Vragen na eerste nacht CPAP

1
Mijn eerste nacht met de CPAP (of moet ik eigenlijk APAP zeggen omdat ik nog in de titratieperiode zit?) is redelijk succesvol verlopen. Ik heb het masker de hele nacht opgehad en ben voor mijn gevoel goed 'weg' geweest, zij het met wat rommelig episodes, onder meer omdat het clipje van het masker los schoot (ik heb een en ander iets strakker gezet). De Resmed geeft een AHI van 0.7. Het lijkt dus te gaan werken, niet waar?

Vraag 1 Tegen het einde van de nacht werd ik wakker met een droge mond en kwam ik erachter dat er lucht tussen mijn lippen ontsnapte. Mijn mond was dus wel dicht, maar de lucht gaat door de lippen. Is dit normaal en zo niet, wat kun je eraan doen? Een kinband lijkt weinig zin te hebben omdat mijn mond dus gewoon dicht zit. Kan het eigenlijk veel kwaad? Resmed geeft wel een lachebekje bij 'maskerlekkage'.

Vraag 2 De Resmed meldt 0,3 OSAS en 0,4 CSAS. Betekent dit dat ik ook CSAS heb, of komt dit door de manier van meten van de Resmed?

Bvd,
Julius

PS Instelling is nu 4 tot 8. Ik heb dus minimaal een druk van 4 en bij een gedetecteerde apneu kan dat oplopen tot 8. Ramp is auto.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

2
Hoi Jools,

Ik ben sinds 6 weken aan de cpapa (ingesteld nog als apap, net als bij jou). Ook ik had een enorm droge mond die inderdaad openvloog als de druk hoger ging. Daar moet je gewoon aan wennen. Ik heb wel vrij snel een verwarmde slang gekocht en dat hielp echt heel erg tegen die droge mond. Fijn dat je ahi al zo mooi gezakt is! Zolang je een lachebekje krijgt van je Resmed is alles oké. Die cijfers van OASA en CSAS staan bij mij al sinds dagen op dezelfde stand, ik kijk alleen maar naar de AHI van de nacht (die wisselt wel). Heb hier van het forum wel begrepen dat je cpap niet zo goed kan registreren of je CSAS hebt.
Succes met de therapie!

Groet, Jil

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

4
Vraag 1 Tegen het einde van de nacht werd ik wakker met een droge mond en kwam ik erachter dat er lucht tussen mijn lippen ontsnapte. Mijn mond was dus wel dicht, maar de lucht gaat door de lippen. Is dit normaal en zo niet, wat kun je eraan doen? Een kinband lijkt weinig zin te hebben omdat mijn mond dus gewoon dicht zit. Kan het eigenlijk veel kwaad? Resmed geeft wel een lachebekje bij 'maskerlekkage'.
Dan lekt er toch wel wat lucht via je mond weg. Hier eea over de interpretatie, bijvoorbeeld Pag. 56/57 :
http://www.apneaboard.com/ResScan_Inter ... -Guide.pdf
Vraag 2 De Resmed meldt 0,3 OSAS en 0,4 CSAS. Betekent dit dat ik ook CSAS heb, of komt dit door de manier van meten van de Resmed?
Kan beide, het kan een "False positive" op CSAS zijn, dat kun je pas echt uitsluiten met een Polysomnografie of het was echt CSAS wat eigenlijk iedereen wel heeft (dus ook niet osas patienten) ergens tussen 0 en de 5 (vandaar ook die ondergrens van 5).


Groeten, Bram

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

6
Hmmm... ik zit op 74L/min, dus dat is inderdaad veel te veel. Zou kunnen komen door zo'n blaasexplosie van 8 bij een ademstop. Hopelijk is het gewoon even wennen, want ik heb niet zo'n zin in een full face.

Maar 0.4 csas is dus kennelijk normaal. Mooi.

Dank voor de info, Bram.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

7
Jools, De Resmed hanteert een lekkage van 24 liter per minuut als normaal. Daarboven is er sprake van overmatige lekkage.

Een verwarmde slang bij jouw Resmed apap kan veel verschil uitmaken.

De Climate line kost circa 33 eur.

Let wel op dat je de juiste kiest.

Lees bij Tips en trucs eens het artikel over bevochtiging.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

8
Dank weer voor de info, Ruud. Ik had het verband tussen mondlekkage en bevochtiging/verwarming nog niet gelegd. Ik kijk het nog even aan en anders bel ik gewoon even met Vivisol.

Dank voor de complimenten, Fons. Ik heb bedacht dat als ik met de mondlekkage deze resultaten al behaal het vast goed gaat komen met mijn 'droommachine.' :)

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

9
Vraag 2 De Resmed meldt 0,3 OSAS en 0,4 CSAS. Betekent dit dat ik ook CSAS heb, of komt dit door de manier van meten van de Resmed?
Dat zou kunnen maar dat hoeft niet, want een cpap kan dat niet (goed) registreren. Als ik wakker lig en heel ontspannen ( en dus langzaam) ademhaal denkt mijn cpap (of sleepy head, waar ik hem mee uitlees) ook dat ik last van CSAS (of openairwayapneus) heb.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

11
74 l/m kan ook een zeer korte piek zijn geweest. Als je zelf uitleest zou je dit in de lekkage grafiek kunnen zien.

Als dit dus erg kort duurde en de rest van de nacht was er geen overmatige lekkage dan heb je nog steeds een lachende smiley.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

12
Zit nu op 17L/min met nog steeds een lachebekje. Ja, ik ben natuurlijk pas net bezig en heb van alles zitten proberen en moet nog wennen en zo, dus elke piek tikt nu zwaar aan op het gemiddelde. Maar ik denk dat ik toch maar zo'n verwarmde slang ga aanschaffen want vanochtend had ik weer een enorme 'dreuge bek', zoals ze dat hier noemen. ;)

0,3 AHI gemiddeld nu. Gaat verdacht goed... Ik voel me daarentegen verre van 'opgeknapt', maar dat is gezien de verhalen van anderen hier niet vreemd. Voorlopig dus maar cpappen en nathouden, dus.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

13
0,3 AHI gemiddeld nu. Gaat verdacht goed... Ik voel me daarentegen verre van 'opgeknapt', maar dat is gezien de verhalen van anderen hier niet vreemd. Voorlopig dus maar cpappen en nathouden, dus.
:lol:
Inderdaad... en het een beetje de tijd gunnen.
Mijn ahi was tot voor kort gemiddeld 4,9. Sinds kort ligt die gemiddeld rond de 1 waarvan de meesten alleen maar hyponeus en openairways zijn terwijl ik wakker lig. Het gekke is dat ik me nu pas echt moe en slaperig begin te voelen (ik slaap nog wel steeds te kort). Er komt amper iets uit mijn handen, zit te suffen boven mijn boeken... terwijl ik toen ik nog een ahi van rond de 30 had ik als een speer ging op 3 uurtjes slaap per nacht en alles aan leek te kunnen. En zelfs bij het slaaponderzoek beweerde niet moe te zijn ( terwijl de neuroloog liet zien dat ik zelfs als ik dacht dat ik wakker was, continu in en uit de slaap schoot). Kortom: ik mis de adrenaline die ik door de apneus produceerde.
Staat elders onder tips en trucs geloof ik een artikel van sandra houtenpen over apneu en hormonen. Heel verhelderend.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

14
Ja, ik lijk ook zo een type te zijn, Nic. Ik meldde ook weinig slaperigheid en ben gewend altijd maar door te gaan terwijl het allang niet meer ging. Dat gevoel van overdag te slapen ken ik wel. Ik vergeleek mijn toestand vaak met die in militaire dienst na een week in het veld met een gigantisch slaapgebrek. Bekaf, alles is wazig en je kan niet meer nadenken, maar toch maar doorgaan op veel boterhammen met ei en nog veel meer koffie van de chauffeur. En als ik dan eindelijk mocht slapen, lag ik klaarwakker in mijn slaapzak. Zo heb ik mij de afgelopen jaren vrijwel elke dag gevoeld. Maar ja, ik ging ervan uit dat ik depressief was met angstklachten en zo maar verder gezond, dus ik volgde alle 'activerings'-adviezen op van de GGZ. Niet inkakken, actief blijven, lichamelijke beweging, hardlooptherapie enzovoort. Wilde me niet laten kennen en er alles aan doen om 'eruit te komen'. Maar met OSAS schiet dat natuurlijk niet op.

Heb vandaag stiekem toch wat meer energie, al ben ik geestelijk nog steeds rommelig en wazig en het lijf voelt als een dweil. Er is dus toch wat verschil. Rustig aan doen en bijkomen denk ik maar, ook al ben ik dat helemaal niet gewend. Hopelijk komt het goed met de hormoonhuishouding. Gelukkig ben ik helemaal 'clean'; geen antidepressiva ed meer, alleen nog een Lyrica voor de nacht in uiterste noodgevallen. Drink vrijwel geen alcohol meer en zie er naar uit om straks weer te kunnen wandelen, fietsen en misschien zelfs sporten.

De meneer van Vivisol zei aan de telefoon dat een verwarmde slang niet zal helpen bij een droge mond en mondlekkage. Hmmm... Ik zet mijn droommachine nu op bevochtiging 8 en als het echt niet helpt bestel ik volgende week er toch een via de webshop. Baat het niet dan schaadt het niet, toch? ;)

PS Heb het artikel van mw Houtepen opgeslagen. Dank.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

15
Ik zou zeker een verwarmde slang aanschaffen. Het helpt echt, is meer comfortabel en ik vind het ook rustgevend.

Die meneer bij Vivisol zal waarschijnlijk niet met een cpap slapen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

16
Ja, die verwarmde slang helpt echt hoor! Alleen vind je de automatische instelling (bij de ResMed op 27 gr) een beetje te warm. Dan kun je de climate control op 'automatisch' zetten en dan zelf de temperatuur instellen.

Groet, Jil

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

17
De meneer van Vivisol zei aan de telefoon dat een verwarmde slang niet zal helpen bij een droge mond en mondlekkage. Hmmm... Ik zet mijn droommachine nu op bevochtiging 8 en als het echt niet helpt bestel ik volgende week er toch een via de webshop. Baat het niet dan schaadt het niet, toch? ;)
Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar sinds ik de verwarmde slang gebruik verbruikt mijn cpap-bevochtiger meer water. Dus conclusie de lucht die ik in adem is warmer en vochtiger dan voelt prettiger, ik heb minder last van korsten in mijn neus, mijn longen doen smorgens minder zeer. En toen ik hem laatst vanwege het warme weer dacht wel uit te kunnen zetten was mijn ahi prompt hoger en had ik smorgens een opgezette zere keel. Kortom: gewoon uitproberen. Ik heb zo;n universele ( en dus neit die hele duren) en ik vind hem zijn geld meer dan de kosten waard.

En je verhaal over alsmaar door gaan en alle adviezen van de GGZ op volgen herken ik. Ik loop ook bij de GGZ voor adhd ( waarvan het nu maar de vraag is of ik die heb). Ik was de meest hardwerkende cliënt die mijn psycholoog had... Aan de ene kant heeft dat er voor gezorgd dat ik ondanks de apneu 20 kilo afviel, mijn zoon bij zijn schoolwerk kon helpen, vriendinnetje van oudste zoon ( die thuis mishandeld werd) kon opvangen en mijn vrouw kon ondersteunen bij haar kankerbehandeling en passant ook nog studeerde. En dat is mooi want dat heeft me veel goeds gebracht... AAn de andere kant heeft het er ook voor gezorgd dat mijn fysieke klachten niet serieus werden genomen ( zowel niet door mezelf als door de behandelaars) en het veel langer als nodig heeft geduurd voordat de apneu werd ontdekt. Met mogelijk meer blijvende schade.

Nu ligt het accent van de behandeling op het vinden van een gezond evenwicht tussen hollen en stilstaan... en op het serieus nemen daarin van mijn lichamelijke signalen.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

18
Ik kijk het nog even aan met de droge mond. Bevochtiging op 8 zetten is niet fijn, want dat ademt zwaar. Mondlekkage zit nu op 7l/min, dus Ruud had gelijk. In het begin jaagt elke lekkage het gemiddelde op, dus niet te veel op letten.

Nic, jouw verhaal lijkt in veel opzichten op het mijne. Ik kreeg op een gegeven moment ook de diagnose ADHD (type 2, ADD dus), en heb zelfs Ritalin geprobeerd. Dat was helemaal niks voor mij en ik ging er erg slecht van slapen. Ben toen opgehouden met het ADHD-verhaal, want ik kreeg sterk het gevoel dat mij dingen werden aangepraat. Als je langere tijd een slechte concentratie hebt, scoor je direct hoog in het ADHD-onderzoek. Maar concentratieproblemen kunnen door zo veel dingen ontstaan, zoals OSAS dus. Ook door tijdelijke stress, trouwens. Ook ik kreeg te horen dat ik erg mijn best deed. Grappig. Dat was voor mij de aanleiding om van huisarts te switchen om het lichamelijke stuk beter te laten onderzoeken. Want als een psychiatrische therapie niet helpt, moet je realistisch zijn en er gewoon niet mee doorgaan. Je gaat tenslotte ook niet door met pillen slikken als ze niet helpen of zelfs averechts werken. Mijn hoofdbehandelaar bij de GGZ was het daar ook mee eens.

Ik hoop echt dat het voor jou binnenkort beter zal gaan. Ik wil je niets aanpraten, maar misschien is het verstandig om de hele zaak eens te herzien met je artsen en eerst maar eens die OSAS aan te pakken en daarvan bij te komen.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

19
Ik hoop echt dat het voor jou binnenkort beter zal gaan. Ik wil je niets aanpraten, maar misschien is het verstandig om de hele zaak eens te herzien met je artsen en eerst maar eens die OSAS aan te pakken en daarvan bij te komen.
Ik heb een dit jaar een nieuwe adhd-arts gekregen waarmee ik nu systematisch aan het uitzoeken welke factoren meespelen en hoe die op mijn slaap ingrijpen. Eentje die bereidt is naar mij te luisteren... en niet meteen het labeltje psychisch erop plakt. Het is een hele puzzel omdat er ook nog een andere slaapstoornis en een paar trauma's meespelen. Maar we zijn er in ieder geval uit dat de methylfenidaat niet de oorzaak van de apneus is en dat ik er juist beter op slaap en dat mijn ahi zelfs omlaag is gegaan sinds ik s avonds nog een extra dosis krijg. Nu is het alleen nog een kwestie van kijken hoe ik na twintig jaar leven op hazenslaapjes en adrenalinekicks weer nachten van een uur of 6 of 7 ga maken.

Re: Vragen na eerste nacht CPAP

20
Okee, nacht 5 achter de rug en het gaat bepaald niet van een leien dakje. Blijf erg vermoeid en gespannen.

Probleem is nog steeds de mondlekkage in het verloop van de nacht. Ik word dan wakker met veel druk in de mond en de lucht ontsnapt door de lippen. Kan het niet tegenhouden zonder inspanning. Heel vervelend, want ik kan zo totaal niet ontspannen of uitrusten.

In verband hiermee een vraag over de auto-stand, want wat doet de pap nu eigenlijk? Ik weet dat hij staat ingesteld op 4 tot 8 en het display geeft 7,9 aan. Is die druk niet te hoog? Mijn AHI ligt nu op 0,6 en mondlekkage is 16l/min. Iemand ideeën?

bvd,
Julius