Gediagnoseerd met ernstige apneu

1
Zoals ook in mijn voorstel topic duidelijk was ben ik afgelopen donderdag gediagnoseerd met ernstige apneu en krijg ik aankomende vrijdag van Vivisol in het ziekenhuis een CPAP apparaat;

Even wat korte vragen nadat ik alle paperassen heb gelezen (ook al weet ik de medewerker van Vivisol kan vragen hoe en wat volgende week, op de eerste pagina stond zelf een verwijzing naar dit forum en ik wil graag goed voorbereid zijn);

Ik heb Vivisol al gebeld en krijg de Resmed Airsense 10;

Daar zit een compartiment in voor water i.v.m. het bevochtingen
Ik heb daar wat vragen over, namelijk;

Gebruiken jullie gedestilleerd water? Ik ben van plan om dat ter voorbereiding aan te schaffen.

Ik heb hooikoorts (en div. allergieën die de neus treffen) en mijn neus is vrijwel het hele jaar of verstopt of is geïrriteerd (neusslijmvliezen).

Is er een specifiek masker welke jullie aanbevolen?

Verder heb ik thuis een airco met (pollenfilter) welke regelmatig met zwoele nachten of benauwde momenten aanstaan (in de slaapkamer).
Heeft dit nog een (nadelig) effect op het CPAP apparaat?

Ik las ook zaken zoals een verwarmde slang, hoe zit dit met vergoedingen (Zorgverzekeraar)?

Weet iemand een kort lijstje voor zaken die niet vergoed worden maar in wezen wel noodzakelijk zijn?

Dit is zo op het moment wat ik kan bedenken op dit tijdstip. Ongetwijfeld zijn er nog meer dingen, maar voorlopig ben ik benieuwd naar reacties op deze vragen ;)

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

2
Roelie,

Ik maak gewoon gebruik van kraan water.

Als er kalk mocht ontstaan, dan is dit met een beetje schoonmaak azijn zo opgelost vermengd met warm water.

Je kunt om een speciaal filter voor pollen bij je leverancier vragen.

Een verwarmde slang aanschaffen is voor eigen rekening kost circa €33

Zelf gebruik ik een neusdoppen masker.

Ben daar zeer content mee.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

5
Even een korte vraag. Ik heb alles mee naar huis gekregen. De ResMed Airsense 10 Elite met een AirFit p10 neusdoppenmasker.
En vanmiddag bij de test met Vivisol ging alles goed. Dus nu zei ze probeer maar even kort 20 minuten als je tv kijkt om te zien of je de druk aankan.

Alleen krijg ik het plastic gedeelte aan het einde van de P10 er niet af zodat ie op de ResMed aan de achterkant kan.

Iemand die weet hoe dat moet?

EDIT: nevermind er moest nog een stuk slang aan.... :roll:

Ik begin met een druk van 8.

Maar voor het inslapen begin ik met 5 richting me slaap naar een 8.

Ben benieuwd vannacht. :)

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

6
Ha, die Roelie. Ik zag het al helemaal voor mij, Roelie die letterlijk met het masker aan de achterkant van de cpap ligt. [bigsmile] [bigsmile]

Gelukkig heb je de slang nog gevonden.

De verwarmde slang moet jezelf aanschaffen. Die kan er maar op 1 manier op. Kost circa €33

S6 vannacht.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

7
Hahaha.. Nou ik ben wel een paar keer wakker geworden. Geen last van ochtendhoofdpijn. Alleen wel heel erg moe. Vooral veel gapen dat deed ik nooit.
Ahi is 0,6

Dus ik zet gewoon door en ben benieuwd hoe het verder gaat.

Sent from my Samsung Galaxy Note using Tapatalk

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

12
Roelie,

https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 40&t=10646

Een verwarmde slang kan dit verhelpen.

Het geeft meer comfort en je kunt er waarschijnlijk ook iets langer door slapen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

14
Roelie, in de Auto stand van de temperatuur instelling, wordt de temperatuur op 27 graden Celsius gesteld. In deze stand samen met de Climate control op Auto wordt alles geregeld door de Resmed. Er wordt dan vrijwel geen condens in de slang en masker gegenereerd.

De temperatuur van de slang kan ook handmatig tussen 16 en 30 graden Celsius worden ingesteld.

De temperatuur van de lucht moet via de slijmvliezen worden verhoogd naar 37 graden Celsius. Dus als de toegevoerde lucht al zo 27 graden is dan hoeven de slijmvliezen minder te werken. Dus hoe koeler de lucht, des te meer werken de slijmvliezen en daardoor een drogere mond, neus en keel.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

19
Of een verwarmde slang tegen tandpijn werkt dat weet ik niet.

Een bloedneus treedt wel vaker op zeker als de lucht te koel is. Zelf heb ik met neusdoppen zo 3 keer een bloedneus gehad. Meer in het begin.

Een verwarmde slang geeft meer comfort en heb sindsdien geen last meer van een bloedneus.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gediagnoseerd met ernstige apneu

20
Ik heb gisteren mijn verwarmde slang binnen gehad. Ik ga hem vanavond of morgen even uitproberen en zien wat dan me brengt.
Vandaag ook de wekelijkse schoonmaakroutine gehad.

Nog tips m.b.t. het schoonmaken? Ik ben bang dat je van die afwasmiddel alleen zo een zeepgeur in de slang krijgt en daar houd ik niet zo van.

Verder vorig weekend had ik meer energie. Maar afgelopen week is een drama. Het klinkt gek, maar het lijkt alsof ik nog minder energie heb dan voorheen, is dat normaal?
Ik ga gewoon keihard door dat wel, maar het is op het moment echt wel even moeilijk.