Uitslag slaaponderzoek

1
Goede middag beste mensen

Vandaag uitslag slaap onderzoek gekregen , thuis geslapen met draden overal op benen en hoofd incl. het kastje op den borst kast .

De eerste vraag van de arts was heb je je masker wel op gehad tijdens het onderzoek ? uhhh ??? ja hoezo ?

Nou je had in de 4 uur dat je geslapen had (kort kunnen slapen) een AHI van 44 obstructive !!!

Ik denk waaaaaaaat ? sinds ik de resmed in gebruik heb meet ik 99% centraal/cheyne stokes , in de eerste instantie hadden we hierover zoveel twijfels omdat eerste slaap onderzoek in ziekenhuis ook aangaf 44 AHI obstructive .

Er is reeds een nieuwe resmed geleverd die ik al zo,n 3 maanden gebruik met exact dezelfde resultaten , ook voornamelijk centraal met heel af en toe een een hypopneu , 1 per nacht of zoiets .

Mijn gemiddelde AHI over 1 jaar is 3 en prima soms een uitschieten naar 15 een enkele nacht , vaste druk (Cpap) is nu 7.8 en het lijkt er op dat lagere druk betere resultaten geeft wat opzich logisch is met die centrale apneu .

Nou is mijn gedachte hierover toch wel dubbel ik heb met met die fisher cpap 2 jaar lang orkaan kracht geblazen omdat iedereen dacht dat het obstructive was en het leek er op dat die apneus ook verdwenen met die storm (Apap) (8-13)

Nu is het tegenovergestelde aan de gang , less is better , en boek daar wederom goede resultaten mee .

Soms denk ik wel eens had ik uberhaubt een apneu apparaat nodig en was er destijds wellicht een 2de meeting nodig ? altijd makkelijk achteraf redeneren .

Nu hoor ik de mensen al zeggen je bent er toch op vooruit gegaan ? ja ik had een burnout voor het eerst in mijn leven en die is weg maar dat ligt ook aan mijn leefwijze , elke dag gezond eten meer bewegen minder stress door externe factoren enz …

Maar goed blijft een beetje vaag allemaal .

En beste mensen laten we hopen dat de situatie waar we nu in zitten snel word opgelost . sterkte iedereen .

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Uitslag slaaponderzoek

2
Robin, je arts bij de slaaptest geeft dus aan obstructief 44 per uur! Maar je Resmed geeft dus aan Centraal apneu en dan veel minder? En geen obstructieve apneu?

Mag ik vragen wat de arts dan nu gaat besluiten?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek

3
RuudJ schreef: 06 apr 2020, 17:03 Robin, je arts bij de slaaptest geeft dus aan obstructief 44 per uur! Maar je Resmed geeft dus aan Centraal apneu en dan veel minder? En geen obstructieve apneu?

Mag ik vragen wat de arts dan nu gaat besluiten?
exact , tja ik vond het besluit wat makkelijk , maar ja hij is de arts wie ben ik , zijn advise was om gewoon door te gaan met het huidige apparaat inclusief de zelfde settings .

Een beetje zo van je zal zelf voelen hoe het met je gaat is dat ok dan gaan we hiermaar gewoon mee door dat was een beetje de ingeslagen weg zeg maar .
En inderdaad 0 nada niks aan obstructive
dat terwijl mijn fisher& paykel aan de lopende band obstructive registreerde met de resmed S10 helemaal niks dus snap er zolangzamerhand geen sikkepit meer van .

Alles ok verder beste Ruud ?

Groet

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Uitslag slaaponderzoek

4
Ja Robin hier alles goed. Sinds 5 juli 2018 in de WW en dit schiet niet op, zeker nu niet in deze tijd. Bij mij gaf de Fisher & Paykel Icon ook veel hypopneus en obstructief. Hij kon geen Centraal apneu aangeven.

De Resmed geeft in feite centraal apneu aan en hypopneus en soms obstructief apneu. Gelukkig niet zo veel als bij jou. Wel vervelend, want zo kom je nooit op een ander hulpmiddel als een bipap of een asv als je die nodig zou hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek

5
Mee eens Ruud ik denk dat ik dan ook maar een second opion aanvraag en een nieuw slaap onderzoek in een ander ziekenhuis wellicht al wacht ik daar nu maar even mee i.v.m de drukte aldaar , ik zou in ieder geval even kunnen gaan schrijven over dit gebeuren .

In mijn geval is meten niet weten lijkt het hahaha

Overigens de resmed S10 geeft geen hoge AHI waarde aan hoor , ik heb een gemiddelde van 3 en dat zou goed zijn prima zelfs maar ik vertrouw de metingen zolangzamerhand niet meer , ook als ze heel positief zijn . :smirk:
Vriendelijke groet

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Uitslag slaaponderzoek

6
Robin, dan komt bij mij weer de vraag naar boven die luidt: "Hoe voel jij je tegenwoordig ten opzichte van wat jaren geleden? Bemerk je een verschil nu met de Resmed ten opzicht van de Fisher & Paykel?"
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek

7
RuudJ schreef: 06 apr 2020, 19:32 Robin, dan komt bij mij weer de vraag naar boven die luidt: "Hoe voel jij je tegenwoordig ten opzichte van wat jaren geleden? Bemerk je een verschil nu met de Resmed ten opzicht van de Fisher & Paykel?"
Tja ik denk iets beter in cijfers van 6 naar 7 denk , moet nog steeds enorm opletten hoeveel ik per dag op de schep neem zeg maar , niet significant beter , wel minder keelklachten/opgeblazen buik dat soort dingen omdat de druk minder is .

Het is alleen moeilijk om die uitslagen van het ziekenhuis zomaar naast me neer te leggen en verder te gaan onder het motto , de resmed zal het wel goed hebben .

Ik ben niet overtuigd en ga dus kijken of ik in de toekomst nog een keer ergens anders mag testen , de verschillenden apneu apparaten die ik gebruikt heb geven tegengestelde waarden aan en een tegengesteld drukverloop en vervolgens komen die waarden compleet niet overeen met het ziekenhuis onderzoek schiet mij maar lek . :rage:

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Uitslag slaaponderzoek

8
Heb 3 x mijn adem 30 sec ingehouden en de Resmed S10 geeft keurig 3x een obstr. slaapapneu aan van 3x 30 sec doormiddel van de bekende lichtblauwe streepjes .

Ik denk dat ik er wel van uit kan gaan dat de machine goed werkt .

Vannacht had ik een AHI van 4 en volledig veroorzaakt door centraal .

Wat mij betreft ga ik daar niet wakker van liggen .

Wel blijf ik mij af vragen waarom het instrument van het ziekenhuis 44 ahi meet obstructive , overigens zonder noemenswaardige saturatie daling .

Ik laat de beste mensen even met rust want zijn hebben het veel te druk nu maar ga zeker een test in een ander ziekenhuis aanvragen in de nabije toekomst.

Maar das voor latere zorg nu even pas op de plaats.

Pffff moeilijk om thuis te zitten zou graag effe strandje pakken maar nu maar effe niet .


Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld