En toen, totaal verrast

1
Hi,

Even mijn verhaal kwijt. Sinds kort weer slaapapneu terug, niet heel hoog 14 keer per uur. In verleden ook 70. Geweest. veel afgevallen en toen heeft het op rond 7 gezeten en heb ik tijd zonder Cpap gedaan. Nu weer wat terug in gewicht aangekomen en weer klachten.

Ik val slecht in slaap. In de ochtenduren slaap ik het best, maar ja kan niet elke dag tot een uur of 9/10 in bed liggen.

Dus terug onderzocht, apneu 14. En ja weer aan de Cpap. Wast toch de beste optie aldus de longarts. Dus weer aan de slag met een resmed S10, verwarmde slang, bevochtiger en F&P eson 2 masker.

Was erg wennen. Wat gesleuteld aan druk. Vast op 7 en later op 6,4 (door de osasverpleegkundige). Meerdere keren contact gehad. Ja meneer u moet het masker ophouden. Dat snap ik. Echter tussen 12 en 3 slaap ik slecht (in) dus dan bepekrt het masker me in bewegingsvrijheid. Ik hou masker wel op maar lig daardoor langer wakker. Soms denk ik zet hem even 5 minuten af, fout want ik val gelijk in slaap en wordt paar uur later wakker. Als ik langer kan liggen dan masker wel vaak op tussen uur of 5/6 en 9 uur.

Inmiddels zet ik het masker af als ik slaap. Niet bewust, maar ligt er wel naast. Balen dus en zoekende naar een oplossing. Weer contact zoeken met osas verpleegkundige.
Bijna 30 minuten in de wacht, weinig slaap, maakte mijn stemming niet goed. Daarom wellicht totaal verrast door gesprek.
Wat kan ik doen? Ik slaap slecht met het masker, uitgelegd wat en waarom. Maar wat is de oplossing meneer. Ja daarvoor bel ik jullie voor overleg. Ik heb ook email gestuurd met probleem. Ja maar dat weet ik niet, die heb ik niet. Wellicht even mijn dossier erbij halen? Oh ja ik zie het. Ik heb u zelfs de voicemail ingesproken en geprobeerd te bellen vorige week. Klopt. Meneer het zijn maar 14 apneus. U geeft zelf aan dat het masker lastig is en dat uw wellicht beter kan stoppen. Doet u dat maar, 14 is minder dan 15 dus geen probleem. Dus verrast!

Want als 14 niet erg is, waarom starten we dan deze gehele Cpap exercisitie. Ik slaap slecht, ben moe, klachten apneu gelijkend. (of komt het ergens anders door) Longarts was helder, gelijk starten met Cpap. Maar ja ben geen doorsnee patiënt, dus is lastig met masker.Maar niets daarvan, ander masker, andere instelling, niets. Stopt u maar.

Dus ben even verrast en weet even niet wat wijsheid is. Wilde dus even mijn verhaal kwijt.( dit verhaal ook wel gemaild aan de longarts)

Gr Erik

Re: En toen, totaal verrast

2
Erik, voor een Osa-verpleegkundige is dit een totaal verkeerd antwoord. Een ahi van 15 per uur is voor het autorijden van belang en er zijn steeds meer verpleegkundigen die beweren dat sinds de nieuwe osa-regel van 2009 , die in 2018 is aangepast en in 2019 is uitgegeven het belang van de ahi ondergeschikt maakt van de klachten. Nog steeds geldt de regel AHI>5/uur behandelen en bij AHI<5/uur maar wel met klachten ook behandelen.

Onthoud: de Osa - verpleegkundige heeft geen apneu en geen flauw idee wat een patiënt met apneu mee moet maken. Ofwel het zal haar worst zijn, cru gezegd. In plaats van een oplossing zoeken zorgt zij met haar opmerking dat patiënten stoppen en daardoor nog verder weg zakken. Ik denk dat zij wel hierop zal worden aangesproken door de longarts.

Ik geef je het advies om door te zetten. Zorg voor een slangenhengel zodat de slang vanuit de hoogte komt, hierdoor krijg je veel bewegingsvrijheid terug. Als je een Resmed hebt, probeer dan de EPR functie op stand 1 uit of bij de Philips Dreamstation de c-flex stand 1.

Neem desnoods eens een inslaapmiddel zoals zoplicon al is het maar een halve tablet. Mijn moeder kon ook niet inslapen met een cpap (Resmed S9) en lag uren wakker. Haar arts adviseerde dit medicijn, 1 tablet, maar met een halve viel zij al in slaap, dus hield ze het wijselijk daarbij.

Normaal wordt slaapmiddelen afgeraden, maar het kan helpen om de beginfase door te komen zodat je een nacht door kan slapen. Lees wel even de bijwerkingen van dit medicijn, maar bedenk je moet ook eens goed kunnen uitrusten. De cpap vangt de ademstops wel op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: En toen, totaal verrast

3
ErikHW schreef: 17 jan 2020, 13:22 Meneer het zijn maar 14 apneus. U geeft zelf aan dat het masker lastig is en dat uw wellicht beter kan stoppen.
Zucht. Hoe noemen we dat? Brevet van onvermogen?

Anyway, u zegt dat u een ResMed apparaat heeft. Wel eens EPR geprobeerd? EPR op 3, druk instellen op 9 zodat de basisdruk 9 minus 3 weer op 6 komt. Klinkt tegenstrijdig, maar je kan het niet weten zonder het te proberen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: En toen, totaal verrast

4
Hij ik ga eens kijken naar jullie opmerkingen.

De longarts is wel kundig. Hij belde mij vanmiddag gelijk terug. U heeft klachten dus die wil ik (proberen) op te lossen. Hij wil me nu doorsturen naar Sein in zwolle, voor nader onderzoek over mijn slapen in het algemeen.

Hij bevestigde dat apneu van 14 en klachten zeker behandeld moet worden.

Re: En toen, totaal verrast

5
Het lijkt wel of de werkdruk ook in de slaapcentra heeft toegeslagen. Tijdens mijn vele contacten in vele jaren heb ik vaak verschillende adviezen mogen ontvangen. Niet allemaal even deskundig. Ook onder de, vaak jonge, huisartsen is enige, basale scholing niet onnodig.
Kortom, er is nog een slag te maken als het gaat over slaapapneu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk