Hoge hypopneus wegwerken!

1
willem9503 schreef:Ok, we zijn nu ruim een maand verder. volgende week naar de longarts, met de huidige waardes krijg ik dan in ieder geval weer toestemming om achter het stuur te gaan. Dat maakt de wereld weer groter, afhankelijkheid is ook niet alles.

Inmiddels heb ik de EPR uitgezet en ik merk dat hierdoor de AHI structureel is gedaald.
Na de laatste drukverhoging naar 9 cmWK (11 mei) heb ik 11 dagen met EPR geslapen, AHI 4.49, daarna 6 dagen zonder (AHI 3.68) daarna weer weekje met EPR als benchmark, AHI 7.69, nu ruim 2 weken zonder en de AHI op 3.71.


===

Graag zou ik van je horen wat EPR is en hoe je dat uitzet.
Ik gebruik de DreamMachine met het DreamWare masker met doppen.

Waarom vraag ik dit? Omdat ik het in de woordenlijst niet kan vinden en omdat mijn auto CPAP voor mijn gevoel net iets te hoge AHI waarden geeft.
Ik kom van 64 stops en 86 seconden ademstops. Nu heb ik hooguit 3 stops per uur en een AHI van rond de vijf.
Echter, de hypopneus blijven hoog. Rond de 40-50. Wat vertelt mij dat?

Dus wil ik ook eens een beetje testen met dingen die mijn ahi's naar beneden kunnen brengen. Als ik constant onder de vijf blijf vind ik dat al een verbetering.

Ter info, ik ben sinds 25 mei dit jaar (2018) samen met mijn nieuwe vriend de Dreamstation en het gaat erg goed. Wel zeven verschillende maskers/tussenstukje gehad tot ik deze ging gebruiken! Hieronder twee foto's van Dreammapper van een nacht en van een powernap in de middag

Alvast bedankt voor de reacties!

FransHag

Afbeelding


Afbeelding




Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

2
Welkom Frans op het forum. Even je afbeeldingen correct weergegeven. (Gebruik Lunapic, schaal max 800 bij 600 pixel)

Je kunt de Dreamstation ook zeer goed uitlezen op de laptop of pc via het gratis programma SleepyHead.

viewtopic.php?f=64&t=11327

De EPR is een functie van de fabrikant Resmed. Het is een drukverlaging bij het uitademen tov de druk bij het inademen. Maximaal 1 tot 3 cmh2o kan de verlaging zijn in stappen van 1 cmh2o.

Philips heeft bij de Dreamstation de c-flex. Deze functie staat meestal standaard op uit.

Deze functie kent net als de EPR 3 mogelijkheden. Alleen hier wordt het omschakelmoment van inademing naar uitademing op andere momenten bepaald.

Als deze functie nu op uit staat en je geen moeite hebt met het tegen de luchtstroom uit te ademen, dan zou ik deze niet gaan gebruiken. C-flex wordt in het medisch menu ingesteld.

De ahi bij jou is zeer goed. Bij hypopneus is de luchtweg nog open, maar meestal gedeeltelijk geblokkeerd. Dit wordt vaak Flow limitation genoemd.

Mijn vraag is, hoe is momenteel de druk ingesteld? Als vaste of als variabele druk en wat is deze druk momenteel?

Een hoge druk kan van invloed zijn op Hypopneus.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

3
Ruud J, schreef:Welkom Frans op het forum. Even je afbeeldingen correct weergegeven. (Gebruik Lunapic, schaal max 800 bij 600 pixel)

Je kunt de Dreamstation ook zeer goed uitlezen op de laptop of pc via het gratis programma SleepyHead.

viewtopic.php?f=64&t=11327

De EPR is een functie van de fabrikant Resmed. Het is een drukverlaging bij het uitademen tov de druk bij het inademen. Maximaal 1 tot 3 cmh2o kan de verlaging zijn in stappen van 1 cmh2o.

Philips heeft bij de Dreamstation de c-flex. Deze functie staat meestal standaard op uit.

Deze functie kent net als de EPR 3 mogelijkheden. Alleen hier wordt het omschakelmoment van inademing naar uitademing op andere momenten bepaald.

Als deze functie nu op uit staat en je geen moeite hebt met het tegen de luchtstroom uit te ademen, dan zou ik deze niet gaan gebruiken. C-flex wordt in het medisch menu ingesteld.

De ahi bij jou is zeer goed. Bij hypopneus is de luchtweg nog open, maar meestal gedeeltelijk geblokkeerd. Dit wordt vaak Flow limitation genoemd.

Mijn vraag is, hoe is momenteel de druk ingesteld? Als vaste of als variabele druk en wat is deze druk momenteel?

Een hoge druk kan van invloed zijn op Hypopneus.

Groet RuudJ
Bedankt Ruud. Ik heb daar geen moment bij stilgestaan. Sorry.
Heb het prg gelijk gedownload en geinstalleerd. Helaas snap ik niet hoe het werkt met verkleinen van het aantal pixels en dus de kb's.
Zal er naar kijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

4
Mijn dreammachine staat op auto cpap
De druk tussen de 5 en 14.
Via sleepyhead zie ik dat ik fluctuaties heb tussen 5 en 8-9
Uitademen gaat goed maar wel verstoppingen in de neus halverwege de nacht. Droog door die verstoppingen.
Krijg daardoor geen lucht meer en wordt dus wakker.
Zou een hogere stand van de waterverdamper hiervoor kunnen helpen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

5
Frans, de druk 5-14 cmh2o is waarschijnlijk ingesteld door jouw arts, neem ik aan?

Wij hanteren vaak bij een variabele druk een verschil van hooguit 3 tot 4 cmh2o tussen de minimum en maximum druk instelling.

Een druk van 14 cmh2o kan centraal Apneu uitlokken en bovendien je hersenen het idee geven om minder zelf te ademen waardoor je meer Hypopneu kunt verwachten.

Het beste kun je met je arts gaan overleggen of de minimum druk instelling naar 6 cmh2o kan en de maximum druk naar 8,5 cmh2o of 9 cmh2o. Dit dan enige tijd controleren en na een paar weken eventueel nog fijner afstellen.

Gebruik je bij de bevochtiger ook de verwarmde slang van Philips Respironics Dreamstation de HT15?

Die is voor de komende koude periode handig om te gebruiken in combinatie met de bevochtiger.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

7
De fabriek stelling zal bij de Devilbiss op 3,5 - 20 of 4 - 20 cmh2o zijn, Frans.

Maar 5 - 14 cmh2o is een groot verschil en de Devilbiss moet dan telkens grote sprongen maken in druk verhogingen en daarna weer verlagingen om apneus te onderdrukken. Door dit op en neergaande effect kun jij wakker worden.

Niet de bedoeling.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

8
Even 'n stukje pedanterie, mijn specialiteit: Uw signature, met enkele fouten gecorrigeerd. Het forum tekent zelf een streepje, dus === is niet noodzakelijk.

Apparatuur:
Philips Dreamstation met Dreamwear masker
Eerst gemeten AHI: 64
Met de Dreamstation gemiddeld 4 (!!) :D :D
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

10
Ruud J, schreef:De fabriek stelling zal bij de Devilbiss op 3,5 - 20 of 4 - 20 cmh2o zijn, Frans.

Maar 5 - 14 cmh2o is een groot verschil en de Devilbiss moet dan telkens grote sprongen maken in druk verhogingen en daarna weer verlagingen om apneus te onderdrukken. Door dit op en neergaande effect kun jij wakker worden.

Niet de bedoeling.

Groet RuudJ
Goed bezig Ruud. Ik heb een verzoek bij Total Care neergelegd in de hoop dat dit de goede route is. Nou ja, anders hoor ik het wel.

Overigens heb ik de Philips Dreammachine Ruud, niet de Devilbiss, maar dat is bijzaak.

Kan je deze reeks berichten hier weghalen en in een nieuwe rekks zetten met als onderwerp Hoge Hypopneus wegwerken?

Groet!
Frans


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

13
Hoi Frans,

Lekker zeg van mijzelf. Ik zie het woord Totalcare en automatisch spring ik over van de Dreamstation naar de Devilbiss.

Sorry.

Verder heb ik je bericht gesplitst en van de gewenste titel voorzien.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

15
Eindelijk een resultaat waar ik wat me kan. Had wel goede waarden maar was toch niet tevreden met gemiddeld een AHI van 4,7 maar vooral de vele hypopneus van ruim 50 waren een doorn in mijn oog!
Nu dus een nieuw record. Zowel van de duur als de AHI maar zeker ook de andere waarden.
De druk laten aanpassen van 5-15 naar 6-10 heeft geholpen @ruudj. Misschien nog meer tips?

Moest het ff kwijt.

Groetjes
Frans

Afbeelding


https://uploads.tapatalk-cdn.com/201809 ... b2bbd3.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

17
Ik heb hetzelfde probleem met de Dream Station.
Ingesteld als CPAP met een druk van 8,5 cmWK.
Obstructieve apneus meestal tussen de 4 en 8 per nacht, maar de hypopneus vaak rond de 20.
Omdat de verpleegkundige van de leverancier iedere keer twijfelt of ik niet naar 8 cmWK kan, heb ik een paar keer de instelling gewijzigd van 8,5 naar 8 met als gevolg dat de obstructieve apneus gelijk bleven, maar de hypopneus naar meer dan 85 gaan !
Ik sta niet meer onder controle van een arts en ik vind persoonlijk de ondersteuning van de (verpleegkundige van de) leverancier niet zo geweldig.

Is er een ervaringsdeskundige op het forum die mij kan adviseren wat ik met de leverancier voor instelling zou kunnen bespreken of zelf aan de instelling zou kunnen wijzigen ? Voor dit laatste heb ik toestemming van mijn longarts gekregen mits ik veranderingen met kleine stapjes zou doen.

Toen ik van het voorjaar een flinke longontsteking had, ging mijn AHI van rond de 3 plots naar de 0,5, nog voor ik bij de arts was geweest en medicijnen had gekregen (pas veel later mijn kaartje uitgelezen). Mijn hypopneus waren toen minder dan 10 per nacht. Iemand daar een verklaring voor ?

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

18
Misschien de druk op 8,5 of eens op 9 cmh2o zetten en dan de c-flex functie gebruiken op stand 1 of 2?

Of maak je al gebruik van de c-flex mogelijkheid?

Gebruik je ook een neusdoppen masker?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge hypopneus wegwerken!

19
Hallo Ruud,

Ik heb de druk weer teruggezet naar 8,5, ik heb geen C-Flex aanstaan. zou dat het aantal hypopneus beïnvloeden?
Eerder schreef je dat een hoge druk het aantal hypopneus kan doen toenemen, iets wat ik al eerder gehoord had, vandaar dat ik naar 8 was gegaan en niet naar 9.
Ik heb overigens een neusdoppenmasker.
Zou jij eerdere de C-flex aanzetten of eerder de druk verhogen naar 9 ?