Operatie geen effect

1
Beste ,

Twee weken terug heb ik mijn operatie gehad ( amandelen / zachte gehemelte ) eruit.
Als proef geslapen zonder cpap, nou ik snurk nog steeds .... dus dacht slaap maar weer even met de cpap( dreamstation) druk op 4 gezet het leek wel alsof na mij operatie ik mijn gebruikelijke “normale druk” van 7.5 niet meer aankon.

Mijn vraag is dus is mijn operatie een mislukking ? Is er een ander oorzaak ? Ben nu 30 jaar en wil niet mij heel leven vast zitten aan de CPaP...:(

Mvg
Wishal

Re: Operatie geen effect

2
Twee weken geleden is nog erg kort om deze conclusie al te trekken. Sowieso ben je onder narcose geweest en het duurt ook nog wel een tijdje voor die troep je lichaam uit is.

Snurken wil nog niet zeggen dat je ook nog Ademstops hebt.

Hoeveel Ademstops had je voordat je je liet opereren?

Bekend is dat dit soort operaties minder snel worden toegepast, daar het resultaat vaak tegenvalt.

Het beste is om na een maand of twee drie weer een slaaptest te laten uitvoeren om te controleren hoeveel Ademstops er nog zijn in rug en vooral zijligging.

Misschien is de slaap positie trainer een mogelijkheid, minder belastend.

Maar mocht de cpap toch nodig zijn, accepteer die dan. Het leven met Apneu kan zomaar tientallen jaren korter worden. Kwaliteit die afneemt, zomaar invalide raken door hartfalen, hersen(stam)infarct behoren ook tot de gevolgen van onbehandelde Apneu.

Dan is 30 jaar of 40 of 50 nog veel te jong om afhankelijk van anderen te worden.

En bedenk jij bent nu 30, er zijn genoeg kleine baby's en peuters en kinderen op de basisschool die ook Apneu hebben en nu al met cpap en masker slapen.

Laat de kwaliteit en kwantiteit niet verknallen door een chronisch probleem waar jezelf niets aan kunt doen en waarbij de oplossing alleen 's nachts gedragen behoeft te worden. Romantisch? Nee, maar het hoeft pas gedragen te worden na de romantiek.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Operatie geen effect

3
Wish schreef: 12 feb 2020, 11:17 dus dacht slaap maar weer even met de cpap( dreamstation) druk op 4 gezet het leek wel alsof na mij operatie ik mijn gebruikelijke “normale druk” van 7.5 niet meer aankon.
Huh? Was je gebruikelijke druk 4 of 7.5?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie geen effect

4
Hi RuudJ: ik had een AHI van 39 , en moet maar even afwachten en laten genezen , en zal je advies voor een nieuw slaaptest over enkele maanden zeker weer doen !

Persluchtpiraat: mijn normale druk was 7.5 maar na de operatie kon ik opeens niet meer tegen enig luchtdruk, 4 is zelf nu niet prettig slapen meer...:(

Re: Operatie geen effect

5
Wish schreef: 12 feb 2020, 13:49 Persluchtpiraat: mijn normale druk was 7.5 maar na de operatie kon ik opeens niet meer tegen enig luchtdruk, 4 is zelf nu niet prettig slapen meer...:(
Laat me raden... je hebt 'm meteen op 4 gezet, en niet eerst 7.5 geprobeerd?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie geen effect

6
Hé perstluchtpiraat,

Juist eerst 7.5 dat sliep dus heel ongemakkelijk , ik kon de druk niet aan. Daarna dus op 4 gezet laagste stand overigens , slapen met cpap was ik een jaar lang totaal gewend , nu na mijn operatie is het ongemakkelijk en irritant... :thinking:

Re: Operatie geen effect

7
Aha. Ik neem aan dat het de littekens zijn in de keel die gevoelig reageren op de kracht die de druk op ze uitoefent.

Overigens kan het ontbreken van het zachte verhemelte het gebruik van CPAP ook bemoeilijken, in plaats van neusmaskers ben je dan aangewezen op full face maskers.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie geen effect

11
Beste Dragon77,

Het is nu een half jaar geleden sinds mijn operatie. Als ik wil ik zeggen dat de operatie wel degelijk altijd zin heeft met betrekking tot jou gezondheid !!! Ik was na mijn operatie ook sceptisch over nut van operatie ( omdat ik nog steeds aan het snurken was als een landbouw trekker) .Maar wat blijk dit was zoals “persluchtpiraat” eerder vertelde mijn littekenweefsel die nog aan het herstellen was. CPAP in die periode gebruiken was niet fijn vanwege herstel na operatie .

Nu zijn we eeen half jaar verder , en slaap ik soms met en soms zonder CPAP . Dit omdat ik een partner heb die al bij het vallen van een speld wakker schrikt. Maarrrrrr als ik zonder CPAP slaap dan snurk ik minder hard en is het duidelijk te horen dat mijn apneu weg is . Ik heb nu een gezonde snurk ( ik ben 31 ) dus klinkt niet meer als een grizzlybeer) .
Overigens heb ik 4 maanden na mijn operatie weer een slaaptest gehad , hieruit bleek dat mijn AHI van 41 gedaald was na AHI 9 !!!!!!
Een normaal gezond niveau dus! Dus aub doe de operatie en laat jou gezondheid / slaap niet lijden heel je leven !!!

Ps. Persluchtpiraat ; waarom ben ik nu zo gehecht alsnog aan de CPAP ? Naast dat mijn vriendin niet tegen mijn geringe gesnurk kan , slaap ik nog steeds heerlijk met de CPAP op een druk van 4? Moet ik helemaal stoppen met gebruik ervan?

Mvg
Wish

Re: Operatie geen effect

13
Hoi Wish, bedankt voor jouw snelle update ;)

Ik denk dat de cpap Dreamstation minder geluid produceert dan snurk geluid in het algemeen. Maakt deze enigszins wel geluid, vaak ademhaling hoorbaar, kijk dan eens of je de Resmed AirSense 10 kunt krijgen. Overigens staat de Dreamstation naast je bed op een opstapje bijvoorbeeld? Het geluid en licht wordt dan weerkaatst door het ledikant/matras en dan is het minder hoorbaar voor je partner. En zolang jij je lekker voelt bij een druk van 4 cmH2O zou ik de cpap mooi blijven gebruiken. Extra lucht en geen snurkgeluiden is altijd meegenomen!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Operatie geen effect

14
Wish schreef: 23 sep 2020, 09:21 Overigens heb ik 4 maanden na mijn operatie weer een slaaptest gehad , hieruit bleek dat mijn AHI van 41 gedaald was na AHI 9 !!!!!!
Een normaal gezond niveau dus! Dus aub doe de operatie en laat jou gezondheid / slaap niet lijden heel je leven !!!
AHI 9 is niet gezond, daarmee krijgen mensen nog steeds een diagnose. In dit geval is dit illustratief voor dit soort operaties: er is een vermindering, maar nooit naar AHI 1 of 2 (dus weggezakt tot in de ruis).
Wish schreef: 23 sep 2020, 09:21 Ps. Persluchtpiraat ; waarom ben ik nu zo gehecht alsnog aan de CPAP ? Naast dat mijn vriendin niet tegen mijn geringe gesnurk kan , slaap ik nog steeds heerlijk met de CPAP op een druk van 4? Moet ik helemaal stoppen met gebruik ervan?
Met AHI 9 zou ik u op het hart willen drukken om onder alle omstandigheden de CPAP te gebruiken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie geen effect

15
Wish schreef: 23 sep 2020, 09:22
Dragon77 schreef: 23 sep 2020, 00:08 Ik moet mijn te grote amandelen ook laten verwijderen, en mij huig is ook te lang.

Maar als ik dit zo lees, dan mogen ze van mij erin blijven zitten.
Beste ik heb mijn ervaring na operatie opnieuw geplaatst voor u :)
Mijn dank is groot. Wat ik nog wel even wilde weten is het volgende.

Ik lees weleens dat na deze operaties men het gevoel heeft dat er een brok in de keel zit. En dat men af en toe bij het eten moet waken dat er geen eten of drinken de neusholte inschiet omdat de huig dat namelijk tegenhoud.

Hoe is jouw ervaring hiermee?

Groeten D

Re: Operatie geen effect

16
Hi Dragon,

De eerste 2/3 weken na ingreep is lastig , maar dat is te begrijpen gezien de herstelperiode. Maar ik ben prima ervan hersteld en kan eten en drinken wat ik maar wil. Wel komt er makkelijker water door mijn neus als verslik of moet niezen ofzo . Maar dat is geen ramp!
Ik ging ook elke forum af voordat ik operatie had en eigenlijk is dat beetje paniekvoetbal. Gewoon met een openmindset erin gaan en jezelf na operatie rust en tijd geven om op te knappen :) ! Bericht mij maar gerust voor of na je operatie ;)