Onbegrip bij partner

1
Goedemiddag allemaal,

Ik wil hier iets kwijt. En vragen hoe te handelen.

Oktober 2016 hebben wij een tweeling gekregen naast de 2 kids die we al in huis hadden. De eerste periode is normaal nachtdienst. Voor mij was dat anders. Ik hoor 's nachts bijna niets. Soms hoor of voel ik iets en lijkt het alsof ik slaapdronken ben ofzo. Soort van verdoofd.

In die periode kwam mijn partner er achter dat ik 's nachts stopte met ademhalen. Achteraf heb ik dat waarschijnlijk al jaren. Onderzoek wees uit dat ik slaapapneu heb. Hiervoor maak ik nu gebruik van de C-PAP. Het aparaat doet zijn werk en de klachten werden aanzienlijk minder.

We hebben een peuter van bijna 3 die 's nachts wakker word en bij ons in bed komt. Hij draait, woelt, trek aan de slang etc. Dit is meestal vanaf een uur of 3. Hierdoor lig ik half wakker, slaapdronken in bed. Dit gaat nu al een maand of 2 zo.
Als ik aangeef dat het me erg uitput, krijg ik als antwoord: Help me dan ook 's nachts.
Ik zou willen dat ik het kon. Ik doe er keihard mijn best voor. Het lukt gewoon weg niet.

Alles bij elkaar levert enorm veel druk op in onze relatie. Voel me totaal niet begrepen. Weet ook niet hoe ik het duidelijk moet maken hoe ik de nachten beleef.

Heeft iemand hier ervaringen mee en/of tips?

Alvast bedankt!

Groet Martijn

Re: Onbegrip bij partner

2
Hallo Martijn,

Weet jouw vrouw wat Apneu inhoud, behalve dat je in de slaap stopt met ademen?

Waarschijnlijk niet, daar als je het zelf niet hebt, het haast niet voor te stellen is hoe diegene die het heeft zich voelt.

Het krijgen van de cpap moet vaak metéén het Apneu probleem verleden tijd maken, niet zeuren je hebt nu toch een cpap! Helaas zo werkt het niet.

Jouw kind kun je niets verwijten, maar het sloopt je broodnodige nachtrust, die een apneuer toch al zo lang heeft moeten missen.

Hier in dit apneuforum staat het subforum Tips en trucs.

Ik plaats hier twee berichten die je daar kunt vinden.

Het eerste artikel gaat over Hormonen.

Lees dit eens en probeer jou vrouw dit ook te laten lezen.

Het tweede bericht is een filmpje in het Engels die uitlegt geeft wat Apneu doet met zuurstof en jouw hart en hersenen.

Het duurt circa 12 minuten.

Mensen die aan Apneu lijden krijgen vaak levenslang. Vooral in het begin loopt men elke nacht een marathon om de Ademstops te overleven. Dit komt door de adrenaline die je nodig hebt om te overleven. Het afbouwen daarvan, ook wel afkicken, kan lang duren.

Je moet dus proberen in harmony dit op te lossen met je vrouw, denk aan je korte lontje tel desnoods tot 20 voordat je antwoord geeft.

Sterkte.

Groet RuudJ

https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 40&t=10290

https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... =40&t=8295
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Onbegrip bij partner

3
Ruud J,

Bedankt voor de info.

De kleine man kan hier zeker niets aan doen. Maar is erg frustrerend. Heb het het gevoel dat ik na een goede periode terug bij af ben. Alle energie die het gekost heeft voor niets geweest is.
Om een voorbeeld te noemen. Vrijwel direct nadat ik de C-PAP kreeg voelde ik me erg goed. Ik ben gaan sporten. Daar hoef ik nu niet aan te denken.
Ik val overal in slaap. Niet alleen op de bank. Ook op mijn werk achter de computer. In de auto vaak zwaar.

Groet

Re: Onbegrip bij partner

4
Hoelang heb je de cpap in gebruik? Hoe hoog is je ahi nu per uur en hoe hoog was hij bij de slaaptest?

Een aparte slaapkamer zou voor jou een uitkomst zijn, maar daar zal je vrouw het, denk ik, niet eens mee zijn.

Toch zal ze overstag moeten wil ze voorkomen dat jij helemaal uitvalt.

Misschien moet er nog iets bijgesteld worden aan de druk instelling?

Welk merk cpap heb je?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Onbegrip bij partner

5
Tijdens de test was het 8,4. Achteraf gaven ze aan dat het waarschijnlijk hoger had moeten zijn.
Begonnen met een druk van 5,0, nu inmiddels op 9,0. Nu een AHI van gemiddeld 4,9.

Vorige week in Zwolle geweest. Ik heb te weinig slaapuren.

Re: Onbegrip bij partner

6
Hoi Martijn,

Wij hebben ook een kleine van 3 (en een half). Wordt 's nachts regelmatig wakker en roept dan om mama :D .
Ik heb een traphekje in zijn deurkozijn gemaakt, zodat hij zijn kamer niet uit kan. De twee of drie keer dat hij 's nachts bij on in bed lag (vanwege ziekte) was een drama voor mijn nachtrust en ik herken dus je verhaal. Door het traphekje komt mijn zoontje niet eens zijn bed mee uit, maar roept hij vanuit bed, hij weet dat ie toch de kamer niet uit kan :D

Ik zou beginnen met hem niet meer in jullie bed te laten. Je eigen gezondheid gaat voor. Dat zal vast moeilijk zijn in het begin, maar de aanhouder wint (meestal). Dit zou je kunnen bereiken door een traphekje of door hem steeds terug te dragen.

Wat betreft het begrip van je vrouw, geef haar veel informatie en praat over hoe jij je voelt.

Ps: bij ons komt de tweede in augustus en maak me ook ernstig zorgen over mijn nachtrust.

Re: Onbegrip bij partner

7
Jullie hebben best een hoop pittige dingen op je bordje. Apneu is niet zomaar wat, ouderschap is een pittig en dan ook nog een tweeling.... Ik weet eigenlijk niet hoe je je vrouw duidelijk kunt maken hoe jij de nachten beleeft. Maar misschien geeft het een opening als je eerst eens begint met haar te vragen hoe zij het ouderschap ervaart. Dikke kans dat het haar ook hoog zit en als zij bij je kwijt kan hoe pittig ze het vindt en hoe ze zich voelt, dan ontstaat er vast ook ruimte bij haar om naar jou je luisteren als jij haar vertelt hoe het voor jou is om vader te zijn én apneu te hebben.

Ik doe maar een gooi hoor, maar zo werkt het meestal bij ons: soms moet je eerst even aandachtig naar de ander luisteren voordat er ruimte is voor je eigen verhaal.

En in echte noodgevallen helpt het schrijven van een brief. :wink:

En zorg goed voor jezelf en voor elkaar!

Re: Onbegrip bij partner

8
Martijn Schreurs schreef:Ruud J,

Bedankt voor de info.

De kleine man kan hier zeker niets aan doen. Maar is erg frustrerend. Heb het het gevoel dat ik na een goede periode terug bij af ben. Alle energie die het gekost heeft voor niets geweest is.
Om een voorbeeld te noemen. Vrijwel direct nadat ik de C-PAP kreeg voelde ik me erg goed. Ik ben gaan sporten. Daar hoef ik nu niet aan te denken.
Ik val overal in slaap. Niet alleen op de bank. Ook op mijn werk achter de computer. In de auto vaak zwaar.

Groet
Hallo Martijn,

In bovenstaande post lees ik dat je aan sport bent gaan doen vrij kort nadat je met de cpap/apap behandeling bent begonnen.

Ik heb dezelfde fout gemaakt. Het is niet aan te raden in het eerste half jaar van de behandeling te gaan sporten.
Jouw lichaam kan dit nog niet aan omdat het aan het herstellen is van de zware nachten zonder behandeling.

Stop even met sporten en geef jouw lichaam een half jaar de kans om te herstellen.
Dit heeft voor mij gewerkt.
Deze info komt van dit forum al weet ik niet meer welke deskundige dit heeft verklaard.

Veel succes met de tweeling en met het wennen aan een leven met cpap/apap