Re: Welke ?-pap

21
RuudJ schreef: 17 feb 2020, 23:55 minimum druk 5,5 cmh2o, wat heb je nu dan als maximum druk ingesteld? Je kunt in Oscar hetzelfde profiel aanhouden. Bij het tabblad statistieken zul je ook je nieuwe apap zien staan.
De minimale druk is nu 6 en maximale druk is 8. Een druk van 5,5 was voor mijn gevoel iets te laag, zodoende 6. Ik zal een screenshot van laatste nacht posten, zegt jullie wellicht iets meer.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen

Re: Welke ?-pap

22
Hoe lang heb je nodig met de apap om te kunnen zien wat een goede druk instelling voor mij zou zijn, een week? Langer?
Als ik nu kijk in OSCAR bij 95% zie ik 7,50 cmwk staan, terwijl de arts mij toen ingesteld had op 7 cmwk vast. Dit is pas na 2 nachten, dus er moeten nog een paar metingen komen. Ben gewoon heel benieuwd, of een juiste vaste druk ervoor kan zorgen dat ik minder arousals heb in de nacht en misschien beter kan slapen zodat alles weer een beetje normaal wordt.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

24
Druk is nu 7 - 8,5. Zit geregeld op max 8,5, misschien max nog iets hoger instellen?
Ik heb afgelopen nacht met die instellingen geslapen. Voor mijn gevoel was mijn slaap beter, veel beter. Alleen, mijn AHI is hoger, met name de hypopneus. Ik laat dit even zo staan, kijken of dit de komende nacht weer hetzelfde is/voelt
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen

Re: Welke ?-pap

25
De minimum druk is bepalend voor de obstructieve Ademstops. De maximum druk is bepalend voor de hypopneus en centraal Apneu. Hoe hoger de maximum druk, des te meer kans op toename centraal Apneu en meer kans op problemen om tegen de luchtstroom uit te ademen en daardoor ook meer hypopneus. Je kunt bijvoorbeeld EPR 1 gebruiken. Dan heb je met uitademen 1 cmh2o lager tov de inademingsdruk.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke ?-pap

26
De minimum druk is bepalend voor de obstructieve Ademstops. De maximum druk is bepalend voor de hypopneus en centraal Apneu. Hoe hoger de maximum druk, des te meer kans op toename centraal Apneu en meer kans op problemen om tegen de luchtstroom uit te ademen en daardoor ook meer hypopneus. Je kunt bijvoorbeeld flex gebruiken. Dan heb je met uitademen 1 cmh2o lager tov de inademingsdruk. :speak_no_evil:
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke ?-pap

27
RuudJ schreef: 20 feb 2020, 10:13 De minimum druk is bepalend voor de obstructieve Ademstops. De maximum druk is bepalend voor de hypopneus en centraal Apneu. Hoe hoger de maximum druk, des te meer kans op toename centraal Apneu en meer kans op problemen om tegen de luchtstroom uit te ademen en daardoor ook meer hypopneus. Je kunt bijvoorbeeld EPR 1 gebruiken. Dan heb je met uitademen 1 cmh2o lager tov de inademingsdruk.
Ik heb cflex al op 3 staan, dus op maximaal, en heb voor mijn gevoel geen problemen met uitademen.
Ik kijk het even aan een paar dagen, misschien moet het lichaam nog wennen aan deze instellingen en wordt het beter met de hypopneus.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

28
Wat je ook eens kunt doen, is de flex geheel uitzetten. Dan kun je kijken wat dit voor invloed heeft op de ademhaling.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke ?-pap

29
Flex uitzetten was niet zo goed, had moeite met ademen.

Als ik nu kijk na 10 nachten met de APAP kom ik uit op 8 cmwk, als ik kijk bij 95%.
Wat ik ook zie is dat de APAP soms lang op 8 blijft (de max druk) en dan na een paar minuten pas weer terug zakt naar 7.
Denk ik nu goed om te zeggen dat ik mijn max druk moet verhogen omdat de APAP vaak op de max druk werkt?
Nadeel is dat ik dan meer hypopneus, CA en periodieke ademhaling heb, maar de obstructieve apneus worden minder.
Viel me nog wat vreemds op. Ik heb cflex op 3 staan, als ik dan in OSCAR kijk naar de druk, zie ik ook de EPAP staan, en die is maar ± 1 cmwk lager als de druk bij inademen... Mis ik iets ?

Zou bijna zeggen dat flex op 1 staat, maar staat toch echt op 3. :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

30
Louis, flex en EPR lijken hetzelfde, maar dat klopt niet helemaal. Jij hebt een dreamstation en bij dit apparaat is de flex drukverlaging afhankelijk van de kracht van de ademhaling. Hoe krachtiger de ademhaling hoe meer drukverlaging. Bij Resmed is een drukverlaging ook echt een drukverlaging. Kijk even bij gebruiksappartuur van Philips en dan het bericht over verschil tussen flex en EPR.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke ?-pap

33
Afgelopen nacht geslapen met een vaste druk van 8. Vanaf 4 uur licht geslapen, kon om de een of andere reden niet meer goed slapen.
Het ziet er goed uit wat apneus betreft, misschien wordt het nog wel wat. :grin:
Here are the results:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen

Re: Welke ?-pap

37
Het gaat niet zo goed met de AHI de laatste paar dagen, ik merk het, ben moe met een wattig gevoel in m'n hoofd.
Waar ik voorheen nog goede score had wat AHI betreft, gaat het nu de andere kant op, terwijl er niets anders is.
Het viel me op dat CA hoger is evenals hypopneus. Zou ik de druk toch te hoog ingesteld hebben? Dit is al een paar dagen op 8 cmwk vast ingesteld. Wat ik vreemd vind, toen ik de apap op auto had staan, kwam 8 als 90% druk en nu sinds paar dagen gaat het slechter met de apneus. Iemand een idee?
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen

Re: Welke ?-pap

39
Ik heb een gebroken nacht achter de rug, had continu lekkage van het masker. Vivisol gebeld met de vraag wat ik kan doen. Zij vertelden me om groen afwasmiddel te gebruiken, wat ik ook doe met dit masker. Zij hebben toen besloten me een nieuw masker op te sturen, wat ik top vind! Ze hoefden dit niet te doen, maar vonden dit toch een beter idee.

Alle lof naar vivisol!

Of dat mijn lekkage gaat verhelpen weet ik nog niet, maar da's latere zorg :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

40
De 13e maart bij de longarts geweest, machine uitgelezen en ik heb de arts verteld dat de druk 90-95 % van de tijd op max zit, dus dat mijn vermoeden is dat de druk nog iets hoger mag. Afgesproken is dat de begindruk op 7 komt en de max druk op 10. De max druk heb ik eerst verlaagd naar 9 om te kijken hoe ik daar op zou reageren en tot nu toe kan ik zeggen dat dat goed gaat. Vanavond ga ik 7-10 proberen, kijken wat dat gaat doen.

Tevens heb ik met mijn longarts besproken dat ik een second opinion wil en hem niet voorbij wil gaan, maar perse met hem wilde bespreken. Dat kon hij zeer waarderen en heeft dan ook aangegeven dat ik via de huisarts om een verwijzing kan vragen voor het ziekenhuis waar ik heen wil. De second opinion wil ik graag omdat ik zeker wil weten dat we er alles uithalen wat erin zit en ik mijn longarts ook gezegd heb dat ik nu ruim 4 1/2 maand bezig en nog steeds klachten ervaar, waarop hij zei: 2 zien meer dan 1, dus misschien zien mijn collega's nog iets.

Al met al wat het een fijn gesprek en na een elleboogstoot (handen schudden mag niet meer) heb ik hem een prettige dag toegewenst en ben naar huis gereden. Nu maandag de huisarts bellen en dan alles in gang zetten. Ik hoop dat alles voorspoedig verloopt.

Kleine update wat maskers betreft: Ik heb nu de Resmed Airfit P10, Resmed Swift FX, F&P Eson 2 Neusmasker en een Dreamwear FF masker. Nu zat ik te kijken op de philips webshop en daar verkopen ze de dreamwear under the nose, maar dan krijg je 3 frames en 4 masker kussentjes, terwijl vivisol maar 1 frame levert, de maat medium. Ik zit er aan te denken om het masker te kopen, ik merk dat mijn neus geïrriteerd raakt soms, van de neusdoppen. Zo kan ik dan ook kijken of misschien een ander frame voor mij beter werkt.

Wordt vervolgd...
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10