Herkent iemand dit?

1
Hallo. Ik ben Annelies. In 2012 is apneu vastgesteld. Na jaren met een MRA beugel te hebben geslapen ben ik nu over moeten stappen op een cpap.
Inmiddels heb ik 3 weken de cpap. Eerst 2 weken met neusdoppen en druk 4. Ik bleef te hoge AHI houde. Nu neusmasker en druk 5,5. De eerste nachten zat ik op 7 ademstops waar ik al heel blij mee was. Afgelopen nacht weer 15. Is het herkenbaar dat dit in het begin zo wisselt?

Re: Herkent iemand dit?

2
In principe is het eenvoudig: als de resultaten uitblijven dan moet de druk omhoog. Is daarover aan u een plan voorgelegd?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Herkent iemand dit?

3
Welkom Annelies, een druk van 4 cmh2o bij neusdoppen is vaak veel te laag. Een druk van zo 6 of 7 cmh2o zou eerder nodig zijn. Dit geldt ook voor een neusmasker. De AHI bij een neusdoppenmasker is vaak lager dan bij een neus of een full face masker. De toegevoerde lucht direct via de neusgaten bij een neusdoppenmasker is vaak effectiever dan bij de andere typen maskers. Dus PLP heeft gelijk dat de druk omhoog moet om obstructieve ademstops te voorkomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Herkent iemand dit?

4
Dank voor jullie reactie. De druk is nu verhoogd naar 5,5. Ik moet over 2 weken terugkomen. Ik heb wel gevraagd of ik zelf de druk mag verhogen en dat was oke.
En is het normaal dat AHI per nacht verschilt?

Re: Herkent iemand dit?

5
Of het normaal is weet ik niet, maar bij mij schiet het ook alle kanten op.
En dan moet je denken aan tussen 2 en 17, ofzo.
Dan zal ik wel op mijn rug gelegen hebben.
Zolang het gemiddelde netjes is en ik me goed voel maak ik me geen zorgen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/