43,8 ademstops per uur?

1
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum, heb vandaag te horen gekregen dat ik ernstige slaapapneu heb :scream_cat:

Volgens de KNO arts is uit mijn slaaponderzoek gekomen dat ik gemiddeld 43,8 keer per uur stop met ademhalen, te weinig diepe slaap heb en een gefragmenteerde REM slaap heb...

Moet ik nu zo een cpap nemen?
Daar zie ik wel tegenop, al die poespas op me hoofd...

En hoe zit dat dan als je op vakantie gaat?

Groet Marineta.

Re: 43,8 ademstops per uur?

2
Welkom Marineta hier op het forum. En ahi van 43,8 is een hoge score en bij een score boven de 30 per uur wordt inderdaad een cpap of apap voorgeschreven. Een AHI score groter dan 30 ademstops per uur wordt ook wel een ernstige vorm van apneu genoemd.

Je kunt in dit forum heel veel informatie vinden in diverse subforum's, zo heb je een subforum Naslag en daar wordt de verschillende vormen van apneu uitgelegd. Ook wordt daar de diverse apparaten besproken zoals de cpap, apap, bipap, asv.

Bij het subforum Tips en Trucs kun je informatie vinden voor de beginnende apneuer en ik adviseer je van harte aan om te starten met het bericht van Sandra Houtepen over de Hormoonhuishouding bij Apneupatiënten. Zij legt daar in uit wat hormonen zijn en wat apneu daar voor invloed op heeft. Verder zou ik ook het filmpje over SDB (Sleep Disordered Breathing) van Resmed gaan bekijken. Het duurt 12 minuten en er wordt uitgelegd wat apneu doet met bloeddruk en hersenactiviteiten en wat voor invloed dit verder heeft op de ademhaling en op de organen.

Bij het subforum Algemene vragen over Apparatuur vind je ook een forum over cpap gebruik tijdens de vakantie. Dit kan een probleem zijn als je veel overnachtingen hebt op plaatsen waar geen stroomvoorziening is. Je zult dan een draagbare accu voorziening moeten aanschaffen die ook weer ergens zou moeten worden opgeladen.

Zo zie je, er is veel te lezen en er valt veel te leren over apneu. Ik adviseer je dit ook te doen, zodat je weet waar je osa-verpleegkundige of je leverancier of arts over spreekt en dat je daarover ook kunt mee spreken.

Heb je vragen, dan kun je die hier gewoon plaatsen. Kijk even waar je je vraag kunt plaatsen bij het juiste subforum onderwerp. Weet je het niet, plaats het gewoon en wij kunnen dit dan naderhand in het juiste forum plaatsen.
Kijk er niet tegen op en accepteer het nu eenmaal. Je hebt er niet zelf om gevraagd en je mag blij zijn dat er een hulpmiddel is die jouw levenskwaliteit en levenskwantiteit een stuk kan verbeteren en verlengen.

Succes met je therapie en weet je al wanneer je die gaat starten?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 43,8 ademstops per uur?

4
Waar wordt je behandeld? Een kno arts kijkt meestal waar de verstopping plaatsvindt en een longarts neemt het dan vaak over en is dan eindverantwoordelijk voor de behandeling met de xpap. Ik noem dit xpap omdat je van tevoren niet weet of je een cpap of een autocpap ( = apap) krijgt die ook als cpap kan worden ingesteld. Apap is met variabele drukinstelling en een cpap is een vaste (continu) drukinstelling. Eerst zul je een titratieperiode doorlopen (zie Naslag) en zul je beginnen met het passen van een masker. Doe dit als het even kan liggend met het apparaat aan. Liggend ervaar je het anders dan zittend en kom je problemen tegen die je op het moment van passen nog kunt vragen. Een masker is heel persoonlijk maar ook heel belangrijk. De therapie kan mislukken als je een niet lekker zittend en passen masker hebt, omdat je dan al gauw een weerstand kan krijgen tegen dit alles. Je mag in het begin van de therapie ook wel van masker wisselen om het voor jou best passend masker te krijgen.

Je hebt in feite honderden maskers van verschillende fabrikanten, maar het komt vooral neer op een stuk of vier types. Je kunt Hier diverse maskers bekijken en ook de diverse apparaten die er zijn.

Masker types zijn: Neusmaskers (over de neus heen of onder tegen de neusgaten aan), Neusdoppen maskers (twee dopjes die tegen de neusgaten aansluiten) , Full face maskers (masker over de neus en mond heen of over de mond en onder aan de neus aansluiten), mond masker (als ademhalen door de neus onmogelijk is)

Het lijkt allemaal veel, maar neem het zoals het is. Lukt het niet om de eerste nacht er lang mee te slapen, gooi hem af en probeer de volgende nacht opnieuw en iets langer. Probeer het uit zittend voor de tv en maak je vooral niet druk. Het lukt uiteindelijk zeker en belangrijk is dat je het goed doet en accepteert. En je bent niet alleen, in Nederland zijn er zeker 600 duizend die het hebben en daar zijn er zo 400 duizend van die het ook nog moeten horen dat zij het hebben. ;) ;) ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 43,8 ademstops per uur?

5
De KNO arts zei al, dit komt een beetje rauw op je dak, ga het maar even verwerken en een plekje geven, en dan kom je over twee weken bij me terug en hebben we het er over... Dus dan weet ik meer over wat ik krijg en van wie...
Het is even alles op een rijtje zetten, en op dit forum staat zoveel dat ik daar nog wel even mee bezig ben :slightly_smiling_face:

Re: 43,8 ademstops per uur?

6
Ik heb vandaag de KNO afdeling van de Jan van Goyen Kliniek gebeld, en verteld dat ik wil starten met de cpap, en dat het me slim leek om niet die twee weken af te wachten.
Er werd mij verteld dat ik doorverwezen wordt naar het OLVG Oost of West en dat ik daar moet rekenen op een wachttijd van 6 weken, dit omdat er veel mensen met dezelfde klachten lopen...
Afwachten dus wanneer ik wordt opgeroepen en aan de beurt ben.
Ik hoop wel snel, ben dood moe en slaap heel onrustig...
Wel ben ik "blij" dat ik nu weet waarom ik overdag zo moe ben, dus dat is alvast meegenomen.

Groet van Marineta.

Re: 43,8 ademstops per uur?

7
Marineta, heb je de uitslag van jouw slaaptest mee naar huis gekregen? Zo niet, vraag om deze uitslag. Er staat veel nuttige informatie in. Het bestaat uit 2 of meer a4tjes en het zijn jouw gegevens en je hebt er recht op.

Je kunt daaruit opmaken hoeveel Ademstops je hebt in zij en rugligging. Als je dat weet kun je alvast kijken in welke houding je het beste kunt slapen.
Daarom vraag erom.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 43,8 ademstops per uur?

8
Ja die heb ik meegekregen, maar daar staan zoveel cijfers en woorden waar ik helemaal niets van begrijp...

maar als ik het goed begrijp lig ik 58,2 op me rug, 24,3 op links en 17,5 op rechts...maar ik begin altijd op mijn linkerkant...

van de 08:57:22 uur slapen heb ik 06:19:22 licht geslapen 0:25:00 diep geslapen en 02:13:00 REM geslapen, al snap ik daar dan weer niet veel van, nou ja dat ik slecht slaap :worried:

Dit staat in de samenvatting waar ik ook niet veel van snap...

SAMENVATTING: hypnogram: gefragmenteerd met 6 cycly met lichte slaap, 3 x korte diepe slaap (te weinig) en 5 x REM slaap van wisselende duur en wat gefragmenteerde periodes (voldoende)
Verlengde REM latentie.
11 periodes WASO
.AHI=43,8/h (Rugligging AHI 56,8/h)
.Snurken (%TST):63,1%
.ODI=41,5/h, 00:04:13 uur onder gesatureerd.

Re: 43,8 ademstops per uur?

9
maar als ik het goed begrijp lig ik 58,2 op me rug, 24,3 op links en 17,5 op rechts...maar ik begin altijd op mijn linkerkant...
Als bovenstaande het percentage is dat je in rugligging, op linker en rechter zijligging ligt, dan valt er nog wat te winnen met een Slaap Positie Trainer, zoals de Nightbalance, om je op de zij te laten en te leren slapen. Dit apparaatje wat in een band op de buik wordt gedragen trilt in rugligging en stopt met trillen in zijligging. Echter de AHI in zijligging moet dan 10 of lager zijn en in rugligging dan tenminste 2 tot meer keer hoger zijn dan in zijligging.

Bij jou is de AHI in rugligging 56,8 per uur, weet je ook wat het is in rechter en linker zijligging?
van de 08:57:22 uur slapen heb ik 06:19:22 licht geslapen 0:25:00 diep geslapen en 02:13:00 REM geslapen, al snap ik daar dan weer niet veel van, nou ja dat ik slecht slaap :worried:
SAMENVATTING: hypnogram: gefragmenteerd met 6 cycly met lichte slaap, 3 x korte diepe slaap (te weinig) en 5 x REM slaap van wisselende duur en wat gefragmenteerde periodes (voldoende)
Je kunt hier meer lezen over de Slaap om de beter te leren begrijpen.
Verlengde REM latentie.
Dit houd in dat het langer dan normaal duurde voordat je in de REM slaap terecht kwam.
11 periodes WASO
Je bent dus 11 keer (bijna) wakker geweest.

Hoe onderzoekers WASO gebruiken in slaapstudies
Medische onderzoekers en slaapklinici gebruiken vaak de term WASO in slaapstudies om de hoeveelheid tijd vast te stellen die proefpersonen wakker hebben doorgebracht nadat ze aanvankelijk in slaap waren gevallen en voordat ze definitief ontwaakten. Een persoon kan bijvoorbeeld om 11.30 uur naar bed gaan en plotseling wakker worden om 2.30 uur uit slaap en wakker blijven tot 15.45 uur gooien en draaien.

Misschien werd de persoon wakker om de badkamer te gebruiken, maar kon hij niet meteen weer in slaap vallen nadat hij klaar was, of misschien werd hij wakker omdat hij warm was of gewoon bezorgd was over de gebeurtenissen die de dag ervoor plaatsvonden of die hij de volgende dag had verwacht. Na het ontwaken in het midden van de nacht, valt de persoon eindelijk in slaap en staat voor 6.30 uur definitief op om de dag te beginnen.

Als dit tijdens een slaapstudie had plaatsgevonden, zou de persoon te horen hebben gekregen dat zijn WASO op die specifieke nacht 1 uur en 15 minuten was.

Omdat hij midden in de nacht wakker werd, kreeg hij uiteindelijk in totaal vijf uur en 45 minuten slaap. Dat is minder dan de aanbeveling van de National Sleep Foundation dat volwassenen tussen de 26 en 64 jaar zeven tot negen uur slaap per nacht krijgen . Dientengevolge kan het zijn dat de persoon die meer dan een uur 's nachts opbleef zich niet energiek en verfrist voelde bij het ontwaken voor goed, maar moe en traag.
AHI=43,8/h (Rugligging AHI 56,8/h)
Je ziet dat de rugligging het grootste probleem is, maar misschien valt het in zijligging nog wel mee.
Snurken (%TST):63,1%
Het blijkt dat je 63,1 % van de Totale Slaap Tijd snurkt. Snurk je ook in zijligging?
ODI=41,5/h, 00:04:13 uur onder gesatureerd.
ODI staat voor Oxygen Desaturatie Index ofwel Zuurstof Desaturatie Index.

41,5 keer per uur heb je een zuurstofdaling in je bloed van 4 % en je bent 4 minuten en 13 seconden onder een bepaald niveau geweest.

Dit kan lager dan 90 % of 88 % en dit kan schade veroorzaken na verloop van tijd aan jouw organen.

Staat er in het rapport ook de verhouding van Obstructief - en Centraal apneu vermeldt? Eventueel ook in positie rug -, zij- of buikligging?

Wel is het hoofdzaak om zolang je nog geen therapie/hulpmiddel hebt ontvangen , zoveel mogelijk op je zij te blijven slapen en zo min mogelijk op de rug.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 43,8 ademstops per uur?

10
Bij jou is de AHI in rugligging 56,8 per uur, weet je ook wat het is in rechter en linker zijligging?
ehm, ik denk links 19,8 en rechts 33,8 als ik het goed begrijp...
Het blijkt dat je 63,1 % van de Totale Slaap Tijd snurkt. Snurk je ook in zijligging?
rug 63,5 links 33,7 en rechts 11,9 als ik het goed heb...
Staat er in het rapport ook de verhouding van Obstructief - en Centraal apneu vermeldt? Eventueel ook in positie rug -, zij- of buikligging
obstructive rug 9,2 links 2,8 rechts 5,1 centraal rug 2,7 links 0,8 rechts 0,9 maar wat dat precies inhoud weet ik nog niet :confused:
Wel is het hoofdzaak om zolang je nog geen therapie/hulpmiddel hebt ontvangen , zoveel mogelijk op je zij te blijven slapen en zo min mogelijk op de rug.
Hoe dan??? :thinking:

Ik hoop dat ik de juiste dingen uit dat formulier heb alvast bedankt voor de uitleg
Laatst gewijzigd door Marineta op 06 mar 2020, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.