slaapscopie en nu..

1
Hallo Allemaal

Nu heb ik vandaag een slaapscopie gehad.

De KNO arts vond het snurken opzich meevallen, en mijn neus doorgangen waren ok.

Toen kwam hij met dat hij toch wel vond dat ik een stokkende ademhaling had, en dat dit waarschijnlijk kwam door dikke achter tong en door het gehemelte. En dat ook waarschijnlijk snurken oplevert.

En dat hij evt toch wel aanraden om een MRA te proberen

Dit was alles net na het onderzoek, maar moet vrijdag terugkomen op de poly

nu vraag ik mij af, doelt hij op Apneu of Osas?

En indien je een MRA via de verzekering vergoed wilt krijgen moet je toch een slaaponderzoek ondergaan?

En werkt een MRA beugel?

alvast bedankt

Re: slaapscopie en nu..

2
Hallo Cees,

Je zult zeker een slaaptest moeten doen om de hoogte van de Apneu Hypopneu Index per uur te kunnen bepalen.

Aan de hand van deze uitslag kan men bepalen of een MRA of een therapie met een apap moet worden begonnen.

Een MRA kan afhankelijk zijn van de constructie van je gebit. De hoogte van de AHI is vaak maximaal 30 per uur voor een MRA.

Met een apap en een masker ben je vaak al metéén van het snurken af.

Maar eerst een slaaptest en niet zomaar even een MRA aan laten meten.

Meten is weten en gissen is missen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: slaapscopie en nu..

3
Welkom Cees.

Lees je ook even in bij de topics over de MRA. Baat het niet, schaadt het niet gaat hier niet op.

Groet
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: slaapscopie en nu..

4
Oke vandaag bij KNO voor uitslag.

Hij gaf aan dat alles bij het slapen in de nek inklapte .

Hij gaf aan dat met kaak naar voren het goed/beter was, en stelde voor een MRA te nemen.

Ik vroeg hem moet ik het zien als Osas waarop hij zei: ja zo kan je het wel zien

Dus ik vertelde als dat het vermoede is dat ik wel wil weten hoe erg het is, waarop hij vroeg of ik al een polygram ( of hoe ook ook mag heten gehad heb) Dit is dus niet het geval, hij heeft nu een doorverwijs naar long arts gemaakt voor onderzoe, die zal na onderzoek van de doorverwijzing kijken of ik in aanmerking kom voor het onderzoek.

Dus we zullen zien. alvast bedankt voor de reacties