Weinig kunnen slapen, RLS en hogere AHI

1
Mijn AHI was vandaag een stuk hoger....... ik heb gisteren ineens zo'n erge last gehad van RLS, dat ik meer medicijnen moest nemen, maar ondanks dat wilde mijn been niet stoppen met schudden. Ben veel op geweest en heb moeten lopen en lopen..... :cry: Waarom werkten ineens de medicijnen niet voor de RLS? Ik vond t heel raar. Het reageerde gewoon niet.

En dan de volgende ochtend: ondanks voor mijn doen weinig slaap, was mijn AHI 5.4 ipv. de 0.5 tot 1 die hij normaal met CPAP is. Veel onrust en wakkere momenten erin en vele hypopneus. Verder Ca's en obstructieve apneus.

Hoe kan de RLS zorgen voor een hogere AHI? Ik heb geen lekkage gehad trouwens.
Philips Respironics Dreamstation auto CPAP: vaste druk 8 (voorheen MRA)
Respironics verwarmde slang
Masker: Dreamwear
Ahi: tussen 0.5-1

Re: Weinig kunnen slapen, RLS en hogere AHI

2
Als ik s nachts veel wakker lig heb ik ook een hogere ahi. Veel hyponeus en veel open airway dingen. Als ik de gegevens in Sleepy Head aflees juist vaak op de momenten dat ik wakker lig. Ik haal dan langzamer adem. Als ik ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen doe met de cpap aan is mijn ahi helemaal hoog. Mijn cpap kan daar blijkbaar geen onderscheid in maken.
Misschien speelt bij jou ook zoiets.

Re: Weinig kunnen slapen, RLS en hogere AHI

3
Ik heb vannacht eigenlijk behoorlijk goed geslapen, helaas werd ik s nachts wel wakker van nog steeds (ondanks medicatie en ik wilde niet meer nemen ivm sufheid overdag) 'schudbenen' zoals ik ze nemen. Wat is het toch ontzettend vervelend RLS. En 's ochtends, AHI 4.6. Vraag ik me toch af wat die RLS doet t.o.v. de apneus?
Philips Respironics Dreamstation auto CPAP: vaste druk 8 (voorheen MRA)
Respironics verwarmde slang
Masker: Dreamwear
Ahi: tussen 0.5-1

Re: Weinig kunnen slapen, RLS en hogere AHI

4
Hallo Pinda,

Volgens mij is hier sprake van het kip en het ei verhaal, heb je meer last van RLS door de verhoogde ahi of heb je meer last van AHi door meer RLS. Vermoedelijk is om reden X je slaapkwaliteit slechter wat tot gevolg heeft dat ?

Ben geen medicus dus kan niet bepalen waardoor het komt. Andere medicatie, alcohol, voedingsmiddelen / dranken met caffiene ???

Wil je adviseren om je bevindingen met de arts dan wel osas verpleegkundige te overleggen, misschien kunnen zij je verder helpen hiermee.