korter slapen door cpap

1
Hallo allemaal, even een rondvraag. : Zou het zo zijn dat je als cpap-slaper korter slaapt dan gewoonlijk omdat je altijd verzekerd bent van verse zuurstof en misschien sneller hersteld ? Ruud,jij als vraagbaak ? Ik slaap gemiddeld 6.30 uur.. Hoeveel uur slapen jullie gemiddeld ? groet van Bastiaan

Re: korter slapen door cpap

2
Bas, zelf slaap ik vaak zo tussen 6 en 6,5 uur.

Vaak is het zo dat ik gewoon automatisch wakker wordt zonder de wekker te moeten zetten. Ik wou dat het anders was. Door tientallen jaren te ontkennen dat slaap belangrijk voor je is en daardoor laat naar bed en om zes uur weer op te staan heb ik dit ritme aan mijzelf te danken.

Nu 'probeer' ik om 10h30 mijn bed op te zoeken om te trachten het slaappatroon van 6 - 6,5 uur te verlengen. Meestal toch weer na die tijd wakker, maar dan kan ik nog 1,5 proberen verder te slapen.

Geen licht aan bij het naar het toilet gaan en dan weer mijn bed in.

Ik lees hier en bij het FB AV account dat dit korte slapen zeer vaak voorkomt.

Ik slaap sinds deze week met de sleep cycle alarm clock app van Northern AB en daar zie ik tenminste hoe ik slaap.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: korter slapen door cpap

3
Ja hoor.
Heb ik ook.
In het begin werd ik zo rond 4-5 uur wakker.
Dat is gelukkig wel wat later geworden.Rond zessen.

Mijn tellertje staat dan op 7,1 uur.
Zelden meer, bijna nooit minder.
Voor de behandeling kon ik wel 13 uur slapen.
En dan was ik nog moe.

Ga maar na.
Voorheen moest je lichaam het hebben van kwantiteit.
Nu krijgt het kwaliteit .

Eigenlijk heel logisch.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: korter slapen door cpap

4
Bij mij wel ; ik ging van een dikke acht, bijna negen uur, naar een kleine 6 a hooguit 7 uur, maar van zodanige kwaliteit dat ik er beduidend uitgeruster van ben dan vroeger van een nacht van 8 uur PLUS een middagslaap"je" van 2-4 uur.
Het nadeel is dat ik daardoor nu een soort 23-uurs-ritme heb, en HEEL erg moet zorgen dat ik niet te vroeg naar bed ga, om niet elke dag een uur eerder wakker te worden ;-) . Ik moet het ECHT tot 11 uur vol zien te houden en proberen nog even te lezen, dan red ik het vaak nét tot zes, maar vaak ben ik ook om 5 uur al klaarwakker. (En dus 's avonds eerder moe :lol:). En als ik erg druk ben en 's middags toch even ga liggen, slaap ik nooit meer dan een uur.

Re: korter slapen door cpap

5
Ruud, Waarom zou je perse langer willen slapen? Blijkbaar word je automatisch wakker na 6 a 7 uur slaap omdat je gewoon uitgelapen bent. Menno, idd het gaat volgens mij om de kwaliteit van de slaap en niet de hoeveelheid uren. Als je 8,9,10 of meer uren slaapt is er volgens mij wel iets mis met je herstel..

Re: korter slapen door cpap

8
Menno, valt je hier dan wat op? Heb het zelf geplaatst in het FB AV account en werd er door een ander op gewezen.

Moest er zelf hard om [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile]

Een apparaat die wel zijn werk doet, maar dit deels kan doen is de F&P ICON +. Ook de Devilbiss kan dit deels doen. Voorheen had je de Weinmann, nu de Prisma van Heineken & Lowenstein, de Hoffrichter Point2, de Philips Respironics System One, de Dreamstation van Philips Respironics, de Resmed S9, de Resmed AirSense 10 en ik kan nog wel een paar merken meer noemen.


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: korter slapen door cpap

10
De bedoeling van jouw tekst, Ruud, is voor mij volkomen duister. Geen idee waar je het over hebt :shock: .

Wat betreft het korte slapen:ja, ik heb het ook. Haal zelden meer dan een uur of 7 terwijl ik voorheen met gemak 10 uur aan kon. Toch heb ik wel degelijk behoefte aan meer slaap (rust). IK voel me nog steeds nooit echt fit of uitgerust, al kan ik inmiddels wel meer aan.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: korter slapen door cpap

11
Dan viel het dus jullie ook niet op: " nu de Prisma van Heineken & Lowenstein"

Mijn autocorrectie van de telefoon maakte van Heinen & Lowenstein bovenstaande tekst.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: korter slapen door cpap

12
Owww.
Ja, dat had ik wel gezien.
Maar ik ken al die merken niet, joh.
Wist ik veel?
Vond het wel een gekke naam, maar er zijn meer hondjes die Fikkie heten, nietwaar?
Enne, van Heineken ga ik óók heel goed slapen. :mrgreen:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: korter slapen door cpap

14
Agnes-HAM schreef:De bedoeling van jouw tekst, Ruud, is voor mij volkomen duister. Geen idee waar je het over hebt :shock: .

Wat betreft het korte slapen:ja, ik heb het ook. Haal zelden meer dan een uur of 7 terwijl ik voorheen met gemak 10 uur aan kon. Toch heb ik wel degelijk behoefte aan meer slaap (rust). IK voel me nog steeds nooit echt fit of uitgerust, al kan ik inmiddels wel meer aan.
Voor mij hetzelfde Agnes-Ham @, Ik gebruik de cpap nu 2 jaar met een gemiddelde van 6.5 uur/1.9 AHI . maar idd het echte uitgeruste en fitte gevoel [vooral in het hoofd ] heb ik ook nog steeds niet.. en dat valt me wel tegen. groet van Bas

Re: korter slapen door cpap

16
Adam66 schreef:Hoi allemaal en het is fijn om te horen dat je algemeen korter slaap omdat de kwaliteit van de slaap omhoog gaat, zelf ben ik sinds donderdag, 15 september 2018, ook bij de Philips dreamteam en moet fftjes wennen.
En Agnes-HAM misschien ben jij introvert, net als ik en krijgen teveel prikkels door je werk dus om zeker te zijn neem een / de test.

https://www.16personalities.com/nl/persoonlijkheidstest
Daar hoef ik geen test voor te doen Adam :), absoluut teveel prikkels door de dag heen, en helaas, niet alleen op mijn werk. Of dat komt doordat ik introvert ben weet ik niet, dat ik er last van heb wel.

Groeten,
Agnes

Toch de test even gedaan, want nieuwsgierig 8) . Toch bijzonder hoe raak dan zo'n typering kan zijn. Verbazend.
Laatst gewijzigd door Agnes-HAM op 17 nov 2018, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP