AHI in relatie tot druk

1
Hallo, ik heb sinds een maand een Resmed Airsense 10 waarbij de druk door het ziekenhuis op 8 is ingesteld. Vanaf dag 1 is de AHI gedaald van 45 naar ongeveer 9/u. Eigenijk zou ik deze week een afspraak hebben in het zh maar vanwege de bekende reden is deze voorlopig uitgesteld. Zelf denk ik dat het best nog enkele maanden zou kunnen duren eer ik weer terecht kan. Alle begrip daarvoor uiteraard.

Nu overweeg ik om zelf te experimenteren met de druk om de AHI nog verder naar beneden te brengen. Is het dan automatisch zo dat een hogere druk (waarschijnlijk) minder AHI betekent of is deze correlatie niet zomaar aan te nemen? Wat zijn verstandige stapjes om de druk op te hogen of te verlagen? Dank alvast. Groet Laurens

Re: AHI in relatie tot druk

2
Waterfluit1 schreef: 01 apr 2020, 16:02Nu overweeg ik om zelf te experimenteren met de druk om de AHI nog verder naar beneden te brengen. Is het dan automatisch zo dat een hogere druk (waarschijnlijk) minder AHI betekent of is deze correlatie niet zomaar aan te nemen? Wat zijn verstandige stapjes om de druk op te hogen of te verlagen? Dank alvast. Groet Laurens
Hallo Laurens,

veel mensen hier zullen je vertellen dat het niet verstandig is omdat de dokter daar over gaat. Zelf heb ik het destijds wel gedaan, en wel door steeds de druk met 0,5 te verhogen en na een week te kijken wat dat doet met de gemiddelde AHI van die week. Die wisselt namelijk nogal per dag. Op een gegeven moment werd ik 's nachts wakker omdat ik met die druk toch niet goed kon slapen. Ik heb de druk toen 0,5 omlaag bijgesteld en zo is hij daarna altijd blijven staan. AHI ligt gemiddeld onder de 1.

Maar als je niet weet wat je doet en te grote stappen tegelijk neemt kan het wel degelijk gevaarlijk zijn. Met een te hoge druk moet je lichaam meer energie leveren om nog te kunnen uitademen en je kan er centrale apneus mee uitlokken. Voorzichtig dus, en met kleine stapjes.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: AHI in relatie tot druk

3
Laurens, hier is er dan één die zegt niet zelf te gaan experimenteren met de druk. Maar ik snap het probleem. Een hogere druk wil helemaal nog niet zeggen dat de AHI omlaag gaat. Als ik jou was, zou ik eerst kijken waaruit die AHI bestaat. Kijk als die AHI bestaat uit voornamelijk centraal apneus en weinig obstructief apneus en uit wat hypopneus, dan betekent dit dat de druk juist omlaag moet.

Daarom is het van belang dat je eerst weet waar de ahi uit bestaat. Je kunt het uitrekenen met behulp van de data uit het slaaprapport.

Van belang is wel dat de periode moet staan op "Dag" en vaak staat deze na op het stroom te zijn gezet (of na stroomuitval) op Periode "Maand". Dus controleer dit eerst en wijzig in het slaaprapport de periode in "Dag" via klikken op de draaiknop en draaien naar Dag en weer klikken op de draaiknop ter bevestiging.

Vervolgens kun je aan de hand van deze formules de Hypopneus en Obstructieve Apneus uitrekenen.

Obstructieve Apneu = OA = Totale AI minus Totale CAI
Hypopneus = AHI minus Totale AI

Wat je ook kunt doen en dit geeft ook veel inzicht in je therapie is OSCAR downloaden en installeren.

Pas als je weet wat je meet, kun je aangeven wat je zou moeten doen. Je zou ook eens voor jezelf kunnen uitrekenen aan de hand van de Nekformule wat de druk zou moeten zijn. Ik wil hier niet mee zeggen dat jezelf aan de druk moet gaan experimenteren, daar zijn wij van de ApneuVereniging absoluut geen voorstander van. Mocht je dit wel doen, ik kan je niet tegen houden, maar doe dit altijd in stapjes van 0,4 cmh2o en wissel niet te snel. Kijk wat voor effect dit heeft op de AHI en vooral op de 3 componenten waaruit deze is opgebouwd.

Wat ook heel goed de AHI omlaag kan krijgen is met deze druk 8 cmh2o over te stappen op een neusdoppen masker. Dit geeft vaak een groot effect op de AHI en met een neusdoppen masker kan de druk vaak circa 10 % lager worden ingesteld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI in relatie tot druk

4
Beste Peter en Ruud,

Dank voor jullie bericht. Ik gebruik Oscar al een tijdje en de apneu bestaat eigenlijk altijd voor de helft uit centrale apneu en voor de andere helft uit hypopneu. Obstructieve apneu zit rond de 1 dus relatief laag. Als ik de reactie van Ruud goed begrijp is de kans dan groter dat de druk omlaag moet. Ik ga deze heel voorzichtig dan ook met de minimale stappen van 0,2 omlaag brengen en bekijken wat de reactie hiervan is.
Groet Laurens