blijf centraal apneus houden

1
Ik ben sinds een aantal maanden aan de CPAP wegens lichte/matige OSAS en onvoldoende resultaat van de MRA. Tegen mij werd gezegd dat ik obstructieve apneu heb. Ik merk nu, nu mijn AHI vaak rond de 0.5 zit, ik harstikke energiek ben vergeleken bij voorheen. Maar......... ik heb dagen, die volgens mij met mijn cyclus samenhangen (rond eisprong EN rondom menstruatie, steeds als de verhouding van hormonen verandert volgens mij), dat ik centraal apneus krijg (naast hypopneus). Ook mijn AHI stijgt in zo'n nacht, alhoewel het niet veel is (2.4), is het een onrustig patroon en nagenoeg alleen CA's. Ik word wakker van hartkloppingen en voel me uitgeput en slaperig de volgende ochtend. Ook krijg ik dan 's ochtends al last van mijn angio oedeem en is mijn gezicht dus ook nog eens gezwollen en rood. Wat doe ik in zo'n nacht? Hoe komt t? Heeft iemand een idee? En zou de longarts nog iets kunnen stellen aan de druk bijv. (staat op 8) om deze CA's te voorkomen? Ik ga over twee weken op controle, zou graag behalve daar advies te vragen ook jullie ervaring en mening horen.
Philips Respironics Dreamstation auto CPAP: vaste druk 8 (voorheen MRA)
Respironics verwarmde slang
Masker: Dreamwear
Ahi: tussen 0.5-1

Re: blijf centraal apneus houden

2
Hoe weet je of het werkelijk centrale apneus zijn? Ik meen ergens te hebben gelezen/ gehoord dat een cpap dat eigenlijk helemaal niet kan registreren. De mijne in ieder geval niet. Die registreert wel open airway apneus. Maar kan het onderscheid met gewoon langzamere ademhaling ( bijv door wakker liggen of ontspanningsoefening) daar niet van onderscheiden. En dan is nog de vraag of de klachten een gevolg of juist de oorzaak zijn van de gestegen ahi...of er los van staan. Op zich is een ahi van 2,4 erg mooi. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe lang die apneus duren... en hoe erg je zuurstofgehalte daardoor daalt. Ik zou in ieder geval de sd-kaart meenemen en aan de longarts laten zien en bespreken.

Re: blijf centraal apneus houden

3
Nic, officieel registreer je Centraal Apneu
via een PSG meting, maar de Philips Respironics, Resmed kunnen centraal Apneu bij benadering weergeven.

Open Airway Apneu is centraal Apneu.

Centraal Apneu is Apneu die ontstaat doordat de hersens geen signaal afgeeft om te ademen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: blijf centraal apneus houden

4
Ben het helemaal met je eens dat alleen een een officiele meting Centraal Apneu kan registreren. Mijn cpap ( philips respironics) en/ of Sleepy Head zitten er bij mij met hun benadering van centrale apneus behoorlijk naast. Zij geven open airway apneus aan als ik gewoon wakker ben en mijn ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen doe en er absoluut geen sprake is van centrale apneus. Ook als ik s nachts veel wakker lig en volgens de cpap langzamer ademhaal dan als ik slaap heb ik volgens Sleepy Head veel Open airway apneus. In mijn geval staat open airway dus niet gelijk aan centraal apneu maar aan langzamer/ ontspannen ademhalen. Vandaar mijn vraag.

Re: blijf centraal apneus houden

5
Ik vraag mij af hoe zo'n sensortje zou kunnen zien dat mijn hersenen geen signaal afgeven of dat mijn keel dichtzit.
Dat kan toch alleen met plakkers op je hoofd?
Zo'n sensortje in het apparaat ziet volgens mij alleen maar dat je niet ademt.
Waarom, daar komt toch hele andere techniek bij kijken?

Of "ziet" centraal stoppen met ademen er anders uit dan obstructief?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: blijf centraal apneus houden

6
De cpap stuurt drukpulsjes mee met de toegevoerde lucht.

Is er een echo signaal, dus de pulsjes keren terug, dan is de luchtwegen gesloten.

Is er geen echo signaal, dan is de luchtweg open. Dan is er vermoedelijk sprake van een open Airway, dus centraal Apneu.

Een Apap zou dan de druk niet mogen verhogen, daar er geen luchtweg hoeft te worden geopend.

Dus bij benadering kan centraal Apneu worden geregistreerd.

Een cpap met vaste druk zal constant dezelfde druk geven of de luchtwegen nu open of dicht zijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: blijf centraal apneus houden

7
Ruud J, schreef:Een cpap met vaste druk zal constant dezelfde druk geven of de luchtwegen nu open of dicht zijn.

Groet RuudJ
Ah, dan zit daar het verschil.
Die pulsjes heb ik wel eens gevoeld als ik bij wijze van test mijn adem inhield.
Maar een toename van de druk heb ik nooit bemerkt.
Dat komt dus omdat mijn druk vast staat.
Dat zou dan dus ook betekenen dat mijn CPAP (Resmed S9) ook geen verschil ziet in centraal en obstruktief?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: blijf centraal apneus houden

8
Jawel, Menno want zijn je luchtwegen gesloten dan komt er een echo en zal de S9 als cpap obstructief Apneu aangeven. Door de vaste druk instelling kan de cpap de druk echter niet verhogen.

Als je obstructief Apneu hebt blijft je borstkas in beweging en je longen ook.

Bij centraal Apneu ligt alles stil. Borstkas, longen bewegen niet, maar je luchtwegen zijn gewoon open.

In SleepyHead zie je de centrale Apneu aangegeven met een paarse kleur. Obstructieve Apneu met een licht blauwe kleur en hypopneus met een donker blauwe kleur.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: blijf centraal apneus houden

9
Interessant om te lezen. Ik heb ook weleens mijn adem ingehouden ter controle, voel je inderdaad een dergelijk pulsje.
Maar hebben jullie ook een idee wat betreft mijn vraag?
Philips Respironics Dreamstation auto CPAP: vaste druk 8 (voorheen MRA)
Respironics verwarmde slang
Masker: Dreamwear
Ahi: tussen 0.5-1

Re: blijf centraal apneus houden

10
Ja jouw probleem. De hormoonhuishouding wordt door apneu behoorlijk in de war geschopt. Door de Apneu ontstaat er een zuurstof tekort in het bloed en wordt er zuurstof onttrokken op die plaatsen waar deze 's nachts het minst nodig is en dat zijn vaak de benen.

RLS is bij jou ook nog een probleem en deze zal waarschijnlijk ook vaak "ontwaak" (arousals) momenten geven waardoor je ook niet volledig tot rust komt.

Centraal apneu is niet te voorkomen. Natuurlijk kunnen deze door een hogere druk worden uitgelokt, maar dan praat je al gauw over een druk van boven de 10 -12 cmh2o.

Centraal apneu ontstaat ook vaak als je wakker ligt aan iets denkt en dan opeens bemerkt dat je niet ademt. Althans het apparaat geeft dan aan dat je CA hebt omdat hij dus geen echo terug ontvangt.

Op zich is dit niet zo erg als het er maar een paar zijn. Het lichaam corrigeert dit vaak zelf.

Bespreek het eens met je arts.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: blijf centraal apneus houden

11
Ga ik doen Ruud! Dank. Ik moet toevallig morgen voor controle, vandaar ook even mijn vraag hier. Zie ook het topic eronder over de RLS. Die arousals waren bij mij inderdaad erg hoog tijdens het slaaponderzoek.
Heb gister behoorlijke dosering in moeten nemen en nog was de RLS maar voor heel even weg. Hij is echt op zijn hevigst op t moment. Begint 's middags al..... Vannacht tegen half drie wakker van opnieuw....... een schudbeen. Nog maar een kwart tablet ingenomen en benen ingesprayd met magnesium spray. Toen nog even kunnen slapen. AHI 3. Niet slecht, maar duidelijk verschillen met 3-4-5 en de normaal 0.5 die ik heb op een nacht zonder (of minder?) RLS.
Philips Respironics Dreamstation auto CPAP: vaste druk 8 (voorheen MRA)
Respironics verwarmde slang
Masker: Dreamwear
Ahi: tussen 0.5-1