Wanneer mag mijn behandeling starten?!

1
Hoi allemaal,

Twee weken geleden hoorde ik dat ik slaapapneu heb. Een ahi van 31,5. De bedoeling is dat ik ga starten met een cpap om te kijken of dit effect heeft op mijn klachten (ernstige vermoeidheid). Maarrrr, door de Corona kan de behandeling nu niet starten.

Hebben anderen hier ervaring mee? Kan jullie behandeling wel starten? En zo ja, op welke manier wordt dat aangepakt?

Uiteraard snap ik dat de coronacrisis totale overmacht is. Maar ik voel me ellendig van vermoeidheid, en dit is iets wat me mogelijk kan helpen. Ik vind het lastig om niet te weten hoe lang het allemaal gaat duren...

Re: Wanneer mag mijn behandeling starten?!

2
Nope, mijn vrouw (Ja, wij doen kennelijk écht alles samen, ook apneu-en. :grin: ) mag ook nog niet.
Ondertussen snurkt ze het verse behang van haar eigen slaapkamertje.
(Oh wacht, we doen níet alles samen. Slapen niet meer.)

Wanner ze wel mag?
Geen idee.
Geen prioriteit vereisende ziekte...

Toegegeven, er zijn legio andere meer levensbedreigende ziekten, maar als schatting werd er 3 - 12 maanden uitstel gegeven.
Dat is een lange tijd om je een zombie te voelen terwijl je nieren het al 20% minder doen...
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wanneer mag mijn behandeling starten?!

3
Als ik jullie was, zou ik er gewoon nog een achteraan bellen. Ik ben nu ruim een week geleden gestart met de cpap. Ook omdat ik er zelf achteraan heb gebeld.
Alles is verder telefonisch gegaan. Het zou zo jammer zijn als je nog zolang moet wachten. Als t telefonisch ook kan. Ik merk nu al heel veel winst.
Je leeft niet maar 1 keer. Je leeft elke dag. Haal er wat goeds uit!!
AHI 53. Met cpap +- 06

Re: Wanneer mag mijn behandeling starten?!

5
Menno, men kan het apparaat instellen op de door de arts opgegeven waarden, het masker met 3 maten meegeven en dit per koerier of eigen vervoerder laten bezorgen. Voor de deur neerzetten en voldoende afstand houden. Jij hebt al genoeg ervaring om je vrouw te ondersteunen met masker pas enz.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wanneer mag mijn behandeling starten?!

7
Lisanne, gewoon blijven bellen, laat men een ingestelde cpap en masker met voldoende maten maskers onderdelen per koerier toezenden. Via YouTube kun je achterhalen hoe je een masker kunt instellen /passen.

Gewoon door blijven vragen. Ook jij ondervind last van ademnood. De leverancier hoeft er niet mee te slapen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wanneer mag mijn behandeling starten?!

9
Mijn behandeling ging als volgt, ik moest in februari naar de KNO arts. Daar werd 'ernstig apneu' geconstateerd (AHI 46 maar bij rugslapen boven de 60). KNO wilde mij hoger op de lijst en zou ervoor zorgen dat ik sneller dan de gebruikelijke 3 maanden wachttijd aan de beurt was. Toen was er van Corona maatregelen nog geen sprake.

In Maart moest ik bloedprikken. Dat lukte ook nog net voor Corona.

Week daarna moest ik naar de longarts. Dat bezoek werd gecanceld, Corona crisis. De longarts zette de afspraak echter om in een bel afspraak. Hij belde me inderdaad en zou ervoor zorgen dat de assistente het CPAP traject in werking zou zetten. Er zou bloed moeten worden geprikt in de pols om zuurstof te meten maar dat liet hij quote "maar even voor wat het was".

Vervolgens dachten wij, ja dat CPAP gaat dus nu niet gebeuren. Maar warempel. Vivisol belde en gaf aan 3 bel afspraken te maken. De 1e was 7 april, dat was de intake, BMI werd berekend oa. De 2e was 14 april en dan zouden ze voor die datum de CPAP opsturen. Op 14 april werd dan de therapie gestart na telefonisch overleg, mits het pakketjes was ontvangen.

Afgelopen dinsdag belde ze inderdaad, ik had de Philips Dreamstation inderdaad al via de post ontvangen en moest allerlei youtube filmpjes bekijken over de uitleg. Toen kon ik dus dinsdag meteen starten met de therapie.

Door Corona heb ik dus nooit meer iemand gezien en is alles telefonisch gegaan.