Operatie

1
Beste allemaal,

Dit is mijn tweede bericht op deze website. Ik heb 1,5 jaar geleden een mra beugel gekregen maar na een aantal maanden ben ik hiermee moeten stoppen omdat de stand van mijn kaken/gebit veranderden. Na deze constatering zijn er meteen 2 afspraken gemaakt: 1 bij de kaakchirurg en 1 bij de longarts.

Vandaag heb ik een afspraak gehad bij de kaakchirurg. Hij heeft me verteld dat een operatie die het geheel van zowel onderkaak als bovenkaak naar voren zet, zou helpen tegen slaapapneu. Later heb ik nog een afspraak met de longarts, die andere opties met mij zal gaan bespreken.

Ik zie, zoals zovelen, op tegen de cpap. Mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaringen met een dergelijke operatie? En hoe groot is de kans dat dit daadwerkelijk, ook op de lange termijn, helpt?

Alvast bedankt!

Gr. Joey

Re: Operatie

2
Joey schreef: 05 jun 2019, 18:12 Vandaag heb ik een afspraak gehad bij de kaakchirurg. Hij heeft me verteld dat een operatie die het geheel van zowel onderkaak als bovenkaak naar voren zet, zou helpen tegen slaapapneu.
Dat is de "bimax" ofwel de bimaxillaire kaakosteotomie. Maw. je complete gebit wordt van je schedel losgezaagd. Wel ongeveer de zwaarste operatie die je kan laten doen. Het houdt ook in dat alle zenuwen die naar de tanden lopen worden doorgesneden, wat een compleet verlies van de (tast)sensatie in de tanden veroorzaakt. Zorg dat je goed wordt voorgelicht, inclusief de nadelen!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie

3
Joey, er is op dit forum in elk geval 1 persoon die dit heeft gedaan. Zijn naam hier Dirk1985.

Je kunt op dit forum zijn verhaal lijn terugvinden. Zoek functie gebruiken bij Bimax en je vindt alle berichten over deze operatie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Operatie

4
Ik heb ook deze operatie ondergaan. Zoek op mijn profiel (mosklwd) naar berichten over bimax. Zoek ook naar berichten van "arkie". Bij mij heeft de operatie niet geholpen. Laat je goed voorlichten.
De kans op succes is groter wanneer je ook goed resultaat hebt met een MRA of wanneer je een terugvallende onderkaak hebt.

Groet, Jan

Ps. De opmerking van persluchtpiraat klopt niet: Er worden geen zenuwen doorgesneden. Er bestaat wel kans op beschadiging. Ik heb er een zone met verminderd gevoel aan mijn onderlip aan over gehouden.

Re: Operatie

5
mosklwd schreef: 06 jun 2019, 00:21 Ps. De opmerking van persluchtpiraat klopt niet: Er worden gaan zenuwen doorgesneden.
Ik ben benieuwd of u kunt uitleggen waarom dit niet klopt. Hier een diagram van alle zenuwen in de kaken:
Afbeelding

en hier een gevalletje bimax, waar de zaagsneden goed zichbaar zijn:
Afbeelding


Ik citeer ook een artikel over de LeFort I osteotomie (de bovenkaak, bij een bimax): "various branches of maxillary nerve being cut"
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie

6
De zenuwen worden vrij geprepareerd voordat de kaken doorgezaagd worden. Doorsnijden van zenuwen is niet nodig.
Behalve een wat ongevoelige plek aan de onderlip zijn alle zenuwen bij mij volkomen intact. Ook direct na de operatie.
De ingreep bij mij komt in grote lijnen overeen met de getoonde afbeelding. 2 weken geleden is bij mij een plaatje verwijderd; er was een stevige verdoving nodig en pijnstilling achteraf.

Re: Operatie

7
Beste Joey,

Ik heb zelf deze operatie uit laten voeren omdat ik zowel de cpap als mra niet verdroeg. Echter was met mra wel duidelijk dat deze mijn apneu weghaalde. Ook div. slaapendoscopie gehad om zeker te zijn dat een kaakcorrectie een mogelijke oplossing was.

Er zijn een aantal zaken waar je goed rekening mee moet houden. Er wordt net als kno-artsen makkelijk over operaties gepraat. Vanuit de arts gezien te begrijpen aangezien het voor hun dagelijks werk is. Echter de bimax operatie is een behoorlijke ingreep en draai je niet zomaar even terug.
Di. aandachtspunten:
1) hoe hoog is je ahi? Mijn kaakchirurg maakte eens de opmerking dat hij blije mensen heb als hij een ahi van 60 naar 20 kan krijgen. Ofwel na de operatie heb je nog een te hoge ahi om hier niks aan te doen en ben je nog aangewezen op een cpap. Bij lagere ahi zijn er weinig tot geen ervaringen omdat ze dan dit soort operaties eigenlijk niet uitvoeren. Ik was hierop een uitzondering met een ahi van 16.
Ahi was wel gedaald maar had er nog 7 over. Echter is dan de belangrijkste: ik ben hier wel enorm mee opgeknapt en kan ik wel zeggen dat ik van apneu af ben ondanks een ahi boven de 5. Oorzaak van opknappen is simpelweg dat mijn zuurstofdalingen van onder de 70% naar ruim in de 90% is gegaan en ik alleen hypopneus meer had in rugligging en zijligging nauwelijks incidenten.
Dus erg belangrijk om eerst goed naar je uitslagen te kijken en oorzaken voordat je zomaar gaat opereren.
2) Is de oorzaak een terugliggende kaak? Ofwel heb je een kleine keelruimte waardoor de keelwand snel dichtvalt of de tong snel de boel blokkeerd? Bij mij hebben ze een scan/foto's gemaakt van mijn keelruimte/kaken zonder beugel in en mra in. In de laatste was er echt aanzienlijk meer ruimte dan zonder mra. Met daarbij het gegeven dat slaaponderzoek met mra in uitgewezen heeft dat mijn apneus nihil waren. Mra werkt goed, dus kan zo'n operatie ook een succes worden.
3) Ik heb de operatie gedaan. Waar ik mij erg op verkeken heb, ondanks dat de kaakchirurg dit mij echt wel verteld heb, is dat mijn zenuw van mijn linker mondhoek, dus het gele lijntje in de onderkaak op de foto met zaagsneden verdoofd was na de operatie. na paar weken merkte ik in de zenuw tintelingen ect. Dus leven wat langzaam beter werd. proces kan wel 1 jaar duren maar is absoluut geen pretje.
Dit is de engiste zenuw die ze echt moeten passeren om de zaagsnede te maken. Met de andere zenuwen heb je totaal geen last en na de operatie gewoon gevoel in. Natuurlijk is na de operatie alles behoorlijk gezwollen ect, waardoor alles zoiezo anders voelt, maar qua zenuwen hoef je je hier geen zorgen om te maken. Dus het bericht van Perslucht vind ik dit opzicht niet terecht. Helaas hebben zij bij mij alle plaatjes en schroeven er weer uit kunnen halen naderhand (was geen standaard, maar hangt ook van procedure ziekenhuis af) daarna was de zenuw echt dood en zal ook niet meer beter worden. Zie het als een dubbele tandartsverdoving die continu aanwezig is. Overigens is het puur een doof/dik gevoel, maar zie en merk ik er verder niks van.
4) Daarnaast is de vraag of er nog gebeugeld moet worden. Ik heb het geluk gehad dit niet nodig te hebben gehad. Maar meestal is er een beugeltraject vooraf van 1,5-2 jaar. Dan de operatie en dan nog minstens half jaar na-beugelen. Al met al dus een traject van zo 3 jaar.
5) kosten operatie en beugeltraject: Beugeltraject zal je zelf moeten betalen. Er zijn echt maar weinig mensen die het voor elkaar krijgen bij de zorgverzekering dat deze die vergoed. Operatie kan ook nog een hele discussie zijn. Zeker gezien als het voor apneu is en niet aantoonbaar gemaakt kan worden dat mra en cpap niet werken/verdragen. Ik ken mensen die echt de bezwaarprocedures in hebben moeten gaan om de operatie vergoed te krijgen.

Jou situatie:
ik ken je waarden niet van apneu, maar vermoed dat je beter af bent met een cpap. Ondanks dat je hier tegenop ziet, wat natuurlijk heel te begrijpen is, is deze nog niet geprobeerd (altans lees ik niet uit je verhaal). Ik ben van mening dat de cpap eerst geprobeerd moet zijn. In 95% van alle gevallen kan hier een oplossing in gevonden worden. Echter kan dit een zoektocht zijn die niet makkelijk is. Maar dat hangt ook van complexiteit af. Er div. paps beschikbaar t/m asv toe. Daarnaast een legio aan maskers. Persoonlijk zou ik daar voor gaan en minder snel voor een 4 uur durende operatie. Opereren kan altijd nog......
Daarnaast als je moet beugelen heb je ter overbrugging toch nog iets nodig.

Sterkte met je keuzes te maken en als je nog aanvullende vragen heb stel ze gerust.

Re: Operatie

8
Aha, dus het ligt wat genuanceerder bij de onderkaak. Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dat dan doen met de lengte die "te kort komt" bij de zenuw... ik neem aan dat je 'm niet kan rekken als een elastiekje...

Magoed, als het gaat om de bovenkaak (LeFort) heb ik toch geciteerd uit een publicatie. Hmm. Ik zal tzt. nog eens in de zoekmachine duiken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i