AHI 25 saturatie min 90% Hoeveel klachten?

1
Super ongeduldig was ik voor het slaap onderzoek.
In het vooronderzoek kwamen 60 ademstops aan het licht.
Tijdens de PSG zijn dit er uiteindelijk 25 geworden.
En de saturatie is niet onder de 90% geweest.
Ze konden niks over de lengte van de apneu's vertellen maar gezien de niet echt erg lage saturatie waarde die bij elkaar 90 seconden heeft geduurd zal het wel niet erg extreem zijn.
Het waren 17 centrale en 8 obstructieve.
Ik was hier eigenlijk erg teleurgesteld over omdat ik me zo onwaarschijnlijk moe voel en tot niks kom.
Maar ik realiseer me dat ik naast de apneu ook nog eens heel korte nachten heb de afgelopen maanden.
Dus er zit ook een groot slaap tekort.
Maar je hoopte zo dat er gewoon een duidelijke ernstige slaap apneu uit komt.
Dan kan ik eindelijk na al die jaren mijn zoektocht opgeven, maar helaas.
Het is niet de hele appel maar een hapje er van.
Ze gaan eerst een beugel proberen want het schijnt dat bij de behandeling van OSAS de CSAS ook minder zou kunnen worden.
Maar ik vraag me af hoeveel klachten een AHI van 25 kan geven waarbij de saturatie niet onder de 90% komt.
Zijn er hier mensen die daar uit eigen ervaring wat over kunnen vertellen?

Re: AHI 25 saturatie min 90% Hoeveel klachten?

2
Carel, fout. Een beugel moet je niet mee akkoord gaan.

Heeft men bij jou een slaapendoscopie gedaan? Ben je onder een lichte narcose gebracht en heeft men met een camera de blokkade opgezocht en bekeken? Heeft men de onderkaak naar voren gebracht? Heb jij last van een teruggetrokken onderkin?

Waarschijnlijk niet. Men start alleen met een MRA omdat dit in de richtlijn staat, dat bij een apneu index tot 30 men met een MRA mag beginnen.

Een MRA helpt niet tegen centraal Apneu want je luchtweg is al open bij centraal Apneu.

Je ademhaling moet bij centraal Apneu juist opgang worden gehouden.

Daarom is behandeling met een cpap of liever nog een bipap of asv gewenst.

Ik zou echt als ik jou was hier tegen ingaan. Laat je niet maanden of een half jaar met een MRA opgescheept zitten om uiteindelijk toch aan de cpap te moeten. Een cpap kun je bij wijze van spreken vandaag aangemeten krijgen en resultaat kun je morgen al bemerken.

Een MRA moet gemaakt worden en duurt weken en kun je weggooien als deze niet werkt.

Echt kom in actie en ga in discussie.

Zonder slaapendoscopie geen mra accepteren.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI 25 saturatie min 90% Hoeveel klachten?

3
Hallo

Ik ben het volledig met Ruud eens. Voor sommige patienten kan een cpap helpen om de centrale apneus te verminderen maar ik heb nog nooit gehoord dat een MRA een positief effect kan hebben. De cpap wordt soms gecombineerd met zuurstof of een medicijn als Diamox om de ademhaling te ondersteunen en zo de centrale apneus dan wel de gevolgen van de centrale apneus te verminderen.

Vraag even na of er ook Cheijne Stokes ademhaling is geconstateerd.
Dit is een type ademhaling waarbij hyperventilatie en apneu elkaar ritmisch afwisselen over een bepaalde periode. Dit wordt meestal waargenomen bij mensen die tevens cardiale klachten hebben, Als ook de Cheijne Stokes ademhaling aanwezig is dan kan de speciale ASV therapie een oplossing bieden. Deze therapie wordt meestal ingezet via een centrum van thuisbeademing of een 3e lijns slaapcentrum zoals Kempenhaeghe of andere.

info over Cheijne Stokes ademhaling; https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... aling.html

Re: AHI 25 saturatie min 90% Hoeveel klachten?

4
De juiste spelling is Cheyne. John Cheyne was een Brit.

Ook ik sluit me aan bij de mantra: Geen MRA zonder DISE.

Overigens is er wel degelijk een verband tussen de factoren die leiden tot obstructie, en centraalapneu, paradoxaal genoeg. Maar goed, of dat een rol speelt moet experimenteel blijken door het verhelpen van de obstructie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i