Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

1
Sinds vorige week heb ik een CPAP na gediagnosticeerd te zijn met een AHI van 15. De eerdere diagnose was 'burn-out' maar dit verklaard een hoop. Het is me 1 nacht gelukt om volledig door te slapen en het resultaat was ongelofelijk. Helaas lukte het me de rest van de nachten niet door te slapen omdat mijn neus dicht ging en ik niet meer kon ademen.

Ik gebruik een Philips Dreamstation met humidifier, verwarmde slang en pollenfilter. Verder slik ik anti-histamines en gebruik ik neusspray tegen huismijt allergie.

Zelf heb ik gedacht aan een full-face masker maar mijn behandelaar ziet dit niet als een goede optie. Zij stellen dat mijn neusslijmvlies moet wennen aan de lucht en dat het probleem zich vanzelf oplost. Zelf ben ik skeptisch omdat ik weet dat zelfs anti-histamine mijn neus niet altijd open krijgt (met name in de slaapkamer waar de huismijt welig tiert).

Om mezelf te laten wennen zit ik sindsdien op elk mogelijk moment met het masker op. Ook dan merk ik dat na verloop van tijd het ademen erg moeilijk wordt. De inname van meer anti-histamines verlicht de klachten voor een tijd maar vind ik geen werkbare oplossing. Het schoonmaken van de kamer ivm huismijt bleek ook tevergeefs.

Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of enige tips hebben hoe ik dit kan verbeteren?

Re: Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

2
Hallo Ish welkom hier op het forum.

Ook ik dacht niet te kunnen ademen via de neus en begon mijn therapie met een full face masker.

Na 13 maanden met een te hoge AHI die maar niet onder vijf per uur wilde zakken, ben ik overgestapt op een neusdoppen masker. Nu 6 jaar geleden. Nooit spijt van gehad. Wat een verademing was dat.

Een neusdoppen masker heeft een heel ander effect dan een neusmasker.

Lees dit bericht eens door en doe de test bij jezelf.

viewtopic.php?f=4&t=11426

Lees dit ook eens door :

Otrivin gebruik ik elke dag. Deze zinsnede kwam ik tegen in een bericht hier op Facebook en daar schrok ik nogal van.

De tijd van verkoudheid komt er weer aan.

Wat velen van u niet weten, omdat de gebruiksaanwijzing nooit wordt gelezen, is dat Otrivin en Otrivin Duo niet langer dan maximaal 5 tot 7 dagen per maand gebruikt mag worden.

De stof xylometazoline die zich in deze en ook in andere neusspray bevindt, werkt zeer verslavend en kan bij veelvuldig gebruik uw neusvliezen zo beschadigen (lees wegbranden) dat deze geheel oplossen.

De bijwerkingen van Otrivin staan in de bijsluiter en die zijn, vooral voor Apneu patiënten van groot belang, niet mals.

Daarom gebruik liever een ander middel, hoewel die misschien in het begin niet lijkt te werken!

Hier een berichtje over veilige middelen :

viewtopic.php?f=40&t=9829

Wellicht heb je deze al in gebruik?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

3
Het probleem met Otrivin is zgn. "rebound congestion" ofwel opzwellen alsof het "terugkeert" bij staking gebruik.

De zinsnede "beschadigen (lees wegbranden) dat deze geheel oplossen." Is dus dikke onzin. Ten slotte, als het werkelijk zo zou zijn, dan het juist makkelijker zijn om te ademen door de neus na chronisch Otrivingebruik.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

4
Ik heb ook last van een huisstofmijtallergie en gebruik daar Avamys voor. Hoewel ik de mening over Otrivin deel (idd vieze troep) ontkom ik er toch niet aan om dit zo nu en dan een tijdje te gebruiken, bij verkoudheid of als de allergie zo opspeelt dat de neus toch dicht zit. Slapen zonder CPAP is geen optie. Ik merk inderdaad dat na gebruik van Otrivin mijn slijmvliezen direct ontstoken raken en gaan bloeden, dit is nog erger het geval met merkloze xylometazolinesprays.

Re: Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

5
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels heb ik de Amara View alsnog van mijn behandelaar gekregen, vanavond voor het eerst mee slapen - ben benieuwd wat ik voor AHI haal. Als het tegenzit inderdaad maar eens de neusdoppen proberen.

Wat neussprays betreft gebruik ik nu levocabastine (livocab). Goed om te zien dat er nog een hoop andere middelen beschikbaar zijn. Voorlopig kan er in elk geval weer volop ge-experimenteerd worden. Kan niet wachten op het moment dat ik kan zeggen een week (of zelfs al 3 dagen) achterelkaar goede nachten te hebben gehad :)

Re: Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

6
Hallo Ish,
Ik las dat je huisstofmijtallergie voor de nodige extra problemen zorgt bij het cpap gebruik.
Dat begrijp ik maar al te goed want ik heb zelf huisstofmijtallergie categorie zwaar en daardoor ook astma.
Ik lees dat je al van alles geprobeerd hebt: neusspray, kamer extra schoonmaken enz. Maar dit helpt inderdaad niet afdoende. Het bed is namelijk het probleem! Daarin tiert de huismijt welig. Misschien weet je het al, maar anders wil ik even doorgeven dat je speciale antimijt hoezen kunt kopen voor je matras, dekbed en hoofdkussen. Ook het gedeelte van het bed van je partner moet je dan daarvan voorzien.
Ze zijn helaas niet goedkoop, maar de verzekeraar vergoedt soms een gedeelte. En ze gaan 10 jaar mee. Zelf heb ik er veel baat bij.
Succes met alles, groetjes Elma

Re: Niet door neus kunnen ademen bij CPAP

7
elma schreef:Hallo Ish,
Ik las dat je huisstofmijtallergie voor de nodige extra problemen zorgt bij het cpap gebruik.
Dat begrijp ik maar al te goed want ik heb zelf huisstofmijtallergie categorie zwaar en daardoor ook astma.
Ik lees dat je al van alles geprobeerd hebt: neusspray, kamer extra schoonmaken enz. Maar dit helpt inderdaad niet afdoende. Het bed is namelijk het probleem! Daarin tiert de huismijt welig. Misschien weet je het al, maar anders wil ik even doorgeven dat je speciale antimijt hoezen kunt kopen voor je matras, dekbed en hoofdkussen. Ook het gedeelte van het bed van je partner moet je dan daarvan voorzien.
Ze zijn helaas niet goedkoop, maar de verzekeraar vergoedt soms een gedeelte. En ze gaan 10 jaar mee. Zelf heb ik er veel baat bij.
Succes met alles, groetjes Elma
Bedankt voor de tips! Heb inderdaad eens wat goedkopere hoezen gekocht, misschien toch eens aan een upgrade denken.

Tot zover kan ik echter melden dat het onmogelijke is gebeurt: Ik heb een week lang goed geslapen - zonder slaapmedicatie! Ben zelfs een ochtend door de wekker heengeslapen, dat was tot voor kort ondenkbaar. Verder voel ik me flink beter en ongelofelijk wakker, de CPAP is een wonderbaarlijk apparaat :)