Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

22
Heb nu een speciaal kussen besteld via vitalaire. https://www.vitalaire-winkel.nl/kussens
De eerste nacht gelijk maar 2AHI en de 2e nacht nog geen 3. Leek dus een groot succes aangezien ik normaliter de laatste maanden tussen de 7-9AHI zit. Echter nu alweer 3 nachten achter elkaar "gewoon" 7AHI. Snap er niets van. Meer mensen ervaring met zo'n kussen?
Kan zijn dat ik op vrijdag en zaterdag relaxter was en er daarom maar 2AHI had maar in andere weekenden zonder dit kussen had ik ook gewoon tussen de 7-9AHI.
Vrijdag heb ik een afspraak in het MCH mbt het slaapmasker. Heb nu de Mirage FX (er is mij toen verteld dat dit het beste masker was). Laatst was ik echter op de site aan het kijken van Vitalaire en daar zie ik dat het zo ongeveer het goedkoopste masker is (wil natuurlijk niet alles zeggen). Krijg hier wel een dubbel gevoel bij want de persoon van het ziekenhuis werkt dus voor vitalaire en daar voel ik mij niet goed bij. Krijg niet het idee dat er 100% gekeken wordt naar wat voor mij het beste is op deze manier maar dat kan ook aan mijn eigen paranoia liggen natuurlijk :) (weet bijv niet of vitalaire een standaard vergoeding van de verzekeraar krijgt en dus baat heeft bij een zo goedkoop mogelijk masker leveren zodat er meer marge overblijft of dat er echt naar de prijs van het masker zelf gekeken wordt).
Iemand goede ervaringen met 1 van deze maskers? https://www.vitalaire-winkel.nl/neus-maskers

Merk tot nu toe ook nog steeds geen verschil in fitheid. Ben nog steeds moe etc. Wil het nog wel een paar maanden vol houden maar begin wel een beetje de moed te verliezen zo :( Hopelijk met een eventueel nieuw masker en gewenning aan het kussen kan ik betere resultaten boeken.

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

23
In dit forum kwam ik berichten tegen met ervaringen dat men dit kussen te hard vindt liggen.

Zelf maak ik gebruik van een traagschuim kussen. Wordt zachter door lichaamswarmte.

Heb geen ervaring met neus maskers, wel met neusdoppen maskers.

Mijn AHI met neusdoppen masker zit gemiddeld op 2,3 per uur per jaar.

Dit bij een slaaptijd van gemiddeld 6h15

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

24
Heb al wel eens neusdoppen gehad maar dat was geen succes. Die floepten er elke keer uit (grote neusgaten denk ik want had de grootste versie). Wat ik zag en mij heel interessant leek is als de slang aan de bovenkant van je hoofd zit en je hierdoor ook makkelijker kan bewegen. Merk nu (ook met het nieuwe kussen, of juist hiermee) dat de slang zelf redelijk vaak het meest belemmerd omdat hij in een bepaalde bocht gebogen zit en daardoor mijn ligging beïnvloed.

Mbt het kussen heb ik ook liever mijn 2 grote zachte kussens maarja dan lig ik vaak niet goed ivm het masker. Het is nu een beetje zoeken naar de weg van de minste weerstand. Juist die inkepingen (die je volgens mij niet in een standaard traagschuim kussen hebt?) vind ik wel prettig.

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

25
Als je last hebt met de slang, Kijk dan eens naar de Hose slangenhengel voor circa €35 te koop bij Vitalaire en Vivisol op hun webwinkel.

Makkelijk mee te nemen op reis en eenvoudig in een paar seconden in elkaar te zetten, onder je matras en klaar ben je. Het verhoogd de beweeglijkheid in bed.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

26
De Mirage FX is een heel goed masker, gebruik ik al jaren en ik heb me nooit afgevraagd wat het kost, dat is toch niet belangrijk? Waarschijnlijk is het niet zo duur omdat het heel veel verstrekt wordt. Prijs zegt niks over kwaliteit of comfort, het heeft veel meer met vraag en aanbod te maken en of de ontwikkelingskosten worden terugverdiend. De leveranciers hebben echt wel verstand van maskers, wat voor mij geschikt is kan voor jou een ramp betekenen en omgekeerd, het is echt heel persoonlijk.
Ben je lid van de ApneuVereniging? Zo ja, bezoek dan eens een regio-avond waar de maskerraad ook komt, zij hebben alle maskers bij zich en die kun je allemaal passen.

Eén advies kan ik je geven: Laat de AHI met rust, kijk er niet naar, denk er niet eens aan. Bekijk eens een poosje hoe het gaat zonder uit te lezen of op het schermpje te kijken, want het gaat erom of je je goed voelt en wij (ik in ieder geval) zijn weleens geneigd om dat gevoel aan te passen aan wat we aflezen.

De klachten over niet uitgerust zijn kun je misschien beter voorleggen aan je behandelend arts, niet wachten tot een reguliere controle maar gewoon tussentijds aan de bel trekken.

Succes!
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

27
Hej Gondo,

Mijn klachten waren;

Snurken, slecht slapen, problemen met het hartritme maar ook hartkrampen, hoge bloeddruk, iets aan overgewicht, concentratieproblemen, nergens zin in, altijd maar moe etc.

Dit was/is jaren geleden (33) al zo..
Mijn vrouw heeft de ademstops, zo vaak opgemerkt...
Maar ik kon om welke reden dan ook mijn huisarts niet overtuigen...
Nu sinds november 2015, getest en sinds december aan de cpap.
Heb verschillende maskers geprobeerd en heb nu de voor mij perfecte combinatie (met een super leverancier) gevonden...

Ik kan niet verwachten dat iets wat in jaren is opgebouwd... binnen 8 maanden en/of 1 jaar verdwenen is....
Sterker nog, ik ben heb mezelf voorbereid dat het misschien wel nooit verdwijnt...

Wat ik wel gedaan heb, is accepteren dat de vastgestelde apneu een feit is en dat ik moest gaan slapen met een masker en machine..

Nu slaap ik super goed, voel me uitgerust en kan van alles aan.
Zelfs mijn hoge bloeddruk is van 150/95 genormaliseerd naar 125/75... dus er is wel degelijk verbetering...
Heb ik terugvallen, ja zeker heb ik dat... er zijn nachten bij dat ik denk wtf, scheitmasker of de slang wil niet wat ik wil...
Maar dan nog, heb ik voldoende basis opgebouwd om de volgende dag door te komen en gaat het de nacht erop weer beter...

Zo gaat dat ook bij mensen die geen apneu hebben, ook die slapen weleens niet en/of moeilijk..

Ik zeg, hou vol... dan komt het goed.

O ja... naast mijn combinatie, heb ik ook het speciale kussen en de hose hengel waar Ruud het over had.
Verder ben ik volop bezig met gewichtsbeheersing, ben ondertussen 8kg kwijt en nog 4kg te gaan..

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

29
Ik krijg binnenkort het dream wear masker en als dat een succes is zou ik minder last van de slang moeten hebben. Anders zal ik zeker ook eens overwegen om die beugel aan te schaffen.
Verder vind ik het wel belangrijk om te weten wat mijn AHI is. Niet omdat X AHI betekend dat je "genezen" bent maar het is wel een indicatie. Als dit continue hoog is/blijft dan weet ik zeker dat ik mij niet beter ga voelen en weet ik niet of ik op het juiste pad zit.
Ik ben verder gewoon gezond (gelukkig). Sport 3x in de week, heb geen overgewicht, geen hartstoornissen geen hoge bloeddruk etc. Alleen mijn Apneus gooien roet in het eten (denk ik). Dus ik wil weten of ik wel fit ga worden als ik geen/weinig AHI heb. Ben er al wel uit dat dit inderdaad geen proces is van een paar weekjes. Hou het stug vol maar blijf wel bezig met zoeken naar het optima :)
Maar zo kwamen we er dus pas achter (na 1.5jaar....) dat ik eigenlijk voornamelijk last heb van CSAS en vrijwel geen OSAS heb. Helaas is daar wat minder aan te doen heb ik begrepen.

Re: Geen succes na een jaar, vervolgstappen?

30
Beste Gondo,

Ook mij irriteerde die slang enorm. Heb meteen een slanghengel aangeschaft, maar die gebruik ik nu alleen als ik ergens anders slaap. Heb een haakje in de muur geboord en met een postbode-elastiek hangt daar mijn slang aan. En werkelijk nooit last van de slang!

Groet, Jil

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk