Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker
Geregistreerde gebruiker

BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

Daar ben ik weer! Ik ben nogal bezig geweest om van alles geregeld te krijgen. Vanwege teveel hypopneus met een lage zuurstofwaarde in het bloed (ondanks extra zuurstof erbij) ben ik een paar maanden geleden over moeten stappen naar een BIPAP. Ik had eerst die van ResMed, maar dat ging niet, die zat tegen mij in te ademen. Nu dus de Dreamstation BiPAP met drukken 12/6.
Ik had zo gehoopt dat door die BiPAP, de extra zuurstof overbodig zou worden, maar dat was dus niet zo. Ik voelde me heel erg aan huis gebonden: nu met Corona kunnen we niet even een weekendje weg, maar als die zuurstof ècht nodig is, moet je daar ook wat voor aanvragen (een mobiele unit), enkele weken voordat je weg wilt. Wèg spontaniteit. Maar goed nieuws: na overleg met mijn leverancier is de Devilbiss nu vervangen door een Sequal Eclipse 5 mobiele concentrator. Als we nu weer weg mogen, dan kan ik ieder moment mijn koffers met de Dreamstation en de Eclipise pakken en op pad gaan!
Intussen ben ik sinds juli 17,5 kg afgevallen (maar nog veel te gaan). Ik schrok dan ook erg dat mijn bloeddruk (waarvoor ik de laatste 2 jaar geen medicatie meer hoefde te gebruiken) ineens weer te hoog is; ik merkte het door pijnlijke wangen - en dat bleek te kloppen.
Ook was de nuchtere bloedsuiker, (die al jaren zo rond de 5,6 was), ineens 6,9 te zijn geworden. En dat terwijl ik èn al zoveel ben afgevallen, èn koolhydraatbeperkt eet, èn geen "snelle suikers" meer eet, èn iedere dag loop of fiets! Nu ga ik volgende week naar een diëtiste om te zien wat ik nog meer aan het eten kan verbeteren.
Ik werd al in het hokje pre-diabetes geplaatst, verder controles van de glucose zoals een dagcurve wilden ze niet doen. Dat zat mij niet lekker, ik heb nu zelf een duur apparaat geleend en ben sinds gisteravond aan het prikken. Ik zie, tot nu toe, dat alle waardes goed zijn, en zelfs laag, behalve de Nuchtere glucose. Dat sterkt mij in het idee, dat dit komt door de slaapapneu. Ik ben nu, met een paar maanden BiPAP-gebruik, nog steeds niet echt gewend aan de enorme druk die binnen blaast. Als ik ga slapen is het eerste wat ik doe, de RAMP aanzetten om wat lagere drukken te hebben. En de laatste weken word ik 's nachts weer vaker wakker en moet ik weer plassen (wat ik helemaal niet had met de APAP, maar ja: die gaf niet genoeg resultaat). Mijn zuurstofwaardes zijn goed, de AHI wisselt tussen de 2 en de 7 (gemiddeld 4); en het rare is: sinds de BiPAP heb ik vooral centrale apneus.
Wat ik denk, en op de een of andere manier wil vragen aan de longarts, is dat mijn nachten sinds de BiPAP weer te onrustig zijn, daardoor weer teveel adrenaline, daardoor een te hoge nuchtere bloedsuiker.
Wat vinden jullie van deze theorie: of slaat het nergens op? Zouden wat lagere drukken kunnen helpen - ook tegen die Centrale apneu's? (de laatste keer wilde hij ze niet verlagen).
AHI (15-07-2020) 76; nu gem. 4 met Philips Dreamstation *BIPAP* (6 / 12); en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
RuudJ
Moderator
Moderator

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

Het kan best zijn dat de Centrale apneus minder worden als de druk van 12 omlaag gaat. Maar geeft de Dreamstation dit aan of lees je dit uit in Oscar? Ik slaap ook met een Resmed Aircurve Bipap ST, die momenteel op Modus S is ingesteld. Mijn Bipap geeft geen obstructief of centraal apneu weer. Alleen AHI + Totale Apneu Index. In Oscar worden alleen Unknown Apneus ofwel onbekende apneus weergegeven. Nu weet ik van mijn Resmed AutoSet op modus cpap ingesteld dat dit vaker centraal apneus weergaf dan obstructief apneu. Dus ik ga er standaard van uit dat dit nog steeds Centraal apneus zijn. Doordat mijn Bipap geen variabele druk instelling heeft kan ik dit ook niet controleren.

Ik merk wel dat ik nu met een lagere druk instelling langer slaap en ook minder of helemaal niet naar het toilet hoef te gaan. Vaak was dit toch nog tweemaal per nacht en nu nog 1 keer of helemaal niet. Maar het blijft elke dag weer een kwestie van opnieuw instellen en de gegevens analyseren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker
Geregistreerde gebruiker

De dreamstation geeft dit aan, nog duidelijker in Dreammapper. Met de apap geen centrale apneus, nu bijna alleen maar centrale.
Deze week ook bericht gekregen dat de contrôles bij de longarts voorlopig niet doorgaan vanwege Corona drukte :-(
Ik heb gelezen dat sommige mensen juist centrale apneus krijgen door het gebruik van de CPAP, daar stond bij dat bij een aantal mensen het vanzelf overging na enkele maanden, voor de anderen gold dat Bipap en evt zuurstof erbij een oplossing kon zijn.
Bij mij is het juist direct begonnen met de bipap.
Maar de apap ging niet door de lage zuurstofwaardes ondanks o2 suppletie.
Ik lees me suf en zou graag wat uitproberen met een andere druk, maar kan nu niet overleggen....
AHI (15-07-2020) 76; nu gem. 4 met Philips Dreamstation *BIPAP* (6 / 12); en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker
Geregistreerde gebruiker

Ik word doorverwezen naar Ciro.
RuudJ
Moderator
Moderator

Dat is een heel goed centrum die aandacht heeft voor de persoon en de klachten die men heeft.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

Terug naar “Na de diagnose - En nu”