Maximum 6 uur slapen 's nachts, nood aan extra slaap overdag

1
Dag iedereen,

vooraleer ik mijn vraag verduidelijk denk ik dat ik mij eerst best eens voorstel en een beknopte medische geschiedenis voorleg.

Ik ben Etienne, bijna 64 jaar, en sinds april 2018 onder behandeling met een CPAP. Een slaapstudie had een AHI van 39 gevonden, en uiteindelijk ben ik nu gedaald naar waarden die schommelen tussen 1 en 5. De behandeling slaat dus zeker aan, ik voel me over het algemeen veel actiever, maar 's nachts slaap ik over het algemeen maximum 6 uur, met lichte onderbrekingen weliswaar. Overdag (en dat kan al in de vroege voormiddag, middag of namiddag en zelfs vooravond zijn) heb ik echter een enorme drang om een dutje te doen (en zelfs een lang dutje: kan tot anderhalf uur zijn, zelfs in een drukke omgeving). Daarna ben ik weliswaar fit, maar het is geen gemakkelijke sociale situatie: thuis is dat wel oké, maar bij mensen op bezoek of tijdens de vakantie stoort dat.

Nu, naast apneu heb ik ook chronische sarcoïdose aan de longen, fase 2. Dit is een ziekte met als heel gekend symptoom extreme vermoeidheid. En zoals reeds vermeld: de teller staat bijna op 64 jaar! Ik neem ook heel wat medicatie, onder meer slaapmedicatie.

Zijn er nog mensen met deze problematiek, en heeft iemand tips om mij een betere nachtelijke slaap te bezorgen? Ik zou dat heel erg appreciëren!

met vriendelijke groet,

Etienne
Philips Respironics DreamStation CPAP Pro (400X150) en bijpassende luchtbevochtiger
Mirage FX Neusmasker
AHI zonder CPAP 39, met CPAP 1-5, Druk 8.5 cm waterkolom
Behandeling sinds 9 april 2018

Re: Maximum 6 uur slapen 's nachts, nood aan extra slaap ove

2
Welkom Etienne,

Geef jezelf de tijd om je lichaam te laten herstellen. Als je behoefte voelt voor een middagslaap (liefst max 30 minuten) en je kunt dit doen, doe het, maar wel altijd met de cpap.

Ik weet niet of je de bevochtiger gebruikt en daarbij een verwarmde slang, in dit geval de HT15, maar men zegt dat je dan circa 40 minuten langer slaapt dan met een normale slang.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maximum 6 uur slapen 's nachts, nood aan extra slaap ove

3
Dag Ruud,

dank je voor je antwoord, blijkbaar ben ik wat te ongeduldig in de therapie. Die dutjes deed ik tot nu toe altijd zonder CPAP, maar op jouw advies ga ik zeker proberen dat zoveel als mogelijk met CPAP te doen.

De bevochtiger gebruik ik nu op stand 4 (max 5 is mogelijk), vooral omdat ik de laatste tijd nogal last heb van een droge keel door een verkoudheid. Deze week ga ik langs bij mijn pneumoloog, ik zal vragen of een verwarmde slang mogelijk is. Alle beetjes helpen!

met vriendelijke groet,

Etienne
Philips Respironics DreamStation CPAP Pro (400X150) en bijpassende luchtbevochtiger
Mirage FX Neusmasker
AHI zonder CPAP 39, met CPAP 1-5, Druk 8.5 cm waterkolom
Behandeling sinds 9 april 2018

Re: Maximum 6 uur slapen 's nachts, nood aan extra slaap overdag

6
efcB11983 schreef: 15 feb 2023, 20:44 Hallo Etienne,
Ik lees dat ook jij Sarcoïdose hebt. We zijn nu een paar jaar verder, ik vraag me af hoe het nu met je gaat?
beste Ruud, inderdaad we zijn nu al wat verder. Na de wintermaanden heb ik de CPAP teruggegeven. Het was een ware marteling tijdens die periode door de heel droge lucht toen. De bevochtiger deed zijn werk onvoldoende, en ik kon niet meer slapen omdat mijn hals, keel en neus gewoon dicht zaten.
Ik neem ook slaapmedicijnen waardoor de spieren in die omgeving verslappen en daardoor nog meer alles toeslaan.

Sarcoïdose is nu heel stabiel sinds verschillende jaren (stage 2). Ik heb nauwelijks verlies in de parameters uit het onderzoek. De vermoeidheid is vooral te vinden in ofwel de sarcoïdose of één of ander medicament.

Het ga je goed Ruud!


Etienne
Philips Respironics DreamStation CPAP Pro (400X150) en bijpassende luchtbevochtiger
Mirage FX Neusmasker
AHI zonder CPAP 39, met CPAP 1-5, Druk 8.5 cm waterkolom
Behandeling sinds 9 april 2018

Re: Maximum 6 uur slapen 's nachts, nood aan extra slaap overdag

8
daar had ik geen weet af (oscar). Het is sowieso te laat daarvoor, ik ben er mee gestopt

ik sluit dit nu af

groet


Etienne

Modedit: PLP, ik heb dit topic gesloten omdat de TS dit in zijn bericht aangaf. Ruud J.
Philips Respironics DreamStation CPAP Pro (400X150) en bijpassende luchtbevochtiger
Mirage FX Neusmasker
AHI zonder CPAP 39, met CPAP 1-5, Druk 8.5 cm waterkolom
Behandeling sinds 9 april 2018