Tip van de maand

1
Hallo SleepCube gebruikers,
Maakt jullie bevochtiger ook veel lawaai? Vul het bakje tot net boven de sticker en de CPAP is al een stuk stiller. Zet de temperatuur van de bevochtiger vooral niet te hoog, 2-4 is al voldoende in de meeste gevallen. Wisten jullie dat in België de CPAP meestal zonder bevochtiger wordt voorgeschreven?
Groet, Martin.

Re: Tip van de maand

3
Hallo Erik,
Het gebruik van een bevochtiger heeft zin als de lucht in de slaapkamer erg droog is. Het gevolg hiervan kan zijn dat de slijmvliezen van je luchtwegen uitdrogen en dat je gevoelig wordt voor ontstekingen. Sommige mensen hebben daar veel last van en dan is een bevochtiger erg raadzaam. In ons land worden CPAP's heel vaak geleverd met bevochtiger, in België bijvoorbeeld, juist zonder.

Re: Tip van de maand

4
Ailess schreef:
ik heb nog geen bevochtiger gebruikt, ik zie de noodzaak er niet van, het is toch dezelfde lucht die binnenkomt, alleen word het nu ingeblazen i.p.v. in te ademen
Doordat door de overdruk de luchtsnelheid in de bovenste luchtwegen en vooral de neus hoger is, zullen de slijmvliezen eerder uitdrogen met de ongemakken vandien.

Dus is het vaak aan te raden om de bevochtiger te gebruiken.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Tip van de maand

6
Fischer en Paykel hebben een duidelijke uitleg over waarom de bevochtiging.
Ben het niet geheel met Ben oneens over het "Waarom" maar ben ook een beetje voorzichtig met de uitleg van een fabrikant, "Wij van WC-Eend adviseren... " . Soms is het met een neusspray heel goed op te lossen.

Groeten, Bram

Re: Tip van de maand

7
WC eend bevochtiger ???
Iedere KNO arts zal bevestigen dat het uitdrogen van de slijmvliezen voorkomen moet worden, de gevolgen van het verslonsen van de slijmvliezen zijn niet bepaald prettig. Een neusspray Nasonex, Avamys ed. zijn al een goede stap in de richting maar er gaat niets boven vochtige lucht voor de slijmvliezen.

waarom de Belgen het zonder doen weet ik niet, maar het is interessant om dat eens te belichten.

Groet Michiel

Re: Tip van de maand

8
Om de discussie over het wel of niet bevochtigen van de lucht te vervolgen, de volgende tip. Het is van belang om de bevochtiger schoon te houden, vrij van kalkaanslag en bacteriën. Schoonmaken met azijn of citroensap kan beschadiging geven van de afdichting van het bakje. Ik maak het reservoir iedere dag 's morgens direct leeg en maak het schoon met een afwasmiddel. Dit beperkt de groei van bacteriën in het bakje. Verder gebruik ik gedemineraliseerd water of met een Brite filter behandeld water. Het is wel even werk, maar je nachtrust vaart er wel bij.

Re: Tip van de maand

9
Iedere KNO arts zal bevestigen dat het uitdrogen van de slijmvliezen voorkomen moet worden,
Dat ligt dan maar net weer aan de KNO arts. Mijn KNO arts bevestigd inderdaad ook dat uitdroging moet worden voorkomen maar dat het niet uitmaakt of dit via een neusspray of een bevochtiger gebeurt.

Groeten, Bram

Re: Tip van de maand

10
bprosman schreef:
Iedere KNO arts zal bevestigen dat het uitdrogen van de slijmvliezen voorkomen moet worden,
Dat ligt dan maar net weer aan de KNO arts. Mijn KNO arts bevestigd inderdaad ook dat uitdroging moet worden voorkomen maar dat het niet uitmaakt of dit via een neusspray of een bevochtiger gebeurt.

Groeten, Bram
Bram, hoe zou jij het wetenschappenlijk onderzoek welke F&P aanvoert willen uitleggen over bevochtiging. . . Ik ken geen IC welke niet met bevoschtiging werkt eigenlijk. (dan geen tijdelijke beademing maar langdurige)

Groet Michiel