik moet niet meer kijken naar wat het apparaat aangeeft.
Oh ja, hoezo?
Zij heeft blue uitgelezen en geconstateerd dat de druk te laag is. Is nu op 13 gezet
Helaas is er geen antwoord op mijn eerdere vraag gekomen. Is er geconstateerd dat het plafond van 12 cmH2O een beperking was?
De blue gaf echter nooit een hoog percentage lekkage aan. Heel soms 0.1 - 1%.
Dan mag de lekkage-theorie wel van tafel, toch?
Het kan toch niet zo zijn dat de blue ahi veel te hoog aangeeft (vanochtend met xs neusdoppenmasker 36 en 0 lekkage) maar dat dat niet klopt en misschien slechts 2 kan zijn?
In het geval dat de lekkage werkelijk ernstig is, dan kan dat de AHI score vertekenen.
word er doodnerveus van en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor een lage apneu.
Wellicht levert het u inslaap-problemen op, maar de apneu gaat gewoon z'n eigen gangetje.
Ik ben nu vanaf november 2017 bezig en mijn blue heeft misschien 10 x op lager dan 8 gestaan.
Graag iets zorgvuldiger beschrijven wat u aangeeft. Ik neem aan dat het hier over de AHI gaat.

Een alternatieve theorie is dat de minimumdruk van 5cmH2O te laag is. Een breed bereik van 5-13 cmH2O is niet nodzakelijk een goede zaak.

Helaas bent u afhankelijk van mensen die (naar mijn indruk) u graag afwimpelen. Dan is het wel problematisch dat u een apparaat heeft dat u niet zelf kan uitlezen. Ik zou u aanraden in de toekomst naar een ResMed of Respironics apparaat te kijken. Hier kunt u lezen (Engels) welke modellen het beste zijn: https://www.apneaboard.com/wiki/index.p ... ne_Choices
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI afwisselend te hoog en goed

5
Hallo

Niet alleen het aantal is belangrijk maar ook het type apneu die bij u wordt waargenomen.
Als het centrale apneus zijn dan werkt de hogere druk juist averechts en zullen de aantallen alleen maar oplopen.

Heeft u misschien een idee of u ook Cheijne Stokes ademhaling heft, komt mn voor bij mensen met hartfalen of mensen die in het verleden een herseninfarct hebben gehad. Deze worden niet altijd goed gescoord waardoor de weergegeven ahi niet juist is / sterk kan wisselen.

Een noodzakelijk druk van 13 mbar is echt uitzonderlijk bij een patient die uitsluitend slaapapneu heeft of u moet extreem overgewicht hebben.

Misschien toch maar uw arts ivm de leverancier medewerkers gaan raadplegen ?

Re: AHI afwisselend te hoog en goed

6
Ik krijg binnenkort huisbezoek van TotalCare. Zij zal mijn apparaat nog eens uitlezen. Jullie reacties zal ik meenemen. Daarna maak ik een afspraak met de longarts. Ik wil eigenlijk een ander apparaat. Heb begrepen dat dat niet zomaar gaat. Maar wat heb ik aan een apparaat wat bij het minimale uitlezen al verkeerde uitslagen geeft (volgens TotalCare). Ik ga niet akkoord met de mededeling dat ik er dan maar niet meer naar moet kijken.Bedankt voor jullie reacties. Wordt vervolgd.