Vraag over benauwdheid

1
Ik gebruik sinds 2 nachten een cpap. Heb een AirSense 10 autoset met een neusmasker (Mirage FX for her). Druk staat op 9,38, wordt vanaf 4 of 5 opgebouwd (slecht maar ik weet het even niet uit mijn hoofd). Ik slaap op mijn zij (waar ik al tips over kussens over heb gelezen ivm lekkage waardoor ik nu mijn masker te strak zet om die lekkage te voorkomen). Ik heb ook een bevochtiger, deze staat op 4.

Afgelopen nacht werd ik benauwd wakker. Het raam was dicht (het had geonweerd waar ik een vreselijke hekel aan heb). Na het raam weer open te hebben gedaan, het apparaat uit en weer, heb ik na even zitten op het bed weer rustig kunnen slapen. Maar nu heb ik het de hele dag al een beetje benauwd. Ik ben voor iets totaal anders op de huisartsenpost geweest vandaag (een vermoedelijke tekenbeet vrijdag). Daar dit ook benoemd maar er werd eigenlijk nauwelijks op gereageerd. Heeft een van jullie hier ervaring mee (de benauwdheid overdag) en tips hiervoor? Of moet ik morgen toch maar weer aan de bel trekken bij de huisarts?

Nog ter info nacht 1 bijna acht uur met cpap (AHI 5,5) en nacht 2, 9 uur en drie kwartier (AHI 1,5). Ik voel me nog erg moe, hoewel ik moet zeggen dat ik geen pijnlijke spieren en gewrichten meer heb 's ochtends.

Re: Vraag over benauwdheid

2
Roelien, je kunt gebruik maken van de EPR functie van jouw Resmed. Deze functie moet via het medisch menu worden ingeschakeld. Vervolgens instellen voor de gehele tijd dat je ermee slaapt en dan op Stand 1 of 2 of 3.

De EPR zorgt ervoor dat je gemakkelijker kunt uitademen tegen de ingestelde druk.

Stel jouw druk is 9 bij inademen, dan is jouw druk bij uitademen 8 of 7 of 6 cmh2o naar gelang wat jij laat instellen.
Heb je vragen stel ze..


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraag over benauwdheid

4
Kan het zijn dat het pijnijke spieren rond de ribben en borstbeen zijn? Ik ervaar dat als benauwdheid, daardoor sneller/anders ademen richting hyperventileren waardoor je je nog benauwder gaat voelen. Ik zit nu een goede week aan de cpap en merkte dit bij mezelf op. Een andere reden voor benauwdheid was voor mij juist het inschakelen van de 'uitademhulp', bij mijn startdruk van 5 cmH2O is er dan bij het begin van het inademen gewoon te weinig drukopbouw voor een volle ademteug denk ik. Ik heb een neusdoppenmasker.