Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

1
Sinds vorig jaar augustus slurf ik gezellig met jullie mee. Het heeft zo'n maand of 7 geduurd, maar vanaf toen voelde ik me opknappen.

De laatste weken word ik alleen -soms zelfs midden in de nacht- wakker van een kurkdroge mond en een totaal gebrek aan speeksel. Nu heb ik in januari ook een gastric sleeve gehad, dis ik dacht dat het wellicht daarmee te maken had.

Maar nu ik vannacht weer wakker werd, 2x zelfs, en ik mijn aan mijn tandvlees vastgeplakte wangen met mijn vingers lostrok , heb ik toch maar eens aandachtig naar mijn slaap rapport gekeken. En nu staat er een lekkage van 26 liter per minuut? Moet ik nu concluderen dat ik na maanden ineens met mijn mond open slaap of is er iets anders gaande? Gem druk is overigens 9.4 . Zou dat mijn mond open blazen?

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

2
Hoi Hellen,

De rode lijn (24 l/m) heb je waarschijnlijk even doorbroken.

Je hebt een autoset en als je de druk op variabel hebt staan dan zal de druk altijd de maximum druk kunnen gaan opzoeken.

De vraag is heb je die druk wel nodig? Wat staat er bij de 95 % druk instelling? Je zou de apap op die druk als cpap kunnen instellen. Je voorkomt dan het variëren van de druk.

Je slaapt met een neus masker. Het kan inderdaad zijn dat door een hogere druk de mond open gaat. Hierdoor gaat de luchtstroom via de mond naar buiten. Dit droogt je mond uit.

Maak gebruik van de watertank en de Climate verwarmde slang voor de Resmed AirSense 10.

Die slang helpt echt en zorgt er ook voor dat je geen condens krijgt. Tegenwoordig heb je deze voor €33 + verzendkosten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

3
Die druk is mn nodig op het moment dat ik op mijn rug lig. Dan klap ik echt enorm dicht en om die reden hebben ze hem op variabel laten staan. Dat ging ook maanden prima tot nu.

Die 26 liter p.m. die staat bij de totalen. Zet ie dat er ook neer bij éénmalig overschrijden van ? Ik gebruik de bevochtiger overigens standaard. Ik kreeg een heel droge neus van het gebruik zonder.

Moet ik nu toch contact opnemen om te kijken of er een kinband of fullface nodig is? Ik heb het idee dat dit dus al enige tijd speelt want ik begin me overdag ook weer vermoeider te voelen.

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

4
Ik heb hetzelfde gehad.
Inderdaad kwam dat doordat mijn mond open viel.
De kinband vond ik verschrikkelijk.
Moest ik heel strak zetten, en dan nog perste de lucht tussen mijn lippen door.
Werd ik 's morgens wakker met dove lippen omdat ik de hele nacht trompet had liggen spelen: pfrbrbrbrb....
Nu alweer een mooi poosje aan de FF.
Is even wennen, maar ik wil niets anders meer.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

5
Hallo

Maak je gebruik van een bevochtiger ?
Zo niet dan kun je die via je leverancier aanvragen.
Zo ja, je kunt proberen om de stand te verhogen. Mocht je last van condens hebben dan kun je de slang isoleren met bij een fleecestof hoes zodat het vocht wat wordt geproduceerd ook daadwerkelijk bij je aan komt ivm als concens in je slang blijft.

Als je goed kunt ademhalen door je neus kan, als bovenstaande niet helpt, een kinband uitkomst bieden.
Als je niet goed kunt ademhalen dan kan een fullface masker uitkomst bieden.

Als je last hebt van een allergie zijn er ook speciale filters beschikbaar voor in je cpap
S6 ermee

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

6
Hellen, bij het op de rug slapen heb je inderdaad meer kans op dichtklappen van de luchtwegen. Een hogere druk zo rondom de 9 cmh2o kan dan nodig zijn.

Maar een vaste druk kan voorkomen dat bij een lagere druk de keel alsnog dichtklapt. Misschien werkt dit beter.

Een full face masker zou ik als allerlaatste optie houden, daar de druk dan vaak nog hoger moet en je dan juist met open mond gaat slapen.

Eerder zou ik een kinband gaan gebruiken in combinatie met jouw neusmasker of zelfs met een neusdoppen masker.

Een verwarmde slang helpt ook.

Lees eens tips en trucs en het verhaal over bevochtiging.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

8
Een full face masker kan een oplossing zijn. Bij veel full face maskers moet je ook met de mond dicht slapen. Tegenwoordig schijnen er maskers te zijn waarmee je ook met de mond open kunt slapen. Ik heb een poos met een full face masker geslapen, maar later toch weer een goed neusmasker gekregen. Uitstekend geslapen met de mond dicht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

9
MarBle1948 schreef:Een full face masker kan een oplossing zijn. Bij veel full face maskers moet je ook met de mond dicht slapen. Tegenwoordig schijnen er maskers te zijn waarmee je ook met de mond open kunt slapen. Ik heb een poos met een full face masker geslapen, maar later toch weer een goed neusmasker gekregen. Uitstekend geslapen met de mond dicht.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dit heb ik nog nooit gehoord, waar heb je dit vandaan?
Het is juist geen probleem om met een open mond te slapen in een FullFace masker. Ik heb een minimaal gaatje in mijn verhemelte, en een FullFace zorgt er voor dat de lucht niet ontsnapt via de open mond. De zin "Bij veel full face maskers moet je ook met de mond dicht slapen." klopt niet volgens mij. Juist de FullFace maskers zijn er omdat er geen problemen ontstaan wanneer je mond open gaat in de slaap. ;)
Laatst gewijzigd door Fons_iXiaan op 16 apr 2016, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

11
Gevonden, het is de Philips Respironics Amara. Een ff-masker met minimaal huidcontact. Volgens de mensen op de stand van Philips Respironics op de Algemene ledenvergadering in Amersfoort, was het mogelijk om zowel door de mond als de neus te ademen. Ik heb er geen ervaring mee, mijn bron is een gebruiker. Ik neem aan dat dit masker dus voordelen biedt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Kurkdroge mond en 26 liter p.m. lekkage?

12
Dan is nog steeds mijn vraag hoe je er bij komt dat je bij veel FullFace Maskers met je mond dicht moet slapen. Deze stelling is nog steeds onjuist. Dat verhaal van de Amara View raakt kant nog wal in die context.

Ter verduidelijkig: Bij ieder Full Face masker kun je zowel door de neus als door de mond ademen. Als je bij een FullFace alleen door de neus kan ademen, wat is dan het voordeel van een FullFace masker?....

Ik heb ervaring met de F&P Simplus, Amara View en de Arfit F 10.