Waar op te letten bij aanmeten CPAP

1
Maandag krijg ik mijn CPAP. Ik weet veel over Apneu in het algemeen maar minder over de eerste consults en nachten. Waar moet ik maandag op letten als men mij probeert een CPAP aan te meten? Krijg ik een voorgeschreven merk en type of moet ik van alles proberen?

De eerste nacht zal ongewoon zijn verwacht ik. Waar moet ik me op voorbereiden om die nacht zo soepel mogelijk te laten verlopen? Is het te verwachten dat ik meteen wel goed slaap of zal ik lang moeten wennen?

Laatste vraag zo op een zaterdagavond. Ik heb al jaren dat ik regelmatig overdag moet zuchten. Ineens voel ik een ademgebrek en heb ik de drang om even heel diep in te ademen. Daarna gaat het weer uren goed. Het is niet erg of lastig, gewoon merkwaardig. Heeft dit misschien ook met Apneu te maken?

Gruudz
Ap, Neu, Mies...........

Re: Waar op te letten bij aanmeten CPAP

2
Tja, de beroemde eerste keer....
Slapen met een CPAP, bedoel ik dan.

Mijn ervaring is dat je er een beetje in moet staan als een hondje die zo'n lampenkap om heeft gekregen: hij vindt het niet leuk, maar het is nu eenmaal zo vervolgens zoekt hij een houding waarin hij zo lekker mogelijk ligt en gaat slapen.

Het is een advies als: "houd op met huilen", maar probeer het masker zo snel mogelijk te accepteren.
Sommige mensen, en ik was één van die gelukkigen, hebben daar één of twee nachten voor nodig anderen veel langer.
Als gemiddelde wordt wel eens zes weken aangehouden dat mensen nodig hebben om te wennen.

Het afstellen van de bandjes van het hoofdstel is vaak het grootste struikelblok.
Probeer dat op je gemakje overdag te doen.
Zodat je de tijd ervoor hebt.
Er staan heel veel filmpjes op YouTube met instructies hoe het merk en type van jouw masker af te stellen.

Uiteraard is het het beste als je vanaf nacht één de hele nacht met masker slaapt.
Maar dóe dat maar eens.
Verplicht jezelf daarom tot niets.
Elk uur dat je wél met masker slaapt is winst.
En zo zullen de uren steeds meer worden.
Totdat je opeens een hele nacht met dat ding geslapen hebt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Waar op te letten bij aanmeten CPAP

5
Ik heb mijn CPAP, een ResMed. Afgelopen nacht de vuurdoop gehad en de hele nacht het masker opgehouden. Ik heb erg slecht geslapen maar ik dacht beter slecht om te wennen aan het masker dan slecht door apneu. Mijn score in de app. was 99%. Ik ben in die zin tevreden.

Omdraaien was ondanks de slurf goed te doen. Af en toe wat jeuk onder het masker en daar even gekrabd met luchtlekkage ten gevolge. Maakt niet uit, de oorzaak is bekend. De eerste nacht heb ik zonder bevochtiger gedaan. Vannacht ga ik met doen. Misschien dat mijn neus dan beter open blijft.
Ap, Neu, Mies...........

Re: Waar op te letten bij aanmeten CPAP

6
Goed zo, lukt het niet, neem er de tijd voor. Twee slechte nachten achterelkaar breken je op. Met bevochtiger kun je ook een verwarmde slang gebruiken. Deze geeft veel comfort en zorgen ervoor dat je minder last van uitdroging hebt. S6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar