terug aan de cpap terug naar af?

1
Hallo,

Na twee jaar de cpap gebruikt te hebben mocht ik na een nieuwe slaaptest in juli mijn cpap inleveren. Mijn AHI teruggebracht van 22 naar 5. Wat was ik blij! Ik heb hard gewerkt om veel gewicht te verliezen. Ik vond slapen met een cpap erg moeilijk. Nu maanden verder voel ik me steeds slechter. Constant wakker schrikken. Benauwd. Heb ik overdag weer slaap. Word ik wakker met keelpijn, pijn op de borst. Nooit gedacht dat ik zou vragen weer aan de cpap te mogen. Maar ik heb de PA van het slaapcentrum gebeld, fijn gesprek gehad en de aanvraag is ingediend. Kijken of ik ga opknappen. Herkent iemand dit? Uw ervaring is welkom.

Re: terug aan de cpap terug naar af?

2
Welkom Willl

Ja helaas Apneu is vervelend en door het gebruik van een cpap al gauw naar normale waarde te brengen.

Afvallen, zelfs veel afvallen kan er soms voor zorgen dat je van de cpap afkomt, maar helaas merk je in jou geval dat dit niet blijvend is.

Je kunt ook last van centraal Apneu hebben en daar kun je vaak ook niets aan doen met een cpap.

Maar heb je weinig tot geen Apneu in zijligging, maar wel last in rugligging, dan is er sinds december 2017 ook de Slaap Positie Trainer de NightBalance die vanuit het basispakket wordt vergoedt.

Is daar al naar gekeken?

Lees dit bericht eens door:

viewtopic.php?f=67&t=8390

Als deze tot een goed resultaat kan leiden, dan is een cpap wellicht niet meer nodig.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: terug aan de cpap terug naar af?

3
Beste Ruud, sorry voor mijn late reactie en jij dankjewel voor je snelle reactie. Behalve slaaptesten heb ik geen verdere onderzoeken gehad. Ik zat op advies van de internist in een traject voor een maagverkleiningsoperatie omdat mijn diabetes niet onder controle te krijgen was. Bij toeval is de slaapapneu ontdekt. Men schoof het op mijn overgewicht, maar misschien was dat niet alleen de oorzaak. Er zijn genoeg mensen met een gezond gewicht die apneu hebben, dus misschien is het toch wat jij zegt en zou er verder gekeken moeten worden. Ik krijg vooral de adem stops in de rugligging, niet in de zijligging. Ik neem jouw advies mee naar mijn volgende afspraak.