De druk kan bepaald worden op twee manieren. Titratie via meting met een Apap. Hier wordt gedurende een bepaalde periode met een variabele druk gekeken welke druk als noodzakelijke druk nodig is. Vrijwel elke machine heeft een 90 of 95 procent instelling. Na die bepaalde periode kijkt men bij uitlezing wat er bij die instelling staat vermeldt. Stel variabele druk 4 - 12 cmh2o, druk bij 90 of 95 procent 8 cmh2o. Dan zal men een cpap zo rond de 8 cmh2o worden ingesteld, want bij die druk wordt dan 90 tot 95 % van de apneus onderdrukt.
Soms wordt de druk bepaald Door een split -night Dan krijg je een slaaponderzoek om te bepalen of je apneu hebt. En zo ja, krijg je de 2e helft van de nacht een cpap. In het slaap laboratorium kunnen ze deze op afstand bedienen. Ze voeren dan de druk langzaam op tot die druk bereikt is dat ( bijna) alle apneus doorgeblazen worden. Dit is veel nauwkeuriger dan het opmeten van de nekomvang
De Nekformule is inderdaad de tweede manier.
Ik heb deze formule gevonden.
Pressure = -5.12 + (0.13*BMI) + (0.16*Nekomvang) + (0.04*AHI)
De ahi is hier de AHI gemeten tijdens de slaaptest. Nekomvang in cm. Bmi is Lichaamsgewicht in kg gedeeld door Lichaamslengte in meters, uitkomst nog een keer delen door Lichaamslengte in meters. Dus gewicht 102 kg / 1,90 'm /1,90 'm = Bmi 28,25 Stel nek omvang 48 cm en ahi is 28 per uur dan is de druk 7,35 ofwel 7,4 cmh2o
Ik heb de Nekformule even op mijzelf losgelaten. Gewicht 102 kg. Lengte 1,9 m AHI is 16 per uur bij slaaptest. Nekomvang 45 cm. Dan kom ik uit op een druk van afgerond 6,4 cmh2o en ik slaap met een druk van 7,4 cmh2o, dus dat klopt aardig wat Harks37 in zijn Bericht op het Apneu Forum verteld. Mijn AHI jaargemiddelde = 2,4 per uur.
http://vps10.server7.firstfind.nl/forum ... 4c#p111481
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... _osas.html
Bij het Resmed Airfit P10 masker horen twee clipjes daarmee kun je de banden mee verkorten als deze zijn uitgerekt.
Als de lekkages langdurig achter elkaar duren voor langere tijd dan kan de AHI niet goed worden gemeten. Dus de AHI kan ook hoger zijn geweest.
In de Resmed AirSense 10 heb je daar het masker type op kussentjes ingesteld? Kan het ook zo zijn dat je mond open valt tijdens de slaap of maak je al gebruik van een kinband? Je geeft aan een kurkdroge mond. Dit duidt namelijk op slapen met geopende mond. De druk iets hoger instellen kan de mond gesloten houden tijdens de slaap.
Jij hebt de Elite, dit is een cpap. Je kunt hier alleen een vaste druk mee instellen, geen variabele. Dus kijken in SleepyHead naar de 90 of 95 % instelling heeft geen nut.
Een te lage druk kan het ademhalen door het neusdoppen masker bemoeilijken en benauwd maken. Je mond kan tijdens het slapen open vallen. Een te hoge druk kan het uitademen weer bemoeilijken. Daarvoor is dan de EPR functie voor in het leven geroepen. Te bereiken via het medisch menu. Ook kan een te hoge druk lekkage veroorzaken via neus en de mond en het kan ook centraal Apneu en Centraal Hypopneu uitlokken. Een juist ingestelde druk kan de mond automatisch gesloten houden. Lukt dit niet dan kun je de Ruby Chinstrap adjustable 9 aan je leverancier vragen om dit openen tegen te gaan.
Groet RuudJ