Nekformule

1
Ik vond op onderstaande Spaanse website een calculator voor de zogenoemde “Hoffstein formule” (nekformule).

https://www.sogapar.info/formulas/calculo-presion-cpap-formula-hoffstein/

índice de masa corporal = BMI
circunferencia del cuello = halsomtrek (cm)
índice apnea-hipopnea = AHI

Ik kom hiermee op een druk uit van 6,4 cm/H2O, terwijl mijn CPAP staat ingesteld op 7,4
Volgende week heb ik een afspraak met mijn OSAS verpleegkundige. Toch maar eens om opheldering vragen.

modedit RM: bericht gesplitst, nieuw onderwerp
Diagnose: OSAS 39,9 AHI. CPAP: ResMed AirSense 10 Elite met bevochtiger en verwarmde slang. Primair masker: Philips Respironics DreamWear Nasal Mask. Tevens: Fisher & Paykel Simplus Full Face.

Re: Nekformule

3
Ron-V schreef: 09 apr 2019, 21:52
Ik kom hiermee op een druk uit van 6,4 cm/H2O, terwijl mijn CPAP staat ingesteld op 7,4
Volgende week heb ik een afspraak met mijn OSAS verpleegkundige. Toch maar eens om opheldering vragen.
Vaak wordt voor de instelling van het apparaat de uitkomst van de ‘nek-formule’ met 1 cmh2o verhoogd voor de drukinstelling, heb ik ergens op dit forum gelezen.
Maar daar kan ook het soort masker op van invloed zijn, heb ik begrepen.

M.vr.gr.

Re: Nekformule

4
RuudM schreef: 09 apr 2019, 22:01 Bij de FAQ hebben we ook zo'n rekenmethode: viewtopic.php?f=32&t=12259. Net zoals de Spaanse?
Inderdaad Ruud, dat is de Hoffstein formule
Diagnose: OSAS 39,9 AHI. CPAP: ResMed AirSense 10 Elite met bevochtiger en verwarmde slang. Primair masker: Philips Respironics DreamWear Nasal Mask. Tevens: Fisher & Paykel Simplus Full Face.

Re: Nekformule

5
Hey Ron, bedankt dan heeft de Nekformule ook een naam.

De bmi is duidelijk, de nekomvang ook, alleen de AHI daar moet eigenlijk bijstaan de AHI van de eerste slaaptest.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar