screening en apneu

1
Door mijn diëtiste ben ik op apneu opmerkzaam gemaakt. Kreeg als tip van iemand om tijdens de intake vooral te zeggen dat ik overdag zo maar in slaap kon vallen, hetgeen niet waar was, want ik was overdag heel moe en kon wel slapen maar het ging nooit zomaar spontaan. Toch heeft dit antwoord er voor gezorgd dat ik het slaaponderzoek kreeg en wat bleek apneu met ernstig zuurstoftekort, een saturatie van slechts 61% gedurende bijna de hele nacht.
Bij cardioloog werd meteen duidelijk waarom ik in de nacht hartritmestoornissen had en een ernstig verdikte hartspier door mogelijk jarenlange hoge bloeddruk. Cardioloog heeft geen moment gedacht aan slaapapneu. Dit had ik overigens al steeds bij mijn huisarts gemeld maar die zei steeds oh dat is maar een momentopname en zelfs bij het thuismeten werd dit nog niet serieus genomen en werd de vraag gesteld of mijn bloeddrukmeter wel geijkt was.
Ook na operaties kreeg ik veelvuldig te horen hoge bloeddruk en ernstig zuurstoftekort na de operatie, u moest lang aan de zuurstof maar het is nu weer prima dus niets aan de hand hoor!
De reumatoloog gaf mij de diagnose chronisch pijnsyndroom en heeft laten weten dat hij in het vervolg bij een patiënt die hij een dergelijke diagnose wil geven nu eerst een slaaponderzoek zal adviseren.
Jarenlang bij div. KNO artsen en neurologen gelopen met klachten over duizeligheid maar geen enkele arts (ook academisch) die aan apneu dacht, terwijl deze ziekte als zo een 20 jaar bestaat volgens mij.

De schade is enorm! Linker slechte hartkamer door zuurstoftekort, hartfalen, hartritmestoornissen, oogdruk op het randje, fibromyalgie en chronisch pijnsyndroom door jarenlange verzuring van de spieren door zuurstoftekort, hormoonbalans helemaal uit balans dus ernstig overgewicht. Als nu bekend is dat hoge bloeddruk bij vrouwen een van de symptomen van apneu kan zijn, verbaasd het mij dat een cardioloog hier niet aan denkt maar wel zegt als de diagnose apneu is gesteld, dat het hem nu duidelijk is waarom ik hoge bloeddruk, hartfalen, ernstig verdikte hartspier etc. heb. Ook mijn oogarts ging meteen mijn glaucoom extra meten waar de KNO arts die de diagnose apneu had gesteld, mij niet eens op heeft geattendeerd. Ook is mij niet medegedeeld dat ik het mijn cardioloog en anesthesist moet melden maar dat leek mij wel zo logisch. Ook maar mijn diabetesverpleegkundige gemeld want ik ben een welles/nietes diabets 2 pat. want heb het alleen in de ochtend.

Re: screening en apneu

2
Welkom op het forum. Zo zie je maar weer dat artsen pas aan Apneu denken als men niet meer weet waar het anders aan kan liggen.

Pas als Apneu is vastgesteld gaat er een 💡 branden en zijn de klachten opeens allemaal verklaarbaar.

Dit houdt dus in dat men het woord 'Apneu' nog lang niet op het netvlies heeft staan.

Ik hoop dat er nog wat van de opgelopen schade te herstellen is.

Bent u nu in behandeling (hoelang) en zo ja, is dit met behulp van de cpap therapie?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: screening en apneu

3
Beste Ruud,

Sinds half april ben ik in behandeling met Apap. Door KNO arts alleen maar te horen gekregen dat ik apneu had en voor apap in aanmerking kwam. Er is niets gezegd over bijkomstige aandoeningen zoals hoge bloeddruk, hartritme stoornissen, hoog cholesterol, diabetes 2 welke genoemde aandoeningen ik inmiddels ook al een tijdje heb. Ook niets gehoord over dat je de apap moet meenemen als je geopereerd moet worden of het melden bij je oogarts, terwijl ik al slechte ogen heb. Alles zelf maar ondernomen richting de andere artsen.
Nu loop ik bij endocrinoloog om te kijken of er problemen zijn met de hormoonhuishouding zoals cortisol en schildklier. Afwachten dus.
De begeleiding, als je eenmaal apneu hebt, is zeer slecht in het OLVG oost waar ik de diagnose heb gekregen, althans wat de KNO arts - somnoloog aangaat.

Re: screening en apneu

4
En hoe is het dan in OLVG west, daar is men meer ingesteld op behandeling van Apneu?

Lees het artikel van Sandra Houtepen Strong over de Hormoonhuishouding bij Apneu patiënten bij info voor de beginnende Apneuer bij het forum onderdeel Tips & Trucs eens door.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: screening en apneu

5
Hallo Ruud,

Ik heb een slaaponderzoek in het OLVG West gehad, op advies van mijn KNO arts-somnoloog in OLVG Oost en heb dus ook de uitslag van hem gehad.

N.a.v. het artikel van Sandra Houtepen ben ik dus naar een endocrinoloog gegaan en word ik nu getest op cortisol en schildklierhormoon in het UMC. Ik wilde dit niet laten doen in OLVG Oost vanwege de ervaring met de KNO arts aldaar.