Niet slapen

1
Hallo allemaal,

Ben nu 10 nachten aan het slapen met een CPAP, tenminste.. Ik probeer ermee te slapen. Heb een dikke week een hoffrichter poin2 gehad, werd gek van het lawaai en van mijn F&P Eson masker. Heb elke nacht wakker gelegen tot een uur of 5 (misschien mini stukjes geslapen, maar meteen weer wakker).. Geswitcht naar neusdoppenmasker Swift FX, voelt ook niet prettig en ook daarmee val ik gewoon niet in slaap. Vanwege herrie van de Hoffrichter deze gisteren omgeruild naar een Resmed S10 autosense, wat qua geluid een verademing voor me was! Ik ging er gister vanuit dat ik nu eindelijk een keer lekker zou slapen, maar kon weer niet in slaap vallen. Beide maskers geprobeerd, lukt met beide niet. Wederom tot 5 uur wakker gelegen en daarna alles afgedaan en in slaap gevallen..
Ondertussen voel ik me geradbraakt en een stuk slechter dan vóór ik met de CPAP begon.
Er zit vergeleken met nacht 1 totaal geen verbetering in en ook nieuw materiaal lijkt niks uit te maken..
Wat nu te doen??

NB: vóór ik met de CPAP begon, sliep ik prima! (Maar dan wel met apneu dus..)
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Niet slapen

2
Nee Frits.
Je sliep níet prima.
Je was door de vermoeidheid knock out.
Da's wat anders.
Je lichaam merkt nu dat het geacht wordt te gaan slapen.
Echt slapen.
Probeer als lichaam zijnde dát maar 1,2,3 door te hebben.
Slapen ipv apneus zien te overleven en toch ook iets doen dat op rusten lijkt.

Ik denk dat ik wel een paar maanden verder was voor ik goed en regelmatig sliep.
Was aldoor al om 4-5 uur wakker.
Inslapen was een drama.
Duurde zo een uur of wat.

Nu, geruime tijd later, ga ik om 23:20 slapen en wordt 06:30 wakker.
Zelden vroeger, bijna nooit later.
Het muntje is gevallen in mijn lijf.
Geef jouw lichaam ook de tijd om het muntje te laten vallen.
10 dagen is echt niks.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Niet slapen

4
Menno dank voor je reactie!
Uren achter elkaar wakker liggen is erg frustrerend. Ik loop al zo lang met allerlei klachten dat ik blij was om met de CPAP te kunnen beginnen.. Moet ook verwerken dat dit nu ook een strijd aan het worden is.. Of positief geformuleerd: een leerproces is..
Maar ik voel me slechter dan ooit en dat verdraag ik niet zo goed..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Niet slapen

5
Ik weet wat je bedoelt.
Ook ik voelde me eerder slechter dan beter. Het heeft best lang geduurd voor ik verbetering ervaarde. Ik ben nu 14 maanden verder, slaap nog steeds niet heel goed, ben ook nog steeds moe maar merk ook dat ik steeds meer aan kan, dat het niet meer alleen werken en bankhangen is. Dat ik weer kan wandelen of na mijn werk nog een schoonmaakklus of de boodschappen kan doen.
Heel langzaam wordt overleven weer leven.
Voor mij was wel meteen duidelijk dat ik niet meer zonder CPAP zou slapen (dat ding is ook niet de oorzaak van het slechte slapen) omdat ik niet meer schade op wilde lopen.
Toen het zo lang duurde voor ik daadwerkelijk beterschap ervaarde raakte ik gefrustreerd en gedemotiveerd. Tot ik besefte dat dat vooral kwam doordat ik alleen nog met slapen bezig was. De hele dag door was ik ermee bezig. Ik nam me voor om het los te laten. Niets meer te registreren maar gewoon te doen wat lukte, de ene dag wat meer dan de andere. Luisteren naar mijn lichaam. Toen ging het langzaam beter.
Moraal van het verhaall: geef het tijd en geef niet op. De apneu en de klachten zijn niet in een nacht ontstaan en zullen bij de meeste mensen ook niet in een nacht verdwijnen.
Houd vol hoor. Het komt goed.

Groet
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Niet slapen

6
Dat begrijp ik maar al te goed, Frits
De CPAP lijkt het Beloofde Land, als je hem krijgt.
Maar zie het zo: je lichaam heeft altijd aan een enorm lange tafel gezeten (de lengte van je slaap) , alleen lag er slechts her en der wat te eten.
Nu is diezelfde tafel helemaal volgezet met eten.
Je lichaam denkt nu: "WTF? :shock: "
Moet er gewoon aan wennen dat knokken om het eten niet meer nodig is.

Wat ik in die tijd deed was er gewoon even uit gaan.
Even wat lezen, muziek luisteren, of iets anders doen waar je van ontspant. (TV kijken raad ik af. dat kan net even te veel boeien en je weer wakker maken.)
Na een poosje er weer in kruipen en net doen of je er net in ligt.

Die oordopjes kan ik je echt aanbevelen, overigens.
Lekker stil.
En ik heb ergens half gelezen of gehoord (ik weet niet precies waar de klepel hangt) dat het bepaalde zenuwen zou stimuleren waar je moe van wordt.
Ofzo.
In elk geval slaap ik met oordopjes veel eerder en lekkerder dan zonder.
Het is even moeilijk nu, maar het wordt echt beter.
En anders kan je altijd nog valeriaandruppels halen bij de reformwinkel.
Dat maakt je lekker ontspannen.
Of misschien kan je huisarts je een pilletje voorschrijven die je net even over die drempel helpt om in slaap te vallen.
(In het slaapcentrum heb ik daar temazepam voor gehad. Werkte prima)
Dan heb je in elk geval weer even een paar nachten om bij te tanken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Niet slapen

7
Hoi Frits,
Alles wat hiervoor door Menno en Agnes is gezegd kan ik helemaal beamen! Het is ook bij mij zo gegaan, nu een jaar geleden.
Ik was doodmoe, maar slapen met cpap en masker lukte mij ook maar niet. Een paar uurtjes per nacht vaak maar en overdag nog steeds erg moe.
Maar ja, het is logisch als je bedenkt, dat de apneu sluipend is ontstaan.....Het kan niet zomaar verdwijnen. Je lichaam is van slag en heeft tijd nodig om te herstellen. Het werd mij een jaar geleden ook op dit forum gezegd en het is echt waar!!
Slapen met zo'n masker op je hoofd en een apparaat is echt wennen en in het begin voor jezelf geen verbetering. Maar die verbetering komt wel, als jij het de tijd geeft. Dus..houd moed!! En houd ons hier op het forum op de hoogte!

Groet, Marianne

Re: Niet slapen

8
Hallo Frits,

Zopiclon 7.5 mg is een middel die bij ons in het ziekenhuis wordt geadviseerd als men met een masker en cpap niet in slaap kan vallen. 1 pil bevat dus 7,5 mg en je kunt deze ook halveren. Zeker niet meer dan 1 gebruiken. Het schijnt dat je vrij snel in slaap kunt vallen.

Zelf heb ik wel van die nachten dat ik echt niet in slaap kan vallen. Wij hebben hier in huis een middel dat gewoon elke nacht kan worden gebruikt en welk een half uur voor het slapen gaan moet worden ingenomen. Deze heb ik in die nachten gebruikt en het hielp gelukkig wel.

Als men een Gastric Bypass heeft ondergaan, moet je diverse supplementen tot je nemen en mijn vrouw krijgt deze van FitForMe.

Om de nachtrust te bevorderen, heeft FitForMe Slaap Comfort ontwikkeld. Dit speciale supplement bevat onder andere actieve stoffen valeriaan, melatonine en tryptofaan. Slaap Comfort bevordert de slaapbereidheid en een natuurlijke gezonde nachtrust.

http://www.fitforme.nl/gezondheid/gezonde-nachtrust

http://www.fitforme.nl/gezondheid/gezon ... melatonine

http://www.fitforme.nl/gezondheid/gezon ... tryptofaan

http://www.fitforme.nl/gezondheid/gezon ... /valeriaan

Misschien kan jou dit helpen, bij je inslaap problemen?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Niet slapen

9
Hoi Frits

Het is in het begin echt wennen met een CPAP te slapen. Ik heb hem eerst overdag geprobeerd toen ik een boek las of tv keek. Toen wist ik hoe hij voelde en daarna ben ik er mee gaan slapen. De eerste nachten deed ik het na een paar uur af, en na een week sliep ik er al een volle nacht mee. Ik had mezelf de tijd gegeven die het nodig had om er mee om te leren gaan en er mee te slapen. Na de nachten er mee slapen moest ik verder wennen aan de juiste afstelling en andere kleine dingen van de CPAP.
Frits, het heeft tijd nodig, en je mag jezelf de tijd gunnen. Ieder uur dat je met de CPAP op slaapt is een uur winst. En daarna heeft het vaak nog maanden nodig voor je echt verbetering van gezondheid gaat voelen. Geduld wordt uiteindelijk beloond. Heel veel sterkte!

Re: Niet slapen

10
Bedankt allen voor de tips!

We zijn nu 2 nachten verder weer en wederom totaal niet geslapen totdat ik om 6 uur in de ochtend de CPAP uit heb gedaan en uiteraard meteen daarna in slaap ben gevallen.
Ondertussen ben ik gewend aan masker en druk, dus daar zit het probleem niet in..Heb laatst een hele nacht niet geslapen, want wild doorzetten. Was zo moe dat ik dacht de volgende avond makkelijk in slaap te kunnen vallen, nou mooi niet dus!
Voor het inslapen kan ik geen medicatie gebruiken, ik heb ooit benzodiazepines voorgeschreven gekregen (niet ivm slapen) en dit heeft tot een drama geleid. Nu verdraag ik geen enkel middel meer dat op hersenen/zenuwstelsel inwerkt..
Ik zou wel een theoretische onderbouwing willen hebben wat er nu precies gebeurt bij mij in mijn lijf als ik de CPAP gebruik, mentaal ben ik rustig genoeg om te kunnen slapen!
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Niet slapen

11
Zie mijn uitleg over de eettafel, Frits.

Of anders uitgelegd:
Stel wij gaan met de ruggen tegen elkaar staan en proberen elkaar weg te drukken.
Op een gegeven moment doet één van ons beiden een stap naar voren.
Wat gebeurt er met de ander?
Die schiet naar achter en moet achteruitrennen om niet te vallen.

Dat is wat er op het moment met je lichaam gebeurt.
Die heeft jaren ergens tegenaan moeten duwen om nog dát beetje rust te pakken om niet dood te gaan van vermoeidheid.
Nu opeens is de bariére weggenomen.
Dus je lichaam zit in speed overload.
Het moet doorkrijgen dat het niet meer aan een duwwedstrijdje meedoet.
En dat rennen, tja zoals je in bovenstaand voorbeeld niet opeens kan stoppen (Want dan verlies je je evenwicht) zo kan je lichaam ook niet zomaar opeens stoppen met de wedstrijd.
Het moet langzaam afremmen.
En dat neemt tijd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Niet slapen

12
Misschien helpt het je als je ontspanningsoefeningen doet. Hetzij voor het naar bed gaan, hetzij in bed met het masker al op. Op You Tube zijn diverse begeleide meditatie-oefeningen te vinden. Mij helpt het goed.

Succes.
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Niet slapen

13
Punt is dat ik steeds zelfs bijna in slaap val, ik voel me wegzakken, maar val dan niet in slaap maar ben weer helemaal wakker.
Heb de afgelopen periode al veel gedaan met meditatie en ontspanning, en ook al ben ik super ontspannen, dan nog gebeurt bovenstaande.
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Niet slapen

14
Rare vraag misschien, maar ben je bang om in slaap te vallen? Misschien bang dat het masker niet doet wat het moet doen waardoor er in je slaap iets gebeurt? Controleverlies?
Ik roep ook maar wat hoor..

Groet
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Niet slapen

15
En dan ga ik nu iets heel doms zeggen.....
Je bent nog maar een paar weken bezig.... Het zou ook zomaar kunnen dat een neus masker niet geschikt is voor jou, en je bij een Full face masker (over mond en neus) wel in kunt slapen omdat het voor jou fijner voelt. Je kunt vragen of je dat uit mag proberen.

Re: Niet slapen

16
Alle 'domme' reacties zijn meer dan welkom ;-)
(Net als dat domme vragen niet bestaan, zijn er ook geen domme reacties, ben blij met alle hulp)
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met controleverlies, in ieder geval niet bewust.. Heb alle vertrouwen in de apparatuur. Het is overigens wel zo dat ik een beetje een control freak ben, dus dat helpt niet in ieder geval..
Tot nu toe heb ik een neusmasker en een intranasaal masker geprobeerd..
Misschien full face te overwegen ja.. Met welk type zijn de meest positieve resultaten?
Ben overigens ook benieuwd naar het nieuwe Dreamwear masker van Philips..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Niet slapen

17
@Frits: er is een speciaal topic over het dreamwear masker. Hier vind je een aantal gebruikerservaringen. Zelf heb ik het in Amerika gekocht. Ik heb er een paar nachten mee geslapen, maar geef toch de voorkeur aan het intranasaal masker Airfit P10. Daar slaap ik nog het beste mee.

Re: Niet slapen

18
Frits68 schreef:Alle 'domme' reacties zijn meer dan welkom ;-)
(Net als dat domme vragen niet bestaan, zijn er ook geen domme reacties, ben blij met alle hulp)
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met controleverlies, in ieder geval niet bewust.. Heb alle vertrouwen in de apparatuur. Het is overigens wel zo dat ik een beetje een control freak ben, dus dat helpt niet in ieder geval..
Tot nu toe heb ik een neusmasker en een intranasaal masker geprobeerd..
Misschien full face te overwegen ja.. Met welk type zijn de meest positieve resultaten?
Ben overigens ook benieuwd naar het nieuwe Dreamwear masker van Philips..
Dat is een heel moeilijke vraag welk masker het geschiktst is voor je Frits.
Het is heel persoonlijk. Wat ik heel fijn vind dat vindt een ander afschuwelijk en andersom.

En inderdaad is het loslaten van controle iets waar je echt doorheen moet. Dat vond ik nog het lastigste toen ik met de CPAP begon. Toen ik eenmaal ervaren had dat ik ook wakker werd nadat ik al TV kijkend even was weg gedut kon ik mij steeds gemakkelijker overgeven aan de C-PAP. Uiteindelijk komt het goed Frits, ook bij jou. Misschien eens in de middag een uurtje dommelen met de C-PAP op terwijl je op de bank hangt.

Re: Niet slapen

20
Frits, ik gebruik tot tevredenheid de Airfit F10. Het was even lastig om de banden goed af te stellen zodat ie goed paste, en dat is bij ieder masker de eerste week een beetje friemelen. Er zijn ook maskers die bij de Philips horen, ook in FullFace. Vraag er eens naar als je weer eens controle hebt en/of de leverancier spreekt. Wennen aan een masker kost ook wel eventjes, dus wissel niet te snel van maskers. Sterkte.