De vicieuze cirkel rondom mijn apneu.

1
Beste mensen,

Sinds april gediagnosticeerd met slaap apneu.

De feiten;
114 stops per uur
Overgewicht 140 kg bij een lengte van 1.85 waarvan 25kg van het laatste jaar. Altijd groot grof en sterk geweest maar nu is het gewoon overgewicht zonder power.
Hoge bloeddruk 156/96 zo'n 2 weken terug.
- moe (kan altijd en overal in slaap vallen)
- vaak duizelig.
- geen problemen met bloedsuiker spiegel
- gestopt met roken (2 maanden volledig, daarvoor al rigoureus verminderd ook doot directe klachten. Jaar geleden 25 - 40 sigaretten per dag)
- horeca man drinkt sinds een half jaar nog geen 7 glazen per week (soms ook omdat ik er direct last van krijg) daarvoor niet overdreven drinkgedrag maar wel regelmatiger.
- snachts gemiddeld 3x er uit voor toilet bezoek.(sinds een jaar daarvoor nauwelijks)
- heeft al jarenlang last van het stoppen met ademen snachts. (Bedpartners zeiden dit 10 jaar geleden al)
- al jaren onder stress vanaf 2015 tot 2018 ondernemer geweest met veel liefde buitensporig veel gewerkt maar na de verkoop in 2018 tot vandaag de dag nog een hoop ellende van de nasleep.


Mijn apneu is aan het licht gekomen door constante klachten die niet ernstig genoeg waren. Noem schommelende leverwaarden, vermoeidheid, duizeligheid, klachten aan het zicht en ga zo maar door. Jarenlang is hier helaas niets mee gedaan tot 2019.

Begin dit jaar eindelijk doorgestuurd naar het slaapcentrum waarna de uitslag van 114 stops nogal wat slaapartsen verbaasd deed staan. Er werd onder andere gezegd dat men nogal verwonderd was hoe ik nog kon functioneren want de aanslag die ik elke nacht op mijn lichaam pleeg was buitensporig en meer van dat kaliber.

Ik kreeg bezit van het dreamstation en bij juist gebruik is er sprake van volledige oplossing van het apneu probleem. Alleen heb ik er ernstig last van het niet altijd opzetten of ophouden van het masker. Daarnaast probeer ik nu via mensendieck therapie wat meer patroon aan te brengen. Het gebeurd(e) namelijk regelmatig dat ik op de bank in slaap viel of gewoon direct in bed zonder ook maar de tijd te hebben of de geest om.het masker op te zetten voor ik in slaap viel.

Ik heb er veel moeite met het feit dat de oplossing een heel proces is. Ik moet afvallen om minder last te hebben maar ik moet eerst meer controle en energie opbouwen om te mogen sporten. Mijn voeding zou ik kunnen aanpassen maar tot op zekere hoogte(eet niet echt heel slecht) Niet te hard van stapel lopen is het . Daarnaast zullen mijn dagelijkse klachten pas verderop in het proces verdwijnen hetgeen er voor zorgt dat elke "slechte nacht" mij zowel lichamelijk maar ook geestelijk een stap terug zet. En wanneer wordt een klacht wel of niet serieus. Ik merk aan mezelf dat ik mijn klachten al bijna niet meer serieus terwijl ik er in mijn functioneren regelmatig veel last van ondervind.


Zijn er meer mensen die dit soms het gevoel hebben dat het lastig is de klachten onder controle te krijgen. En zijn er nog gouden tips and tricks! Reageer

Groet

Re: De vicieuze cirkel rondom mijn apneu.

2
Welkom Ruben, momenteel op vakantie in Zuid Africa met weinig internet.

Gebruik eventueel pleisters om over de bandage te plakken op de wangen. Of kinband over masker heen.

Verder kijk even bij Tips en trucs voor de info voor de beginnende Apneuer.

Kom later terug.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De vicieuze cirkel rondom mijn apneu.

3
Niet alles tegelijk proberen te doen, concentreren op 1 ding tegelijk. Het stoppen met roken is al een enorme prestatie (ex-roker hier, minder dan 10% van de rokers houdt het stoppen vol), petje af daarvoor! Als je wil gaan afvallen zou ik dus eerst proberen de CPAP therapie onder controle te krijgen. Als dat goed gaat en je bent tevreden over de nachtrust zou je eens kunnen kijken naar het introduceren van een koolhydraatarm dieet, of als je heel erg veel motivatie hebt naar een ketogeen dieet. Bij flink overgewicht is 30 a 40kg in een jaar kwijtraken hiermee goed mogelijk.