3 weken onderweg update

1
Ben nu zo'n 3 weken bezig en vandaag weer langs geweest bij Vivisol om te kijken hoe het gaat en de nodige aanpassingen te doen.

Gem. AHI zit nu op ruim 4, kom van 66 dus prima. :D
Druk van 8 naar 9, kijken of we de AHI 0 kunnen bereiken.
Verder heb ik de RM Mirage FX ingeleverd, was te klein, drukte steeds minimaal 1 neusvleugel dicht.
Grotere masker waren niet diep genoeg, puntje van mijn neus steeds tegen de kap aan.
Dus nu, was ook de wens, over op de RM Airfit P10 (M) neusdoppen. Het testpassen gaf een prima gevoel, uitademen gaat wat zwaarder, maar ik denk wel dat het 's nachts wat makkelijker gaat worden.

Dan de kwestie: "Hoe voel ik me."
Dat is wisselend. De eerste dagen euforisch, meer fut, meer energie, maar de laatste 7 dagen toch weer moe. Fysiek valt wel mee maar vooral geestelijke inspanning is lastig. Als ik al wat meer werk (kantoor) dan de overeengekomen 4 a 5u per dag verneem ik dat 's avonds direct en doe ik dat meer dagen (ben nogal eigenwijs.. :twisted: ) dan val ik ook zomaar weer een dag uit. Kortom, mijn lichaam heeft nog werk aan de winkel.

Sleepyhead data:
Therapie trouw: 94% 8)
AHI 30dgn: 4.86
OA: 3.2
H: 1.57
CA: 0.09
CSR 0.29
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK

Re: 3 weken onderweg update

2
Willem, je kunt ook nog je EPR functie van de Resmed AirSense 10 gebruiken.

Dit helpt het uitademen makkelijker te maken tegen de ingestelde inademing druk in.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 3 weken onderweg update

4
Willem, de EPR is een mogelijkheid om de uitademing druk te verlagen tov de inademing druk.

Bij jou is de inademing druk nu ingesteld op 9 cmh2o, was eerst 8 cmh2o.

De EPR kan maximaal 3 cmh2o zijn. Dus dit kan dan geen 4 zijn.

Met een druk van 8 cmh2o kan dit dus 5 cmh2o zijn en bij een druk van 9 cmh2o kan dit dus 6 cmh2o zijn.

Bedoel je met het verhogen van 3 naar 4 misschien de bevochtiger?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 3 weken onderweg update - na een extra maand

6
Ok, we zijn nu ruim een maand verder. volgende week naar de longarts, met de huidige waardes krijg ik dan in ieder geval weer toestemming om achter het stuur te gaan. Dat maakt de wereld weer groter, afhankelijkheid is ook niet alles.

Inmiddels heb ik de EPR uitgezet en ik merk dat hierdoor de AHI structureel is gedaald.
Na de laatste drukverhoging naar 9 cmWK (11 mei) heb ik 11 dagen met EPR geslapen, AHI 4.49, daarna 6 dagen zonder (AHI 3.68) daarna weer weekje met EPR als benchmark, AHI 7.69, nu ruim 2 weken zonder en de AHI op 3.71. Lijkt een positief effect te hebben en houden dit dus even vol.

Kortom, ik mag niet klagen (behalve dat ik 4 kilo ben aangekomen waar er eigenlijk 5 af hadden gemoeten... :oops: )

Wat opvalt:
Is het effect van een (minder gezonde) snack in de avonduren, nu met WK voetbal is hier een groter risico op, dit lijkt tot een (substantieel) hogere AHI te leiden. Gezien de vorige constatering zal ik niet teveel experimenteren. :wink:
Ik werk momenteel +/- 50%, veel beeldscherm/denkwerk/telefoon en merk dat dit behoorlijk inspannend is en nog lastig vol te houden. Een intensieve dag leidt ook tot hogere AHI's.

Cijfertjes sinds de start:
Gemiddeld aantal uren per nacht: 07:36
Therapietrouw: 98%
AHI: 4.41
Obstructieve apneu (OA) index: 2.67
Hypopneu (H) index: 1.40
Open luchtweg of Centrale apneu (CA) index: 0.33
Tijd in Cheyne Stokes Ademhaling (CSR): 0.08%
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK

Re: 3 weken onderweg update

7
Knap Willem. Zo zie je dus dat een druk verlaging bij het uitademen tot een hogere ahi kan leiden, net zoals werkdruk/stress trouwens.

Van 66 per uur naar zo 3 à 4 is netjes.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar