aanwijzen nri op DV 54

1
Hallo gebruikersleden Devilbiss en geïnteresseerden,

Wat mij opvalt is dat de DV 54 een waarde NRI weer geeft. Van deze waarde wordt door mijn longarts, osas-verpleegkundige en de leverancier gezegd dat het waarschijnlijk het aantal csas weergeeft. Hierover bestaat bij mij veel onduidelijkheid. Ruud heeft het al eens bij sleepyhead letterlijk vertaald. dan komen we op een totaal andere lezing van beschrijving van NRI.

Maar wat meer frappeert: als je de uitlezingen eens beter gaat bekijken en je kijkt in sleepyhead: dan ga je ontdekken dat het aantal nri niet wordt meegerekend in de score. Ik heb soms wel eens dagen dat er alleen sprake is van hypapneu's. Er zijn die dag dus geen obstructive's en ook geen clean airways. Clean airways heb ik nog nooit gehad overigens. Wat ik dan zie in de ahi-score is dat deze het getal aangeeft van de formule : aantal hypapneu's gedeeld door het aantal uren dat het apparaat is gebruikt. Ik heb bijvoorbeeld 27 hypapneu's in 9 uur slaap. dan geeft sleepyhead een uitslag rond de ahi=3. Al heb ik hierbij 2% nri, het weergegeven aantal ahi blijft ongeveer 3.

Het zal er vermoedelijk niet veel toe doen of je nu ahi 3 scoort of ahi 5. Maar als je boven de 5 gaat komen loop je als behandeld apneuer toch nog met licht SAS rond. Hoe hoger je CSAS, des te ongunstiger het wordt. Nou is die score minder belangrijk lees ik overal op het forum. Maar wat ik zeker belangrijk vind is hoe ik me voel. Van hogere scores = hogere aantal aroussals ga je je denk ik niet beter voelen c.q. herstel je minder.

Als we het dan over het vastleggen in de DV54 hebben nog het volgende.
In sleepyhead uitgelezen zien we de aantallen opgelopen meldingen onder kopje Daily/events/hypapneu's bijvoorbeeld. Daar lees ik op een dag dat ik alleen hypapneu's heb 23 meldingen. Deze meldingen hebben tussen haakjes een cijfer er achter staan. Bij mij varieert dat cijfer tussen 1 en 4. Voor het cijfer staat een tijdmelding die tot de seconde precies is. Er staat dan bijvoorbeeld #002: 03:05:50 (2)
Van deze melding staan er dan 2 exact gelijke onder elkaar. Het grappige is dat de optelsom zoals genoemd bij het tabblad events alle meldingen bevat. dat wil zegge: ook de meer genoemde meldingen worden allemaal meegeteld. Als er dus een melding met een (4) staat, telt het ook voor 4 mee. Dat is vreemd, omdat de meldingen tot de seconde nauwkeurig worden geplaatst. Het is onwaarschijnlijk dat ik in 1 seconde 4 hypapneu's heb gehad :D
Bij de berekening kan je nagaan dat alle meldingen (ook de dubbele) worden meegeteld voor het bepalen van de AHI-score.

Nou zou je kunnen zeggen: dat doet sleepyhead zo: Nee: ook de DVD54 geeft een vergelijkbare uitslag die niet heel veel afwijkt.

Hoe zit het nou?

René

Re: aanwijzen nri op DV 54

2
René,

het cijfer tussen haakjes achter de events hoeft niet de tijdsduur van het event te zijn.

The number in (brackets) after individual events is used for alignment purposes, to make the events match up to the flow rate waveform.
It may or may not be related to duration, so I left it in, in the hopes someone else might figure it out.

Terug te vinden op:

http://sourceforge.net/apps/mediawiki/s ... sers_Guide
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar