Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

1
Hallo allemaal...

Zodra je hoort dat je een flinke apneu hebt heb je meteen een vervoersprobleem voor woon-werk bijvoorbeeld.
Of je hele sociale leven gaat op de helling omdat je daarvoor de auto gebruikt omdat daar materialen voor nodig zijn die niet meer in het ov passen (als je drummer bent bijvoorbeeld).

Ik lees wel het e.e.a over de 15 stops-grens voor personenauto's, voor beroepsverkeer ligt dat hoger.

Maar hoe zit het met de elektrische fiets, de elektrische fiets met blauw plaatje en de snorfiets?
Een snorfiets mag maximaal 25 km/uur, een beetje wielrenner gaat daar gewoon voorbij. Mag daar je dan wel op rijden van het CBR?

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

2
Beste Tamme,

Allereerst even een praktisch punt. Wettelijk ben je niet verplicht om iets bij het CBR te melden. Dit zal dus een arts ook niet doen.
Het CBR weet in principe van niks.
De vraag is echter of het verstandig is om te rijden? Dit voel je zelf het beste. Het wordt daarom ook 2 maanden (uitzondering beroepschauffeur) afgeraden om te rijden.

Liever je verantwoordelijkheid nemen en niet rijden (als het niet gaat dus) i.p.v. wel rijden en je veroorzaakt een ongeval met alle gevolgen van dien.

Ikzelf heb bijna 2 jaar zonder auto gezeten. In het begin is dit heel erg wennen. We zijn ook zo gewend om voor elk wissewasje een auto te pakken terwijl dit lang niet altijd nodig is.
Kijk naar praktische oplossingen als meerijden/ov enz. Tja, met een drumstel wordt dit wel wat lastiger, maar ook daarin zijn vast wel oplossingen te verzinnen.

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

3
Je bent niets echt verplicht, maar strikt genomen zou niemand die te moe is om te rijden - om welke reden dan ook - aan het verkeer deel moeten nemen met een voertuig, zeker niet als dat meer schade aan kan richten dan pakweg een fiets. Het wordt wel sterk afgeraden om te rijden, maar als ik naar mezelf kijk, ben ik nooit te moe geweest om te rijden en de keren dat ik dat wel was, piekerde ik er ook niet over om achter het stuur te kruipen. Dat doe ik nog stééds 's avonds bij voorkeur niet. (Terwijl ik het inmiddels wel weer mag).

Ik denk dat als je inderdaad te moe bent, het toch een poosje leunen op je sociale cirkel wordt en veel meerijden tot je weer boven Jan bent. Dat is beroerd, maar laten we wel wezen, het is ook geen griepje wat je hebt.....

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

4
Nou, het rare is dat ik geen last heb van vermoeidheidsverschijnselen in de auto, ook mijn omgeving kent mij niet als slaperig of futloos. Ik wist wel dat ik snurkte en af en toe stops had en ben daarom het onderzoek preventief ingegaan. Als ik dat onderzoek niet had gedaan, had ik niet eens kunnen vermoeden dat er een hoge score uit zou kunnen komen. Ik heb ook twijfels of het onderzoek wel klopt en of ik niet de meting van iemand anders heb gekregen of iets dergelijks omdat ik mijn conditie overdag niet kan rijmen met die score. Maar er staat nu eenmaal in die computer een hoog stop-cijfer. En op basis van het cijfer zegt het CBR en de verzekeraar iets, of nou het relevant is of niet. Ook al krijg je een ongeluk omdat er een eend oversteekt of omdat er sneeuw op de weg ligt en ben je helemaal niet moe. Dat is zo vreemd. Ze kunnen niet zien of een ongeval door oorzaak apneu of oorzaak glad wegdek of overstekende eend komt, dus ze gaan uit van oorzaak apneu. Die redenering klopt niet, natuurlijk, maar we hebben het nakijken.

Er onstaat een vervoersprobleem en gezien de niet rand-stedelijke woon-werk locaties gaan de 5-werkdaagse-reistijden onacceptabel oplopen als het met het ov moet, zonder ov-vertragingen gaat dat naar de 2 uur enkele reis omdat bussen de toeristische route nemen. (Als je bedenkt waar je dan met auto had kunnen zijn inmiddels...). Daarom ben ik op zoek naar een alternatief voor een alternatieve route. Fietsen is echt te ver, carpoolen is niet mogelijk, maar na enig zoeken heb ik nog niets kunnen vinden over snorfietsen of bromfietsen of wat dan wel kan. En wat wel kan, dat is nu juist voor ons apneu-gevallen die in oplossingen willen denken. Ik heb nog geen zin om in scootmobiel te gaan zitten en mezelf af te schrijven.

Voor mn sociale leven heeft dit een grote impact, lees; ligt plat, omdat ik daarvoor echt een auto nodig heb, gezien benodigde transport van materialen. Los daarvan gaat het OV zoveel tijd van de dag opeten, dat het niet meer combineerbaar is met een activiteit buiten de deur 's avonds na je werk als je er ook weer op tijd in moet liggen.

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

6
De vrijblijvendheid ten opzichte van het melden van slaapneu aan het CBR geldt alleen voor een behandelde apneu met een AHI dat minstens twee maanden lager is dan 15. Een onbehandelde slaapapneu hoef je weliswaar eveneens niet te melden, maar je hebt dan wel een medisch rijverbod waar je je aan dient te houden in verband met juridische aansprakelijkheid. Als jij dan toch brokken maakt (met eventuele dodelijke afloop), is rijden met een onbehandelde slaapapneu echt niet vrijblijvend meer. Jouw verzekeraar keert namelijk niets uit zonder je medisch dossier in te mogen zien. Het is dan óf jij geeft toestemming, óf ze nemen je zaak niet in eens in behandeling. En dat verhaal komt automatisch bij justitie terecht.

Pas alsjeblieft op met (adviezen over) deze materie.

Groeten,
Julius

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

7
Maar dan komt voor mij het dilemma : hoe zit dat dat als je ernstige apneu hebt, erg genoeg om niet te mogen rijden (en helaas luistert niet iedereen wat dat aangaat naar zijn lichaam) , maar je WEET het nog helemaal niet ? DAT is toch doorgaans de fase waarin de meeste ongelukken gebeuren ?

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

8
Als je niet weet dat je slaapapneu hebt, staat dat ook niet in je medisch dossier en heb je ook geen medisch rijverbod. Niemand weet er dan van, dus in feite bestaat het niet (maar dat is voer voor filosofen).

Het is heel simpel: als jouw arts zegt dat je niet mag rijden, doe dat dan niet. Als je twijfelt, vraag er dan naar.

Groeten,
Julius

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

10
L33ntje schreef:Dat lijkt me een prima richtlijn.
Naast het wellicht nog belangrijkere "als je te moe bent om te rijden, doe het dan niet". ;-)
Dat lijkt me sowieso evident. Ik zal jou verklappen dat ik nooit een rijbewijs gehaald heb omdat ik intuïtief aanvoelde dat autorijden voor mij geen goed idee was. Ik moe(s)t zelfs lopend of fietsend al opletten dat ik niet onder een auto beland(de). Kun je zien wat de diagnose slaapapneu na 30 jaar allemaal nog kan ophelderen.

Groeten,
Julius

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

12
Jools schreef:Als je niet weet dat je slaapapneu hebt, staat dat ook niet in je medisch dossier en heb je ook geen medisch rijverbod. Niemand weet er dan van, dus in feite bestaat het niet (maar dat is voer voor filosofen).

Het is heel simpel: als jouw arts zegt dat je niet mag rijden, doe dat dan niet. Als je twijfelt, vraag er dan naar.

Groeten,
Julius
Dat is raar he. Als er wel iets in je dossier staat en als er onverhoopt iets mocht gebeuren, en niemand maakt met opzet brokken, dus het is altijd per ongeluk, moet dat medisch dossier open, anders doet de verzekeraar niets. Maar het lijkt erop dat ze hiermee het medisch geheim forceren. Kan dat zo maar? Weten mensen dit wel?

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

13
Ben een beetje verder:

De rijbewijscategorieën voor motorvoertuigen zijn:
rijbewijs A, A1 en A2 - motor;
rijbewijs AM - bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets en brommobiel; <--------------------------- mag dit met OSAS?
rijbewijs B - personenauto;
rijbewijs BE (en rijbewijs B+ code 96) - personenauto met aanhangwagen;
rijbewijs C - vrachtwagen;
rijbewijs CE - vrachtwagen met aanhanger;
rijbewijs C1 – ‘lichte’ vrachtwagen (gewicht tussen 3.500-7.500 kilo);
rijbewijs C1E - vrachtwagen (categorie C1) met aanhangwagen;
rijbewijs D - bus voor personenvervoer van meer dan 8 personen;
rijbewijs DE- bus met aanhanger;
rijbewijs D1 – ‘kleine’ bus (tussen 8-16 personen exclusief bestuurder);
rijbewijs D1E- 'kleine' bus (categorie D1) met aanhangwagen;
rijbewijs T - Trekkerrijbewijs.



Het CBR werkt met iets dat de Regeling eisen geschiktheid 2000 heet
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2016-07-07

Daar staat:
>
1 In deze regeling wordt verstaan onder:
a. groep 1: rijbewijzen van de categorieën A1, A2, A, B, B+ E en T;
b. groep 2: rijbewijzen van de categorieën C, C1, CE, C1E, D, D1, DE en D1E.
2 Voor de toepassing van deze regeling wordt categorie B+code 96 gelijkgesteld met categorie BE.
<

Dus AM staat daar niet bij.

>
7.3. Slaapstoornissen
7.3.1. Obstructief slaapapnoesyndroom
7.3.1.1. Rijbewijzen van groep 1 (auto,motor, traktor)

Personen met obstructief slaapapnoesyndroom (OSAS) kunnen geschikt worden verklaard als op basis van een specialistisch rapport blijkt dat gedurende ten minste twee opeenvolgende maanden adequate behandeling plaatsvindt. Onder adequate behandeling wordt in dit verband verstaan: een Apneu-Hypopneu-Index (AHI) van kleiner dan 15 per uur, beoordeeld door een specialist met ervaring op het gebied van slaapgerelateerde stoornissen. Voor personen met hypertensie geldt tevens paragraaf 5.3.

Als de specialist ondanks de adequate behandeling blijft twijfelen aan de rijgeschiktheid kan het CBR voor een juiste oordeelsvorming zonodig de deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid (van de desbetreffende afdeling van het CBR) inschakelen om de geschiktheid vast te stellen. Het CBR heeft hiervoor een uitvoerig protocol.

De geschiktheidtermijn is de eerste keer een jaar. Indien uit een specialistisch rapport vervolgens een blijvende adequate behandeling blijkt, is de maximale geschiktheidtermijn drie jaar.


7.3.1.2. Rijbewijzen van groep 2 (vrachtwagens en bussen)

Personen met obstructief slaapapnoesyndroom (OSAS) kunnen geschikt worden verklaard als op basis van een specialistisch rapport blijkt dat gedurende ten minste drie opeenvolgende maanden adequate behandeling plaatsvindt. Onder adequate behandeling wordt in dit verband verstaan: een Apneu-Hypopneu-Index (AHI) van kleiner dan 15 per uur, beoordeeld door een specialist met ervaring op het gebied van slaapgerelateerde stoornissen. Voor personen met hypertensie geldt tevens paragraaf 5.3.

Als de specialist ondanks de adequate behandeling blijft twijfelen aan de rijgeschiktheid kan het CBR voor een juiste oordeelsvorming zonodig de deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid (van de desbetreffende afdeling van het CBR) inschakelen om de geschiktheid vast te stellen. Het CBR heeft hiervoor een uitvoerig protocol.

De geschiktheidtermijn is maximaal een jaar.
<

Het lijkt, lijkt, want Am staat er niet bij, er dus op dat bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets en brommobiel met OSAS mag.
Natuurlijk wil je gewoon van je OSAS af, maar je moet wel die maanden van behandeling/observatie door of overbruggen.

Tot zover het CBR en de wet.
Maar hoe zit dat met de verzekeraars? Volgen die het CBR?
Laatst gewijzigd door Tamme op 25 nov 2016, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

14
Tamme schreef:
Jools schreef:Als je niet weet dat je slaapapneu hebt, staat dat ook niet in je medisch dossier en heb je ook geen medisch rijverbod. Niemand weet er dan van, dus in feite bestaat het niet (maar dat is voer voor filosofen).

Het is heel simpel: als jouw arts zegt dat je niet mag rijden, doe dat dan niet. Als je twijfelt, vraag er dan naar.

Groeten,
Julius
Dat is raar he. Als er wel iets in je dossier staat en als er onverhoopt iets mocht gebeuren, en niemand maakt met opzet brokken, dus het is altijd per ongeluk, moet dat medisch dossier open, anders doet de verzekeraar niets. Maar het lijkt erop dat ze hiermee het medisch geheim forceren. Kan dat zo maar? Weten mensen dit wel?
Voor zover ik weet moet daar wel een aanleiding voor zijn. Ze zullen heus je dossier niet lichten voor wat blikschade.

Groeten,
Julius

Re: Waar mag je mee rijden? Snorfiets?

15
Jools schreef:
Tamme schreef:
Jools schreef:Als je niet weet dat je slaapapneu hebt, staat dat ook niet in je medisch dossier en heb je ook geen medisch rijverbod. Niemand weet er dan van, dus in feite bestaat het niet (maar dat is voer voor filosofen).

Het is heel simpel: als jouw arts zegt dat je niet mag rijden, doe dat dan niet. Als je twijfelt, vraag er dan naar.

Groeten,
Julius
Dat is raar he. Als er wel iets in je dossier staat en als er onverhoopt iets mocht gebeuren, en niemand maakt met opzet brokken, dus het is altijd per ongeluk, moet dat medisch dossier open, anders doet de verzekeraar niets. Maar het lijkt erop dat ze hiermee het medisch geheim forceren. Kan dat zo maar? Weten mensen dit wel?
Voor zover ik weet moet daar wel een aanleiding voor zijn. Ze zullen heus je dossier niet lichten voor wat blikschade.

Groeten,
Julius
Maar het is wel een glijdende schaal en grijs lijkt het . Zo'n verzekeraar kan gewoon het mes je op je keel zetten, je dwingen het medisch geheim los te laten omdat ze zoek willen naar redenen om niet te hoeven uitkeren. Ook al is de WA bedacht om slachtoffers niet in de kou te laten staan. En, in dat medisch dossier daar staan misschien ook zaken in die helemaal niets met een oorzaak van een ongeval te maken hoeven hebben, maar die je tussen je huisarts en jou wil houden. Maar als het schade bedrag maar groot genoeg is, moet je wel.

Met andere woorden, we hebben een medisch geheim in Nederland, dat vinden we heel belangrijk, maar als er per ongeluk iets misgaat, en niemand maakt met opzet een ongeluk (lekke band, overstekend eendje, gejengel op de achterbank, ijzel), dan heb je geen keus om je privacy op te geven, tenzij je milionair bent of zo. Daar wringt toch iets. Hebben die verzekeraars eigenlijk wel een medische geheimhoudingplicht? Maar dit is een ander onderwerp misschien.