4 nachten snorkelen

1
Hallo allemaal,

Ik ben dinsdag begonnen met de CPAP.

Via Vitalaire heb ik de Resmed AS10 "gekregen" in combinatie met de standaard slang en een Mirage FX neusmasker.

Het slapen met CPAP gaat mij op zich goed af. Ik val er makkelijk mee inslaap. Heb geen last van de lucht die naar binnen geblazen wordt en mijn AHI is van 30.7 (voor de CPAP) gezakt naar 0.3 met CPAP.

Mijn mond blijft goed dicht 's-nachts, maar toch heb ik een droge mond. Hiervoor heb ik de bevochtiger besteld (verwacht ik maandag of dinsdag binnen). Ook heb ik de verwarmde slang besteld (gisteren binnen gekomen, maar ik wacht met gebruik tot de bevochtiger er is). Met de verwarmde slang hoop ik (behalve voorkomen van water in de slang) ook de temp van de inblaaslucht wat aangenamer te maken, want het voelt nu erg koud aan mijn neus.

Het enige waar ik minder tevreden over ben, is het neusmasker. Als ik in slaap val, zit hij goed en lekt niet, maar als ik na een uur of 3-4 slapen wakker word en me omdraai, dan krijg ik hem bijna niet lekvrij. Dan ben ik daar vervolgens een tijd mee aan het stoeien en dan ben ik zo wakker dat ik anderhalf uur wakker lig. Dat gaat dus ten kosten van mijn nachtrust en mijn adrenalinespiegel stijgt dan meer dan van een apneu [boese] .
Zou het lekken minder zijn met een neusdoppenmasker?
Of is er nog een andere oplossing? Ik heb het masker al losser en strakker gesteld, maar dat helpt nauwelijks. Overigens helpt de slang ook niet mee. Resmed vouwt die op in de verpakking (ipv oprollen), waardoor er vervelende knikken in de slang zitten die goed positioneren van de slang bemoeilijken.

Over all ben ik best tevreden. Ik was er bang voor dat ik het masker niet goed zou verdragen, maar dat is gelukkig niet aan de orde. Ook laat ik mij goed "beademen".
De Resmed AS10 is een mooi apparaat met duidelijk menu en super stil (als je electronica-censuur bent, zoals ik, dan is dit apparaat alleen al een reden om aan de CPAP te gaan [bigsmile] [bigsmile] ) .

Groeten Remo

Re: 4 nachten snorkelen

2
Welkom Remo,

gedurende de beginperiode van CPAPgebruik (titratieperiode) mag je meerdere maskers uitproberen. Langdurige lekkage is een goede reden om naar een ander masker te kijken. Een neusdoppenmasker is dan voor veel mensen de oplossing. Kleiner, minder belastend. De Airfit P 10 en de Fisher en Paykel Brevida hebben dan ook nog een minimaal bandenstelsel, wat het comfort verhoogt.
Ik zou dus zeggen: vraag erom en probeer het uit. Het succes van de therapie staat of valt met het masker, dus zoeken naar het, voor jou, beste masker is echt wel de moeite waard. Welk masker dat is, is voor iedereen anders.
Succes met wennen en zoeken,

Groet,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: 4 nachten snorkelen

5
Ik maak gebruik van het Philips Respironics Nuance Blue Gel neusdoppen masker via Vitalaire te verkrijgen. Bevalt mij zeer goed. Gel voelt zacht aan tegen de neusgaten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 4 nachten snorkelen

9
Kan kloppen, maar ik kreeg hem wel toegestuurd twee of drie maanden geleden.

Dus gewoon erom vragen.

Hier zie je Philips Nuance Gel is het pro masker. Aansluiting doppen van silicoon. De niet pro versie heeft een stoffen aansluiting van de neusdoppen.

https://www.sleeprestfully.com/Mask-Comparison-Chart/

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 4 nachten snorkelen

11
Ik heb nu 3 nachten geslapen met het Philips Respironics Nuance Blue Gel neusdoppen masker (bedankt Ruud!). Dat is echt een hele verbetering ten opzichte van het neusmasker.
De eerste nachten was het even uitzoeken welke maat doppen het beste beviel, maar dat is nu gelukt.
Ook kwam ik moeilijk in slaap, omdat ik het gevoel had dat ik door een rietje aan het ademen was. Ik moest teveel ademarbeid verrichten om de lucht aan te zuigen en dat gaf een benauwd gevoel.
Na wat uitzoekwerk hier op het forum en een google-opdracht, heb ik nu ook toegang tot het klinisch menu en ik heb de onderste drukgrens (aanvangsdruk) verhoogd van 4 cmH2O naar 5 cmH2O. Nu is dat benauwde gevoel verdwenen.

Ook heb ik de verwarmde slang en de bevochtiger in gebruik genomen. De eerste nacht iets te fanatiek geweest en het geheel ingesteld op 27 graden en vochtigheidsstand 4, maar dat was teveel van het goede. Ik werd halverwege de nacht wakker met het gevoel dat ik in een tropisch regenwoud had geslapen: Een warme natte neus.
Nu heb ik de vochtigheid terug gezet naar 2 en dat is beter. De verwarming staat nu op 19, maar die ga ik vannacht even een graadje hoger zetten.

Al met al gaat het dus steeds beter.
Ik maak nachten van ongeveer 6 uur. Voel me wat uitgeruster en AHI zit steevast onder de 0.5, met 1 nacht zelfs op 0.

Groeten Remo

Re: 4 nachten snorkelen

12
Remo,

je kunt Climate Control op Auto stand zetten en Slang temperatuur ook op Auto via Mijn Opties. De Resmed zal dan de relatieve vochtigheidsgraad op gemiddeld 85 % houden d.m.v. de bevochtiger en de gemeten slaapkamer temperatuur en vochtigheidsgraad van de slaapkamer. De temperatuur van de slang zal dan ook 27 graden zijn en de stand van de bevochtiger wordt dan automatisch fluctuerend ingesteld.

Als het goed is, hangt ook af van de temperatuur in de slaapkamer (tussen 16-18 graden Celsius), zou er dan geen sprake moeten zijn van condens in de slang en masker.
Het stukje slang van het Philips Nuance Blue Gel masker is onverwarmd en deze zou nog wel condens kunnen bevatten. Misschien bekleden met een fleece jasje?

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 4 nachten snorkelen

13
Hoi Ruud,

Ik had de vochtigheid vannacht naar 3 gezet en de temp van de slang naar 20.
De 20 is goed bevallen, maar de 3 niet, dus die staat weer op 2 (het leek alsof ik echt aan het snorkelen was).
De condens in de slang is minimaal volgens mij.
Aan de temp van de slang wil ik eigenlijk nu niets meer veranderen en de vochtigheid op 2 was gisteren ook goed, dus ik denk dat ik het voorlopig even zo laat.
Desalniettemin bedankt voor je tips. Ik houd ze in gedachte!

Overigens de begindruk gisteravond nog wat opgehoogd naar 5,4. Ik vond de weerstand toch nog wat teveel.

Al met al redelijk goed geslapen.

Groeten Remo