apneu en ademhaling

1
Sedert november 2018 gebruik ik een cpap. Dat gaat eigenlijk zonder veel problemen, De gemiddelde AHI ligt zo rond de 3,5. Ik gebruik de Resmed Airsense 10 met de Airfit F20 (volgelaat).
Maar . . . . . . het slapen gaat nog steeds niet veel beter en de vermoeidheid neemt eigenlijk alleen maar toe. En ik denk dat dat niet meer beter wordt met de CPAP. Dat brengt mij aan het denken en zoeken.
Daarbij stoot ik op publicaties over problemen die veroorzaakt kunnen worden door slecht ademhalen. Er zijn een behoorlijk aantal mogelijke problemen die ik bij mezelf herken en wil daar meer over te weten komen.

Eén van de dingen die ik daarbij wil weten: wat zijn de gevolgen van het slapen met open mond met het masker:
Wat ik ook probeer en heb getest, het lukt me tot nu toe niet om de CPAP met een neusmasker te gebruiken; Mijn mond gaat open met als gevolg: mondlekkage. Maar met het volgelaatsmasker lukt het me niet om de mond dicht te doen. als ik de mond dicht doe bijt ik op mijn wangen door de druk die wordt veroorzaakt door de druk van het masker op mijn gezicht. Het gevolg is dat ik altijd slaap met de mond open en ik denk dat ik wel voldoende uren slaap en zoals gezegd de AHI's blijven ook binnen de perken, maar ik droom wel heel erg veel.

Na mijn zoeken over ademhaling vraag ik me af kan het ademhalen door de mond negatieve gevolgen hebben op de algehele gezondheid van mij.

Heeft iemand ervaring of kan hij of zij mij op de één of andere wijze van informatie voorzien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Jan
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: apneu en ademhaling

2
De meest voor de hand liggende verklaring is dat uw drukinstelling inadequaat is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: apneu en ademhaling

3
Persluchtpiraat, ik begrijp uw reactie niet. Ik heb vragen over de gevolgen en het voorkomen van het slapen met open mond en u zegt De meest voor de hand liggende verklaring is dat uw drukinstelling inadequaat is. Maar waar is dat dan een verklaring voor? Kan ik de mond niet sluiten door de inadequate instelling? Of bedoelt u te zeggen dat die instelling de reden is voor het feit dat ik vermoeid blijf?

Na een dag studeren/zoeken denk ik toch dat de ademhaling door de mond niet bijdraagt aan uitgerust ontwaken.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met neusspreiders.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: apneu en ademhaling

4
Als de ademhaling bekneld wordt (omdat druk inadequaat is bijv.) dan wordt de mond instinctief geopend en roert de tong zich. Gegarandeerde mond-lekkage. Dit, samen met het gegeven dat u nog steeds niet helemaal fit bent leidt me tot de aanname dat uw druk moet worden bijgesteld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: apneu en ademhaling

5
Hoi JEBE ... ik heb van verschillende mensen gehoord dat ze hun mond dichtplakken tijdens het slapen! 1 om apneu tegen te gaan, 1 ivm nachtelijke hyperventilatie, 1 ivm algehele ongezondheid van slapen met open mond.

Er zijn wel diverse sites die aangeven waarom je door je neus zou moeten ademen maar weet niet goed hoe wetenschappelijk dat is.
Dus wil daar kan ik verder niets zinnigs over roepen ...
persluchtpiraat schreef: 10 feb 2020, 20:38 Als de ademhaling bekneld wordt (omdat druk inadequaat is bijv.) dan wordt de mond instinctief geopend en roert de tong zich. Gegarandeerde mond-lekkage. Dit, samen met het gegeven dat u nog steeds niet helemaal fit bent leidt me tot de aanname dat uw druk moet worden bijgesteld.
Bij mij is de druk van 10 naar 9 naar 8 naar 7 bijgesteld ... AHI rond 1 ... en nog steeds doe ik mijn mond vaak open.
Eigenlijk nooit last van neusverstopping. Heb je enig idee hoe ik dan mijn mond dicht kan houden?
Ik weet niet of ik wel een neusmasker zou willen want de paar keer dat ik t heb geprobeerd had ik het idee dat ik geen lucht kreeg en was t erg benauwend maar mond dicht met fullface masker zou dan toch beter moeten zijn.

Re: apneu en ademhaling

6
Eén van mijn problemen is dat ik mijn mond op dit moment niet dicht kan doen omdat het fullface masker tegen de wangen drukt waardoor ik in mijn wang bijt als ik de mond dicht doe. Ik ben nu dus genoodzaakt om de mond open te houden. Dat is ook de reden waarom een kinband niet werkt.
Ik heb ook gelezen over het dicht plakken van de mond. Maar ik heb een handicap: ik draag een snor, daardoor wordt plakken lastig; Tot er enige garantie is dat het werkt ben ik bereid om de snor te scheren.

Maar er zijn toch wel een behoorlijk aantal aanwijzingen dat het admen door de mond gezondheidsproblemen opleveren. Gekoppeld aan het gegeven dat ik nog steeds niet veel verder ben gekomen met het gebruik van de CPAP. (Overigens de constatering van mijn bedpartner is dat sinds ik de CPAP gebruik, het 's nachts wel een stuk rustiger is in ons bed.)

Jan
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: apneu en ademhaling

7
Bopp schreef: 10 feb 2020, 21:20 Er zijn wel diverse sites die aangeven waarom je door je neus zou moeten ademen maar weet niet goed hoe wetenschappelijk dat is.
Dit artikel is voorzien van references.
Bopp schreef: 10 feb 2020, 21:20 Heb je enig idee hoe ik dan mijn mond dicht kan houden?
Ik zou dit niet aan u voorstellen, want u geeft niet aan dat u nog steeds vermoeid bent.
Bopp schreef: 10 feb 2020, 21:20 Ik weet niet of ik wel een neusmasker zou willen want de paar keer dat ik t heb geprobeerd had ik het idee dat ik geen lucht kreeg
Laat me raden. ResMed Mirage FX?

Had u mijn e-mail gekregen trouwens?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: apneu en ademhaling

8
Het slapen met een neus en neusdoppen masker moet gebeuren met een gesloten mond. Gebeurd dit niet dan ontsnapt de via de neus toegevoerde lucht weer door de mond naar buiten en heb je dus last van mondlekkage. Dit is nadelig voor de cpap therapie.

Bij een Full face masker mag men weer wel met een open mond gaan slapen. Je ademt niet gelijktijdig in via de mond en de neus. Dus je hebt de keuze. Via de neus, dan mond gesloten. Via de mond dan adem je in en uit via de mond.

Je kunt ook een kinband gebruiken met een neusdoppen masker ofwel een Intranasaal masker.

Met de juiste druk instelling blijft de mond meestal uit zichzelf gesloten.

Ik hou mijn mond dicht met het puntje van de tong gedrukt tegen de achterzijde van de tanden van mijn bovengebit. Wel met een kinband vanwege gaten in mijn verhemelte. Vroeger met open gehemelte geboren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apneu en ademhaling

9
Ruud,
Wat bedoel je met de juiste druk?
De druk van mijn CPAP staat op 9,4 en dat is wel een behoorlijke hoeveelheid lucht die in je gezicht (mond en of neus) wordt geblazen. En dus al snel zorgt voor lekkage naar de mond.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20