SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

1
Vandaag zag ik op NPO1 een reclamespotje van SomnoClinic, een kliniek voor snurken en apneu, zie https://nederlandsnurkt.nl/. Een andere commerciële slaapapneukliniek is bijv. Slaapapneu Service op https://www.slaapapneuservice.nl/.

Zijn dit soort klinieken beter of slechter dan de apneuklinieken in reguliere ziekenhuizen en wie heeft al ervaringen opgedaan met deze twee commerciële klinieken tegen slaapapneu? Frappant is verder dat Slaapapneuservice geen contracten heeft met zorgverzekeraars, lees ik op https://www.slaapapneuservice.nl/Vergoedingen/.

Re: SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

2
Na een vluchtige blik zou ik zeggen dat SomnoClinics sowieso afvalt omdat ze geen melding maken van apneu en hun paradepaardje de SnorEx is geen geaccepteerde behandeling voor apneu.

Slaapapneuservice heeft weliswaar geen contracten, maar als ik het zo lees worden hun diensten (mits met doorverwijzing) wel gedekt. Ze komen op mij over als een soortgelijke organisatie als NSI (Nederlands Slaap Instituut) dat gewoon patienten er snel doorheen jast met een apneudiagnose, maar niets doet met gecompliceerdere gevallen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

3
Hallo

Somnoclinics is geen betrouwbare partner voor het behandelen van slaapapneu, hebben een zeer eenzijdig beleid nl snorex ( nooit bewezen dat deze slaapapneu vermindert? en de somnibel positietrainer is momenteel nog geen vergoede zorg door de zorgverzekering.

Probeer altijd goed om te onderzoeken of er een multi disciplinair team beschikbaar is. Een standaard osas patient kunnen de meeste longartsen wel behandelen maar complexe patienten, complex ivm andere ziektebeelden zoals hart / long ziekten of andere slaap problemen, heb je meerdere disciplines nodig om de juiste begeleiding / therapie te geven.

Misschien toch beter om naar een ziekenhuis te gaan

Re: SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

4
persluchtpiraat schreef: 18 mar 2019, 20:24 (..) NSI (Nederlands Slaap Instituut) dat gewoon patienten er snel doorheen jast met een apneudiagnose, maar niets doet met gecompliceerdere gevallen.
Ben ik met je eens, contactmomenten en begeleiding zijn minimaal etc. Hier is echter wel een markt voor, ik wil zelf de regie en ben bereid om zelf een boel uit te zoeken dus heb dit niet nodig. Wel jammer dat ze dan wel de hele dbcvergoeding vangen :)

Re: SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

6
Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar ik heb er wel een mening over.

NSI, Slaapapneuservice etc. zijn commerciële bedrijven. Als ze hun werk goed doen, dan is daar niks mis mee. Maar bedenk wel dat ze een ander verdienmodel hebben dan reguliere ziekenhuizen en dat daardoor de zorg ook anders kan zijn.
SomnoClinic valt wat mij betreft hier helemaal buiten, daar heb ik geen vertrouwen in (door hun misleidende reclame in het verleden).

Ik vind het belangrijk dat een slaapkliniek aangesloten is bij een ziekenhuis in verband met de complexiteit van klachten en comorbiditeit van slaapapneu.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

7
Ik heb er ervaring mee.
Ik heb destijds een SnörEx bij de SomnoClinic in Breukelen aangeschaft, voor het lieve –niet vergoedde– bedrag van € 750,-. Daarna nog diverse malen terug geweest voor aanpassingen etc., die ik niet hoefde te betalen.
Mijn ervaringen zijn eigenlijk vooral heel slecht.
  • Het kostte enorm veel tijd om enigszins te wennen aan het apparaat, dat slikken vrijwel onmogelijk maakt en kokhalsneigingen opwekt.
  • Ik snurkte met het apparaat in nog steeds. Apneu's weet ik niet want in die periode nooit gemeten. Mijn vrouw zegt dat ik nog wél apneu's had.
  • De veer in het apparaat was binnen het jaar gebroken en dan kun je het niet meer gebruiken. Een nieuwe veer kostte maar liefst € 160,-!!!
Als je het mij vraagt is het geldklopperij in een heel professioneel jasje.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: SomnoClinic en andere commerciële apneuklinieken, wie heeft daar ervaringen mee?

8
Razend schreef: 30 mei 2019, 13:01 en kokhalsneigingen opwekt
Zeg dat wel! Mijn keel is zo gevoelig dat ik al zo begon te voelen toen ik dit plaatje zag ':)

Afbeelding
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i