Slecht(er) slapen met CPAP

1
Ik heb sinds 2 maanden een Dreamstation (druk eerst 8, nu 7) en vanaf het begin slaap ik er slecht mee. Ik kan niet zeggen dat het masker of de slang me erg stoort; het masker zit goed, knelt niet en lekt niet. Normaal val ik goed in slaap binnen een half uur (voor plusminus anderhalf uur; daarna lang wakker), maar met de Dreamstation val ik moeilijk is slaap en als ik slaap is de slaap erg onrustig. Het apparaat geeft aan dat de AHI dan tussen de 20 en 40 valt, wat de onrustige slaap goed kan verklaren. De longarts heeft me na een maand aangeraden er mee door te gaan; het zou beter gaan bij langere ervaring. Verder is toen de druk verlaagt naar 7 teneinde het aantal centrale apneus te verminderen. Na weer twee weken met slechte ervaring contact opgenomen met Mediq Tefa; van hen het advies om overdag te oefenen. Dit gaf geen verbetering.

Omdat ik me afvroeg of mijn bloedsaturatie wel verbeterd werd met het apparaat ben ik dat gaan meten (Contec CMS50F). Ik had het niet verwacht, maar het resultaat is 3.5% van de tijd is SpO2 lager dan 90 in een nacht zonder CPAP, en 5.6% in een nacht MET CPAP. Die nacht een AHI van 40. De ergste delen van de grafiek zijn te vinden in de eerste uren dat ik CPAP aangezet heb. Blijkbaar val ik wel in slaap maar wordt snel weer wakker door gebrek aan zuurstof. De bloedsaturatie is dus slechter met CPAP en dit verklaart wel het slecht inslapen en de slechtere slaap bij gebruik van CPAP. Ik wil nog een hogere druk uitproberen en doorgaan met meten, maar ik maak me ongerust of CPAP wel een oplossing biedt voor mijn slaapprobleem.

Het gaat dus vanaf het begin slecht en er is tot nu toe geen verbetering, laat staan dat er een AHI onder de 5 in zicht is. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Tips en suggesties hoe hier mee om te gaan zijn zeer welkom!

Re: Slecht(er) slapen met CPAP

2
Welkom Jal,

Ik vraag mij af of je wel obstructief Apneu hebt gezien de opmerking om de druk te verlagen om het aantal Centraal apneus te verlagen. Bij een druk van 8 cmh2o kun je meer last hebben van obstructief Apneu dan centraal Apneu.

Centraal Apneu ontstaat vaak bij een hoge(re) drukinstelling, denk aan 12 cmh2o of hoger. Bij een druk van 8 cmh2o kan dit ook, maar dan heb je meestal een lage(re) ahi, bestaande uit centraal Apneu plus hypopneus.

Ik denk daarom dat je wellicht heel veel centraal apneus en hypopneus kunt hebben. De druk verhogen heeft geen zin, want de luchtweg bij centraal Apneu is al open.

Lees jij zelf je Dreamstation ook uit via Dreammapper op je telefoon of via Sleepyhead op je computer of laptop?

Je kunt dan, via Sleepyhead, precies zien hoe jouw Apneus zijn en hoelang deze duren en vooral de vorm van de stroomsnelheid grafiek.

Mocht je apneus voor 70 tot 75 procent uit de Centrale vorm bestaan, dan spreekt men van een Csas patiënt ipv Osas patiënt.

Als de vorm dan ook nog bestaat uit ademhaling — ademstilstand — ademhaling — ademstilstand enz dan kun je weleens Cheyne Stokes ademhaling hebben.

Csas is dan beter te behandelen met een ASV of een Bipap. De eerst genoemde is vaak de beste, maar ook metéén de duurste.

Waar wordt je behandeld?

Lees dit eens door, over de diverse type apparaten:

viewtopic.php?f=35&t=11702

Over SleepyHead :

viewtopic.php?f=64&t=11327

Hier uitleg over de diverse slaapstoornissen waaronder Csas:

https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevo ... toornissen

NAH = Niet Aangeboren Hersenletsel

Jouw gedachten dat de Dreamstation cpap niet het juiste apparaat kan zijn is niet verkeerd.

Via Sleepyhead kun je heel veel te weten komen.

Ik hoop dat je hier mee geholpen bent en heb je vragen, stel ze svp.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slecht(er) slapen met CPAP

3
Ruud, dank voor je uitgebreide antwoord.
Ruud J, schreef:Ik vraag mij af of je wel obstructief Apneu hebt … Mocht je apneus voor 70 tot 75 procent uit de Centrale vorm bestaan, dan spreekt men van een Csas patiënt ipv Osas patiënt.
Gemiddeld zijn er 39% centrale apneus en 61% obstructieve apneus. Gemiddeld over 23 metingen is de AHI 28.8, waarbij er 18.09 centrale apneus zijn, 27,22 obstructieve apneus en 13,78 hypopneus.

Ik kan er geen chocola van maken en mijn behandelaar van Antonius Utrecht gaf aan dat hij te weinig gegevens had om er iets over te kunnen zeggen. Hij wilde dat ik tenminste 5 uur per nacht de Dreamstation gebruikte. Dat is me tot op heden nog niet gelukt, het maximum is iets meer dan 4 uur. Ik slaap er niet mee in en als ik inslaap is de slaap heel onrustig. Geen wonder, omdat de bloedsaturatie afneemt in plaats van toeneemt bij gebruik van het apparaat.

De bloedsaturatiemetingen komen goed overeen met mijn ervaringen: ik slaap slecht zonder CPAP en slechter met CPAP. Ik ga in ieder geval verder overleggen met mijn behandelaars.
Ruud J, schreef:Lees jij zelf je Dreamstation ook uit via Dreammapper op je telefoon of via Sleepyhead op je computer of laptop?
Qua software gebruik ik Dreammapper en SpO2Assistant. Sleepyhead heb ik wel geïnstalleerd maar nog niet gebruikt.

Op dit moment heb ik geen verdere vragen. Wel ben ik benieuwd naar andere ervaringen met slechter slapen met CPAP. Ik wil graag weten hoe zij daar verder mee zijn gegaan.

Daarnaast ben ik benieuwd naar metingen van de bloedsaturatie van anderen en hoe dat bij hen samengaat met het gebruik van CPAP.

Re: Slecht(er) slapen met CPAP

4
Jal,

Gebruik ook SleepyHead om de Ademstops te controleren hoe deze eruit zien in de stroomsnelheidsgrafiek en vooral wanneer zij zich voordoen. Erg belangrijk.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar