Behandeling lichte slaapapneu?

1
Hallo,

Bij mij is als diagnose lichte slaapapneu gesteld.
Voortkomend daaruit heb ik 3 mogelijkheden:
- slaapbeugel aan laten meten
- afvallen
- keelamandelen laten verwijderen

Nu begreep ik dat je gebit in goede conditie moet zijn voor het aanmeten van een slaapbeugel, dit zou bij mij onderzocht moeten worden door een tandarts. Mijn gebit is momenteel niet in optimale conditie.
Het afvallen wordt erg bemoeilijkt door het slechte slapen, geen energie hebben overdag etc.
Mijn keelamandelen zijn vrij groot volgens de KNO arts, hij wil een kijk operatie doen om te kijken of ze inderdaad de doorgang "blokkeren" en ze dan eventueel verwijderen.

Ik hoop hier advies of eventuele ervaringen te kunnen krijgen zodat ik een beslissing hierin kan gaan maken.

Re: Behandeling lichte slaapapneu?

3
Welkom Danielle, wat is bij jou lichte apneu? Hoe hoog was de AHI? Heb je het slaaprapport van de slaaptest mee naar huis gekregen? Zo niet vraag erom, je hebt er recht op. Uit dit rapport kan blijken, of je last hebt van apneu in zijligging en/of in rugligging. Als de ademstops onder de 10 per uur zijn in zijligging en in rugligging twee of meer keer zo hoog zijn, dan is een Slaap Positie Trainer misschien een eerste optie vóórdat er met een MRA begonnen wordt.

Een kijkoperatie is waarschijnlijk een Slaapendoscopie!

Het is heel goed dat deze arts dit voorstelt. Ook omdat uit zo'n onderzoek kan blijken of een MRA wel voldoende werkzaam kan zijn.

Afvallen is als Apneupatiënt vaak wat moeilijker, dit vanwege de vermoeidheid. Een koolhydraat arm of beperkte levensstijl aanleren kan zeker zeer snelle en goede resultaten opleveren, maar is net als het hebben van apneu vaak levenslang.

Bespreek dit eens met je arts. Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Behandeling lichte slaapapneu?

4
Danielle schreef: 10 sep 2019, 11:32 Het afvallen wordt erg bemoeilijkt door het slechte slapen, geen energie hebben overdag etc.
Daarom vind ik het voorstel om "maar wat af te vallen" nogal sadistisch.

Het is helemaal niet zo dat u geen "recht" op CPAP heeft vanwege de lichte apneu. Als u er niet negatief tegenover staat kan het een prima effectieve oplossing voor de lange termijn zijn. U zult wat moeten aandringen en u niet van de wijs laten brengen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Behandeling lichte slaapapneu?

5
Hallo,

Ik heb geen slaap rapport mee gekregen, zal hier zeker nog achter aan gaan.
De longarts vond mijn slaap onderzoek twijfelachtig, 13 stops en saturatie laagst gemeten was 90.
Bloedonderzoek/ bloed gas geen bijzonderheden, zo ook het longfunctie onderzoek.

KNO arts stelt toch wel een "kijkoperatie" voor onder volledige narcose om te kijken of mijn keelamandelen in deze niet de boosdoener zijn omdat deze chronisch vergroot zijn. verder geen klachten ervan.
Slaaponderzoek heb ik dus gehad.

Vanmiddag wederom contact longarts, aangegeven dat ik voorlopig niet voor de optie slaapbeugel kies i.v.m. een slecht gebit.
Kreeg wederom te horen dat afvallen de klachten zeker zou kunnen verminderen.
Het zou dan om een kilo of 10 gaan...
Ik eet momenteel koolhydraat beperkt maar ben me terdege bewust van het feit dat afvallen een lange termijn proces is.
Ik ben erg zoekende naar ervaringen van mensen waarbij uiteindelijk het verwijderen van keelamandelen resultaat heeft opgeleverd.

Re: Behandeling lichte slaapapneu?

6
Lees deze berichten eens door, maak gebruik van de control knop (ingedrukt houden) als je op een GA naar bericht link klikt. Er wordt dan een nieuw tabblad geopend, je kunt dan makkelijk terugkeren naar het oorspronkelijke bericht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar